944 n/a 85B Projekt 619

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
NMDS 619
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2016-07-11 22:47:20
Bilmodell: Porsche 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Uppsala
Contact:

944 n/a 85B Projekt 619

#1 Post by NMDS 619 »

Porsche 944 som första bil? Ja, varför inte. Har haft denna bil sedan jag var 16 år gammal (är 21 nu). Har alltid intresserat mig för äldre bilar, tycker dem har mer känsla och karaktär i sig än de flesta nyare bilar. Men det är en sak som jag tycker gamla bilar saknar som moderna bilar har, och det är alla roliga grejer som gps, handsfree, bakkamera, parkerings sensorer, cruise control osv. Därför tänkte jag försöka trycka in så mycket av dessa moderna bekvämligheter som möjligt in i min Porsche. Jag vill dock använda mig av så många originaldelar till bilen som möjligt (tex retro montera en original cruise control), och de delar som inte fanns som original till 944 eller 968 som tex gps vill jag montera in på ett så diskret sätt som möjligt i bilen, det ska helt enkelt kännas som om allt som sitter i Porschen ska sitta där, bilen ska fortfarande kännas som en original bil i köraspekter och till utseende i så stor utsträckning som möjligt, fast med det där lilla extra. Detta kommer bli ett långt gående projekt och en utmaning, men en kul sådan :)

Här är lite bilder på hur bilen ser ut idag
Inredning 2.jpg
Inredning 3.jpg
Inredning 1.jpg
Exteriör 2.jpg
Exteriör 1.jpg
Exteriör 4.jpg
Exteriör 3.jpg
Exteriör 5.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FRA - den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig
:#944burn:

User avatar
NMDS 619
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2016-07-11 22:47:20
Bilmodell: Porsche 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Uppsala
Contact:

Re: 944 n/a 85B Projekt 619

#2 Post by NMDS 619 »

Då så har man fått hem lite kul grejer
Gps 1.jpg
Gps 2.jpg
Defroster Vent Cover.jpg
En singel din flip-out gps radio och en stainless steel defroster vent cover.
Tänkte börja med att se att radion fungerar som den ska och hoppas på att den passar, defroster skyddet får jag ta och sätta fast senare
Gps 3.jpg
Gps 4.jpg
Hmm, detta kan bli ett problem, skärmen har 3 olika lägen man kan ställa in lutningen på och så länge motorn som reglerar skärmens position inte möter motstånd så kan skärmen fällas in i radion igen. Men eftersom nu skärmen var högre en jag förväntade mig samt att lutningen som radion kommer sitta i gör att skärmen slå i ovanför kontrollenheten för klimatanlägningen vi två av de tre lägen som skärmen kan befinna sig i så måste jag omplacera radion för att få detta att fungera.
Gps 5.jpg
Om jag nu ska placera den undertill (vilket är det enda alternativet som det ser ut just nu) så måste jag skära i mittkonsolen, men det ser lite trångt ut där inne så jag ska först mäta och kontrollera att det är möjligt att få in radion/gps:n där
Gps 6.jpg
Har nu mätt och gjort en liten modell av radion, skärmen kommer att kunna röra sig fritt i alla positioner om radion placeras undertill, men det krävs en del slipande/sågande för att få in den där. Så jag ska fundera lite på vad jag har för alternativ då det inte känns så lockande att såga bort delar av mittkonsolen
Gps 7.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FRA - den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig
:#944burn:

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 n/a 85B Projekt 619

#3 Post by Sebastu »

Heja heja!

Fin bil! En sak som moderna bilar har som jag saknar i min 944:a är en någorlunda tyst kupé. Du har inga planer på att fixa det?

User avatar
NMDS 619
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2016-07-11 22:47:20
Bilmodell: Porsche 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Uppsala
Contact:

Re: 944 n/a 85B Projekt 619

#4 Post by NMDS 619 »

Sebastu wrote:Heja heja!

Fin bil! En sak som moderna bilar har som jag saknar i min 944:a är en någorlunda tyst kupé. Du har inga planer på att fixa det?

Tjena, har faktiskt funderat lite på det, dock så gillar jag att höra mullret från bilen så frågan är hur mycket man kan ljudisolera den utan att förlora mullret. Men det kan hända att jag under vintern isolerar delar av insidan framtill och låter bli att isolera bagageutrymmet :wink:
FRA - den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig
:#944burn:

User avatar
NMDS 619
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2016-07-11 22:47:20
Bilmodell: Porsche 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Uppsala
Contact:

Re: 944 n/a 85B Projekt 619

#5 Post by NMDS 619 »

Då fick man tid att hålla på med bilen igen. Har hittat en ny mittkonsol som jag väntar på att få hemlevererad så att jag kan modifiera den och bygga in radio/gps systemet. Anledningen till varför jag inte använder den konsolen jag har i bilen beror på att jag vill ha kvar en i originalskick utifall att jag vill ha tillbaka original looken och så att jag har en konsol att bygga lite som jag känner för på.

Så idag var det dax att göra i ordning och sätta fast defroster skyddet. Ett problem som jag hade var att hålen för ventilationen i bilen var för små för att kunna få plats med defroster skyddets hålkanter.
1.jpg
Fick därför ta fram vinkelslipen och slipa ner dem.
2.jpg
Filade sedan ner allt slipskägg och satte fast dubbelhäftande skumtejp på baksidan av defrostern. Sen var det bara att klämma dit defroster skyddet i bilen. Är rätt nöjd med resultatet :D
3.jpg
4.jpg
5.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FRA - den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig
:#944burn:

User avatar
NMDS 619
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2016-07-11 22:47:20
Bilmodell: Porsche 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Uppsala
Contact:

Re: 944 n/a 85B Projekt 619

#6 Post by NMDS 619 »

Känns som om det var ett tag sedan man skrev här, tid att ändra på det 8)

Dagen började med att min kusin (som inte har en egen bil) fick för sig att han vill ha en 50 tums tv. Jag tyckte att det skulle bli ett kul tillfälle att testa Porschens bagageutrymme, så jag sa ja och vi åkte iväg till Elgiganten.

Vi går i i butiken, hämtar tv:n snabbt och går ut på parkeringen bara för att mötas av en pessimist i en svart Volvo s60 som aldrig trodde att vi skulle få in tv:n. Kan ju säga att han hade fel :wink:

Gick ju hur bra som helst
2.jpg
Så vi körde hem tv:n till honom och sen åkte jag iväg för att hämta lite egna paket.
Nu har jag äntligen fått hem ett förvaringsskydd till tackluckan (som saknades tidigare) och mittkonsolen som jag ska modifiera så att jag kan bygga in GPS, handsfree och kanske lite annat smått och gott.
1.jpg
3.jpg
Ska försöka bygga in GPS:en ganska snart, men har lite studier som måste prioriteras först :|
4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FRA - den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig
:#944burn:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]