Page 1 of 2

928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-01 16:19:35
by Janne J
Lite av en slump blev jag med 928 i slutet av Mars. Bilen hade stått länge och hade en befarad motorskada, någon hade påbörjat demontering men av okänd anledning inte fortsatt.

Image

Image

Image

Det är en 1984 928S, 4,7 liters V8, 310 hästar, 4-stegs automat, endast 9250 mil.

Dags att kavla upp ärmarna...

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-01 17:44:47
by [Bobo]
Sweet!
Ske det ner en Cayennemotor i den eller på vilket sätt ska du trimma den?! :P

Bobo

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-01 20:50:09
by Janne J
[Bobo] wrote:Sweet!
Ske det ner en Cayennemotor i den eller på vilket sätt ska du trimma den?! :P

Bobo
Tackar!

Inget trim faktiskt, den här gången kommer det att bli ganska strikt original.

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-02 06:55:38
by Janne J
Började med att plocka ur motorn

Image

Tidigare ägare hade haft bilen hos någon som skulle byta oljor och försöka starta upp den. Denna person påstod att han hittade en metallbit i oljeavtappningen, biten ser precis ut som en del av en ventiltryckare.
Där stoppades arbetet och bilen blev återigen stående.

Jag köpte bilen och bestämde mig direkt för att plocka ur motorn och gå till botten med problemet. Efter någon vecka var motorn isärplockad och jag kunde konstatera att metallbiten inte saknades någonstans, motorn såg förutom lite avlagringar i kylsystemet oförskämt fräsch ut.
Metallbiten är fortfarande ett mysterium.

Här är motorn på väg ihop igen, tråget fastskruvat och vattenpumpen håller på att bytas.

Image

Alla packningar, packboxar, o-ringar, mm byttes. Vattenpump, kamrem, en del löprullar byttes också-

Image

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-02 08:11:08
by [Bobo]
Det är en satans vacker spis, det där...
Vore kul att se en bild på den mystiska metallbiten. :?

Bobo

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-02 11:00:35
by balansaxel
Helrätt!
Frän bil :#cheers:

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-02 11:24:34
by gtBen
Janne J wrote:Image
Vacker bil och motor, vill ha 8)
hr.JPG
Jag förstår inte varför man inte sett några fräna hotrods med Porsche-V8, det skulle passa som en smäck ...inte bara i den här

Bengt

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-03 17:29:16
by Janne J
Lite rengöring innan montering:

Image

Och sedan ner med rovan:

Image

Inga jättemarginaler, max 2 cm/sida:

Image

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-03 18:29:02
by toyrace
Det krävs fräsch motorupphängning för att inte skramla mot sidorna :!:
/Stig

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-04 06:16:03
by Janne J
toyrace wrote:Det krävs fräsch motorupphängning för att inte skramla mot sidorna :!:
/Stig
Japp, dessutom har Porsche lagt till mekaniska stopp som gör att paketet absolut inte kan röra sig för mycket.

Efter lite mer skruvande var det dags för en första provkörning, långt från färdigt dock.

Image

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-05 16:11:54
by Janne J
Bromsarna behövde naturligtvis lite omsorg. Ny bromsvätska, genomgång av alla ok, nya belägg, rengöring och lite färg.

Image

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-05 18:56:34
by toyrace
Justerbara coilovers! Orginal eller?

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-05 19:16:49
by Janne J
toyrace wrote:Justerbara coilovers! Orginal eller?
Japp, det finns äldre 928:or utan men på de nyare är det nog de flesta. Jäkligt fina hjulupphängningar rent allmänt.

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-11 05:43:20
by Janne J
Förra besiktningen var 1994, nu var det dags igen.
Bes.jpg
Godkänd! Inte ens ett påpekande.

Under färden till besiktningen ( 1,5 mil ) visade sig ett lite jobbigt problem, skräp i tanken. Bilen tjuvstannade flera gånger och det var med nöd och näppe jag kunde ta mig från besiktningen och hem.

Dränering av 60 liter gammal bensin var inte roligt, rengöring av tanken och byte av tankarmaturen som var helt full av avlagringar. Hade lite tur att hitta en begagnad armatur hos Sanden, en ny kostar 4995:-.

Däcken var rejält hårda och orunda efter att ha stått stilla över 20 år, fabrikatet var Grabber och jag tror inte ens de var speciellt bra när de var nya. Beställde nya Continental hos gummihandlaren och han trodde knappast att man behövde ha luft i de gamla däcken, så hårda var de!

Re: 928S-84 Janne J

Posted: 2016-07-11 08:01:39
by fälgen
Grattis och hatten av för att du går det att se så enkelt ut! :D