944 1983 N/A "Det stora äventyret"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Nicke36
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Kontakt:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#61 Inlägg av Nicke36 » 2020-08-20 12:57:23

Nu har det gått några veckor och jag kan summera lite livet med ”det stora äventyret”. Man kan väl säga att äventyret fortsätter.
Oftast har jag kommit fram dit jag tänkt och nästan alltid hyfsat hel. Första turen till jobbet så la ett relä till rutan på förarsidan av så rutan gick ner men inte upp. Kom ju både dit och hem iallafall. Lite dragigt men ok.
Andra turen slutade vid vägkanten. Det berodde först o främst på att sändaren i bensintanken till mätaren och den faktiska mängden bensin inte är kompisar. Soppatorsk alltså. Men det löste sig med hjälp av en snäll medmänniska som skjutsade mig till en mack och tillbaka med en soppadunk. Bilen gick igång och jag tog mig till macken för att fylla upp. Väl där dog den igen. Inga tecken på att vilja starta igen. Det fick bli att beställa dragbil och hyra ett bilsläp. Misstänkt dme relä då varvtalsnålen inte rörde sig medan startmotorn gick runt.
Väl hemma rullades bilen av och den startade. Överhettat relä? En stund senare ville den inte starta igen.
Fick mitt nya dme relä igår och den startade på en gång.
Nu får det bli lite kortare provturer och se om problemet återkommer.
Kommande vinterprojekt:
Bygga om bränslesystemet då jag misstänker att ledningarna läcker, både här o där. Droppar så det dunstar men doften finns där.
Tanken ska tas ner för att byta slangar vid påfyllningen. Stinker soppa från det området när den är fulltankad. Måste växellådan tas ner för att få ut tanken?
Om jag hinner så ska säkring o relä boxen flyttas. Det är ett stort OM.
Innan något av detta görs ska den andra 944:an ihop. Står idag utan ett bakhjulslager då byte är påbörjat innan värmen kom.
Just det skärmarna är nu lackade, fronten klädd med kolfiber wrap, huven får vara vit ett tag till.
3F066483-2F04-44BC-9462-9D308035F73B.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar