944 1983 N/A "Det stora äventyret"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#46 Post by Nicke36 »

Ja det var ett tag sedan det skedde något här.
Var ute en sväng i helgen och började om.
Rev mittkonsol för att kontrollera elen, har sett att en del strömbrytare inte är kopplade som beskrivningen säger vilket gör att motorn inte dör när den vrids om. Man ska alltså koppla tvärtom än det står... Helt logiskt. Nu är dock detta inga problem eftersom bilen inte startar. Har lagt en tråd om det på teknik och trim sidan. Det är bara så tråkigt när det inte fungerar, jag skulle ju äntligen kunna börja med karossen och bygga upp bilen igen. :cry:
Hoppas kunna komma ut en sväng snart igen så jag kan fortsätta med mina vilda gissningar om var felet ligger...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#47 Post by Nicke36 »

Återigen ett tag sedan någon uppdatering. Tiden är en intressant sak, det finns aldrig tillräckligt...

Men var ute igår och lyckades fixa lite grejer. Bytt knappen till förardörrens fönster så nu kan jag både hissa ner och upp rutan. När jag öppnade upp kontaktstycket visade det sig att det hade varit lite varmt där... Nu sitter det två växlande reläer och en vippströmbrytare. Funkar fint.
Stärkt av den framgången så fortsatte jag med felsökandet till startproblemet. Det visade sig att bensinpumpen inte får någon matning. Som de flesta tänker jag då DME relät, men icke sa nicke. Det är uppmätt efter konstens alla regeler och är helt och fint. Testar då att bygla... Ingen förändring! Genom att vika mig tredubbel och åla mig in under instrumentpanelen, beväpnad med pannlampa och ficklampa lyckas jag se att ett av kontaktstycket där DME relät ska sitta har åkt ut en bit. Ergo ingen kontakt mellan stift och sladd är lika med ingen ström. Det kan ju vara förklaringen till varför den gick ojämnt senast den var igång. Lite svajig strömförsörjning. Kan även förklara varför det luktat lite bränt ibland...
Så nu laddar jag inför det "roliga" jobbet att plocka ner reläboxen och se vad som går att göra.
Har en fundering på att bygla reläplatsen och koppla pumpen på en extern kabel till en strömbrytare? Kan det vara något? Alltså lura DME boxen och köra pumpen externt.
Nå väl, får se när tiden jobbar för mig nästa gång för ett garagebesök. Ser fram emot en långledighet från jobb över jul och nyår, kan nog förhandla till mig lite garagetid...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#48 Post by Nicke36 »

Äntligen!! Den är igång igen! Så skönt.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#49 Post by Nicke36 »

Image
Den lilla sladdhärvan att reda ut…
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#50 Post by Nicke36 »

StädatImage

Nu kan jag äntligen börja med karossen!
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#51 Post by Nicke36 »

Det var ett tag sedan det kom någon uppdatering. Men en influensa och tre resor senare fick jag lite tid att skruva. Sen tar allt längre tid än man tror.
Facit efter dessa dagar: dörrsidor gjorda, en sitter fast och nya fronten börjar passas in. Mycket provande och kapande. Image
Dörrsida på plats

Image
Front

Image
Inifrån
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#52 Post by Nicke36 »

Äntligen kom den där sköna känslan av framgång!!
Startade på första försöket (efter batteriet laddats) har fin tomgång på ca 900 varv, blir varm, fläktar startar, inga läckor. Allt funkar!
Som en bonus fick jag på front och kofångare samt dörrsidan på passagerarsidan. Nu väntar jag bara på en huv från acm.
Image

Image

Image
En syn jag inte tröttnar på!
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Ogge98
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2016-06-07 20:22:21
Telefon: 0704216529
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#53 Post by Ogge98 »

Vad är det för ratt och vart får man tag på en? Skitsnygg! Hur gjorde du med tuta?

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#54 Post by Nicke36 »

Ogge98 wrote:Vad är det för ratt och vart får man tag på en? Skitsnygg! Hur gjorde du med tuta?
Ratten köpt på rallyshop.se
Det återstår fortfarande att lösa tutan :-)
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#55 Post by Nicke36 »

Så fick man lite tid över igen och kunde åka ut till garaget.

Har haft lite kontakt med tekniska supporten på Besikta. De var vänliga nog att skicka över "Transportstyrelsens författarsamling TSFS 2013:63" med regler för bilars funktion och utseende. Efter att tagit mig genom ett antal paragrafer så slår det mig att den tanken jag hade för halvljus inte är godkänd. Lamporna sitter 10 cm för långt ner. Det blir till att tänka om och lösa den biten. Helt plötsligt så kändes registeringsbesiktningen så där långt borta igen. Fast å andra sidan har jag sagt att bilen ska vara klar till sommaren, har bara inte sagt vilket år...

Men det verkar som det mesta går att lösa med lite fix. Har beställt fjärrljus som bör passa i den nya fronten, de får agera halvljus, varselljusen i kofångaren få agera helljus. Tror detta ska funka. Det som blir lite "pill och fix" blir att få till dem asymmetriskt. Om någon har en annan idé så hojta till.

Börjar snart bli sugen på att ta tag i tutan igen...
:#944burn:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#56 Post by Nicke36 »

Då har jag varit ute en sväng igen, efter halsfluss och ett par dagar på sjukhus med dottern.

Nya ljusen har kommit och provades in. Blir snyggt, återstår att lösa fastsättning.
Image

Sen roade jag mig med att ta av och på ratten sisådär 8 gånger. Både med och utan nav. Lyckades ringa in vad det är som gjort att min tutknapp inte vill fungera. Glapp i den nya kontaktringen. Får försöka lösa det.
Givetvis tappade jag en av skruvarna till ratten när jag höll på och så klart ramlade den in under passagerar stolens fäste. Helt omöjlig att få tag på. Fick tänka lite kreativt och vips rullade skruven fram.

Image
Skruvrullning.

Ja får se när det blir nästa gång.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#57 Post by Lilja »

Vad det gäller tutan så ska knappen jorda i samma bygel som håller den fast i ratten. Eftersom ratten är lackad får bygeln ingen kontakt. Det jag brukar göra är att klämma en jordkabel i muttern som håller ratten och sedan sätta den i andra stiftet på knappen.
Skulle inte det fungera så sitter det en jordkabel mitt på framaxelbalken, sitter denna inte på funkar inte tutan.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#58 Post by Nicke36 »

Ja, hör var det länge sedan man skrev något. Får börja med att tacka för tipset Lilja angående tutan. Ska snart provas…

Vad har hänt sen sist då? Inte mycket men ändå. En sommar med 30 grader ute resulterar i ett garage som håller runt 40 grader. Det var lite för varmt för tankeverksamhet eller skruvande. Så nu när temperaturen sjunkit så är åter en kväll i veckan vikt till skruvande.

Vad görs nu då?
Ja belysningen har varit en följetong. De lösningar jag hade tidigare visade sig inte passa inom lagar o regler. Höjd, assymetri, inställningsmöjligheter osv. Så det som tar kvällarna i anspråk är att komma på konstruktioner och testa. Överarbetade lösningar? Självklart. Och plötsligt kommer man på en förenkling. Men den faller på grund av något man förbisett.
Typ lampor i först rikta/sikta in karossdelar sen eller det går ju inte rikta in kaross först lampor sen eller…
Det man saknar i kunskap tar man igen med försök och och och… eh mycket sittande med en kopp kaffe.

Belysningen löses nu med två projektor lampor som sitter fast i två plåtar. Mellan dessa sitter skruvar med fjädrar för inställning i höjd o sidled. En av dessa plåtar, den bakre, plastas fast i fronten. Så front och lampor kommer bli en enhet. Tror stenhårt på denna lösning, just nu. Det verkar vara lagligt och funktionellt. I fronten kommer endast halvljus sitta, i kofångaren blir det drl lampor och helljus. Det ska ”bara” passas ihop med skärmar, huv och ”läpp”.

Det underlättar inte att plastfronten kommer från en tillverkare, plastskärmarna från en annan och plasthuven från en tredje. Passformen mellan de tre är så där. Idag gjordes dock ett stort steg framåt då vi insåg att vi tänkt fel hur frontplåten ska sitta. Ett steg bakåt blev när vi insåg svårigheten hur den ska fästas. Men nya favoritverktyget kommer att användas. Mutternittång! En räddare när man inte kan svetsa.

Det är dock ett litet äventyr varje gång man åker ut till garaget. Man vet aldrig vad som kommer att hända eller riktigt vad man ska göra. För det blir aldrig så som man planerat. Ibland känns regbesiktning nära och ibland är bilen till salu för en väldigt billig peng.

Får se när nästa gång blir och vad som händer då. Ska försöka komma ihåg att fota också.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#59 Post by Nicke36 »

Ja här hade det inte hänt så mycket på väldigt lång tid. Tur att det inte riktigt skildrar verkligheten...

Lampor sitter nu i fronten, tutan är fixad, karossdelar är till 94% inpassade. Och när man inte har något att göra vad gör man då? Skaffar sig mer att göra eller snarare det man borde göra är inte så kul längre så man (jag) letar upp något roligare. Som att inhandla en MIG svets... Kan jag svetsa? Nej. Har jag svetsat någon gång i mitt liv? Ja. Blev det bra? Nej. Är det kul att lära sig och att försöka? Ja för det mesta.
Så hipp som happ så har jag byggt ett nytt avgassystem. Blev det bra? Kanske, inte klar än. Blev det snyggt? Absolut inte. Håller svetsarna? Det verkar som det annars är det bara att göra om.
Men helt plötsligt så dyker det upp saker som kan lösas genom att svetsa istället. Så snart åker förarstolen ut igen för att fixa stolsunderredet.

Fördelen är att nu känns det kul att åka till garaget igen. Man får ju svetsa... Har en hel del konstiga plåtbitar som skulle kunna beskrivas som modern konst... Fast det är bara träningsobjekt.
Det som är lite segt med att inte kunna och veta är att allting tar väldigt mycket mer tid än vad man tror. Och tiden går väldigt fort när man är i garaget.

Annat som hänt är att min son fått en Autism diagnos som kräver lite nytänk och förståelse innan man bara ändrar saker. Har misstänkt det länge men kan vi undvika för mycket förändringar så är det bra. Så egentligen har väl inte så mycket ändrats med diagnosen. Men det gör att när jag varit på resor med jobbet behöver jag hålla mig hemma ett tag och då ryker garage tiden.

En kort uppdatering, mer kommer. Lite bilder också, kanske.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#60 Post by Nicke36 »

Nu har det gått så där långt mellan uppdateringarna igen…

Det beror mest på att det inte känts som det hänt så mycket med bilen. Har varit ute hos den ca 2-4 timmar i veckan. Det har varit en del små fix att lösa och kolla. Men så helt plötsligt en kväll så kom tanken: Nu är det inget större kvar att fixa. Det betyder att bilen skulle kunna komma hem till garaget och den andre Porschen kan flytta ut. Den behöver nytt bakhjulslager. Sagt och gjort bilarna kördes och bytte plats. Vilken känsla att äntligen få köra min bil.
Så väl hemma fixades lite som att klä kablar med tejp, stripa upp lite kablar. Sen beställdes besiktningstid…
Det var otroligt nervöst att köra den till besiktningen. Skulle den gå igenom? Skulle mina grejor godkännas? Väl på plats så ser jag ett STORT oljeläckage vid filtret. Oj då!
Det blev ett underkänt resultat pga oljan men inget ombesiktning då vi var överens om vad som läckte och hur det skulle åtgärdas. Det är numera fixat så jag får köra den på gatan.
Den är alltså helt laglig och godkänd för gata!!!

Det är så overkligt men så roligt!!
Nu ska jag leta lite trackdays och annat så man får lufta sina gamla ”racingskills”.

Någon som vet någon träff eller liknande i Skåne inom det närmaste? Vore kul att träffa likasinnade.

Just det en sak återstår, skärmar, front och huv behöver lackas.
5A8BAFE1-55B2-47AF-8C7A-C8F4FEAF1672.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users