944 1983 N/A "Det stora äventyret"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#16 Post by Nicke36 »

Lilja wrote:Kul projekt!
Bor du i Dalby? Jag bor typ 5 minuter ifrån Dalby, vid Bonderup :mrgreen: Så säg till om du vill ha hjälp med något någon gång eller behöver något annat jag har en hel del prylar till alla sorters 944or.
Kul! Ja, jag bor i Dalby.
All hjälp tas emot...
Igår så konstaterades att det inte finns någon gnista på tändstiften. Min misstanke är att vevaxelgivarna monterades fel när vi la i nya motorn. Man är ju lite trött ibland... :shock:
Förhoppningsvis så hinner jag ut i garaget idag och kan börja titta på det. Är ingen mästare på bilel. :oops:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#17 Post by Lilja »

Kan vara att själva hållaren till givarna sitter för långt ifrån svänghjulet. Kan ju också vara att en av givarna är trasiga, det går att motståndsmäta dom men kommer inte ihåg vilka motstånd de ska ha
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#18 Post by Eddie Varvstopp »

Jag tippar på fel avstånd mellan hallgivarna och skruven på svänghjulet. Hade samma bekymmer när jag bytte svänghjul...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#19 Post by Nicke36 »

Nja, hade satt givarna på fel plats... :oops:
Så bytte plats på dem, passade på att byta fördelare eftersom den jag hade från gamla motorn var lite fräschare och ser man på... den STARTADE!!! :lol:
Men tyvärr så dör den direkt efter start. Hade samma bekymmer med den gamle motorn då den stått lite väl länge, så jag misstänker att luftmassegivaren som har "geggat" igen lite, eller att avståndet på givarna som inte står helt rätt efter platsbytet.
Men detta var ett stort steg framåt. :arrow: Fortsatt felsökning eller snarare uppsmörjning och kontroll.
Snart så :#944burn:
Tackar ödmjukast för alla glada tillrop! :#pray:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#20 Post by Nicke36 »

Så där ja!
Fick igång motorn men den dog på en gång, misstänkte LMM, drog ut kontakten, startar och den går fint. Men det är ju inte nyttigt att köra utan LMM. :D Så jag mätte upp matningen till LMM och det visar sig att den bara ger 5V medans min LMM är av äldre modell och vill ha 12V. :roll: Det blev till att byta databox och prova igen och se på den... Bilen startar och går. Eftersom jag för tillfället saknar avgassystem och det var hyffsat sent så ville jag inte låte den gå för länge, grannsämjan kan bli lidande. :twisted:
Jag noterade dock att den ligger lite högt på tomgång, ca 1100 varv. Men tänker inte börja skruva med det förrän systemet är på, kan ju förändras när den blir varm...
Men det är så otroligt skönt att den går, igen!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#21 Post by Freddie_81 »

Grattis!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A

#22 Post by Nicke36 »

Freddie_81 wrote:Grattis!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tackar! :D
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#23 Post by Nicke36 »

Så där ja!
I helgen hände det äntligen. Bilen togs ner från sina pallbockar och rullades ut, startades och kördes på gatan fram o tillbaka några gånger. Hurra!! :#944burn:
Det var inte superbekvämt att sitta på en trälåda så nästa punkt att ordna är stolar, sen front, ljus osv. Men nu går den igen och är körbar!! Första gången på 10 år...
Mållinjen börjar närma sig eller den är inte overkligt långt bort. :P
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#24 Post by Nicke36 »

Det har varit lite on om uppdateringar men det har hänt en del.

Eftersom att bilen är "körbar" nu så hamnade fokus på andra delar, tex att få på främre kofångare, byta lite lampor i den som inte ville vara med längre osv.
Men se den lycka som varar... Skulle köra ut bilen för att komma åt lite enklare, den startar och dör.... igen! Efter en lång stunds felsökning som inkluderade LMM, tomgångsskruv, stålomspunna soppa slangar osv Så kunde började vi tänka logiskt istället! Vi har gnista, uppenbarligen luft, soppa fram till fuel railen... Men kommer det någon soppa ut i spridarna? När det blev en "bubbla" på soppa slangen så förstod vi att det är stopp i railen. Efter lite eftersök, tacksam för Clarks garage, så verkar det vara en defekt bränsleregulator. Men det är ju inga problem eftersom jag har två andra kompletta fuel rails liggande. Bara att byta regulator. Fast det är inte bara när det visar sig att ingen av dem ser likadan ut... Så det vara bara till att byta hela railen, med spridare och allt. Klart! Å efter det lilla mecket så startar den så fint. Och inget läckage! Hade det symptomet innan att när trycket lagt sig så läckte det ut lite soppa i kopplingarna som tvättade av motorn på sin väg ner och fick med olja. Så det som jag trodde var ett litet oljeläckage som skulle kollas upp senare visade sig komma från regulatorn. Så två saker löstes som ett.
Eftersom mitt tändningslås har givit upp så har jag monterat en startknapp. Vrid nyckeln, tryck på knappen, motorn går igång. Men jag har inte varit helnöjd med att ha konstant spänning på startknappen. Så en strömbrytare till knappen monterades och kopplades in. Funkar kanon. Allt verkar gå på räls, eller?
Nja, i lördags så roade jag mig med att köra lite fram och tillbaka på gatan. När plötsligt kopplingspedalen gör ett "hopp" neråt och tar väldigt långt ner. Misstänker luft i systemet och hur roligt är det att lufta kopplingen? Det har ju inte direkt varit fokus att göra broms o koppling helt hundra utan mest fungerande. Men då jag ändå tänkt byta bromsslangarna till stålspunna så är det väl likabra att passa på. Återigen två saker som löses som en.
Snart dags att införskaffa stolar o bälten, skärmar, front, huv... Börjar se ljuset även om det blir lite mörkt ibland...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#25 Post by Nicke36 »

Jaha, så står hon på pallbockar igen... Men denna gången är det roligare anledningar, än tidigare.
Igår byttes främre bromsslangarna till dito stålomspunna, ny bromsvätska, luftade både bromsar och koppling. Kan helt klart rekommendera Mekonomens Luftman om man ska lufta och är själv. Så smidigt! Till och med kopplingen upplevdes som "smidig" att lufta. Bara att demontera startmotorn. :D
Det börjar verkligen att dra ihop sig till att beställa karossdelar. Jag har tänkt beställa från V-zweeden, är det någon som har erfarenhet av deras plastarbeten? :?:
Det blir en GTS-front, plastskärmar, plasthuv. Men man behöver ju även lite inredning så det ska inhandlas stolar, 6-punktsbälten och ja, det är väl vad man behöver? 8)
Jag har bytt ratt och nav och tutknappen på den nya ratten behöver jordas men det kommer endast en pluskabel från navet, någon som har en idé på hur man kan jorda tutknappen? :shock:
Ska även försöka uppdatera med lite bilder, håller bland annat på och experimenterar lite med kylning av bromsarna.
Det var allt för denna gång, än lever drömmen om "Det stora äventyret"
:#944burn:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#26 Post by Nicke36 »

Image
Ute o rullar

Image
Nya bromsslangar

Image
Tänkbar bromskylning

Image
Ratt o strömbrytare med startknapp
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#27 Post by Nicke36 »

Ja det har ju varit lite dåligt med uppdateringar. Men det blir ju lätt så när man går i väntans tider... Men nu är väntan över!
Quick shift kit från only944.com har kommit hem. Hade lite "glapp" i växelspaken innan.
Stolar och 6-punktsbälten är inhandlade och stolarna är provisoriskt monterade.
Nya bussningar till framvagnen har kommit hem från MochM motorsport.
Och jag har fått tag på ett varmgarage med gott om plats. Just plats är något man har ont om när man meckar i sitt vanliga villa garage. Det känns bra att fått ordnat detta. Och det innebär att 84:an kan få komma in i mitt garage. Så nu är tanken att det ska bli ordning på torpet.
Konstaterade även att förmodligen så har mina kopplingscylindrar gett upp, antingen huvud eller slav. Men reperationskit från Utzon är beställda.
Det går bra nu!!
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#28 Post by Sebastu »

Heja, snyggt jobbat! Är målet fortfarande gata och Roadsport eller har det ändrat sig allt eftersom?

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#29 Post by Nicke36 »

Sebastu wrote:Heja, snyggt jobbat! Är målet fortfarande gata och Roadsport eller har det ändrat sig allt eftersom?
Tackar!
Än så länge är målet fortfarande det samma, men vem vet. Eftersom vi "råkade" köpa på oss ytterligare en 944 så vore det kul att köra båda. Den är dock "civil" med alla delar i behåll! :D
:#944burn:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#30 Post by Nicke36 »

Arrgh!!
Murphys lag!!!!

Äntligen var alla delar hemma nu skulle det ju bara skruvas loss, skruvas dit nya och så skulle livet leka. Ser ju fram emot roliga saker som att ordna plastdelar till karossen.

Men saker som har suttit fast länge är oootroligt svåra att få loss. I två dagar (8 h) har jag nu hållit på att försöka få loss växelföraren från ingående axel i växellådan. Alla skruvar lossade men det sitter som f-n! Troligtvis har någon varit där innan mig och lagt på lite locktite. Jobbar på med en avdragare men med magert resultat.

Någon som har ett bra tips på hur man kan få loss den? Funderar på att tillverka en egen avdragare som "klämmer åt" bättre runt länkaget än vad avdragarens klor gör.

Ja ja nya tag en annan dag, då familjen ställer lite krav på att man är hemma om kvällarna när det ska ordnas inför jul.

Och just det, nya upphängningar till växellådan beställda då de gamla var helt slut. Det var inga billiga detaljer! Men det kostar att ligga på topp och när det gäller projekt ska man inte föra budget på nödvändiga uppdateringar! :roll:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: 944_Driver