944 1983 N/A "Det stora äventyret"
Posted: 2016-05-03 07:39:22
Då hade jag tänkt attförsöka författa en biltråd om mina erfarenheter med ”Det stora äventyret”. Jag inser rätt snabbt att det inte är så lätt, hur börjar man, vad ska vara med, hur gör man det lite intressant? Får väl helt enkelt börja från början:
För ett antal år sedan (fler än jag är villig att erkänna…) var jag och min far aktiva i raceserien ERF, föregångaren till ERCupen. När vi var i den ”cirkusen” så byttes det bilar, motorer och annat. Vi fann oss plötsligt stående med ett insprut till en motor som vi inte skulle använda, en som var intresserad av sprutet föreslog ett byte. Han fick sprutet och vi fick hans projektbil, en 944:a. I samma veva dök det upp saker som gjorde att racingen lades på is och bilen blev stående. Ett antal år senare så flyttar jag till ett hus med garage, möjligheten att få hem bilen öppnas. Och det är nu ”Det stora äventyret” börjar. Bilen ska bli körbar igen på både gata och bana. Det är nu som jag börjar inse att jag inte kan meka, knappt vet hur en bil sitter ihop eller var man börjar. Vi hade alltid duktiga mekaniker när vi raceade.
Första steget var att göra någon form av inventering. Där jag hade haft den uppställd var det någon som inte kunde skilja på mitt och ditt så de knackade en ruta, tog mina sparco stolar, två st sexpunktsbälten, Porsche emblemet på fronten. Men det kosmetiska får bli en senare fråga, motorn behöver gås igenom.
Byter slangar som torkat och sprukit, byter vätskor, byter spridare och spridarbrygga. Känns otroligt bra eftersom tummen är fastsatt mitt i handen. Och se på den besten vaknar… Men säg den glädje som varar. Då motorn är fixad övergår jag till andra delar, bort med skärmar här ska det bli plast, jaga stolar osv. En kväll i garaget bestämmer jag mig för att starta motorn för att få njuta av den. Men efter 30 sekunder kommer det mest avskyvärda metallskrammel från motorn, anar storras!
Demonterar insprut, insug, remmar och upptäcker att varken vevstake eller kamaxel går att vrida runt mer en ca ½ varv. Ridå!
Ett år senare kommer energin åter och jag öppnar garaget. Hittar en ”ny” motor. Tack Janne J! Därmed kan ”Det stora äventyret” fortsätta.
Jag lär mig otroligt mycket under resans gång, mycket tack vara den samlade kunskapen som finns på detta fina forum. Jag är som sagt ganska novis när det gäller mekandet, men jag tycker det är väldigt roligt. Målet är satt till att bilen ska bli körbar igen och att den ska vara för både gata och bana exempelvis Roadsport.
Idagsläget så väntar bilen på en hjärtoperation som snart ska genomföras. Målet är att uppdatera lite här med bilder och text.
För ett antal år sedan (fler än jag är villig att erkänna…) var jag och min far aktiva i raceserien ERF, föregångaren till ERCupen. När vi var i den ”cirkusen” så byttes det bilar, motorer och annat. Vi fann oss plötsligt stående med ett insprut till en motor som vi inte skulle använda, en som var intresserad av sprutet föreslog ett byte. Han fick sprutet och vi fick hans projektbil, en 944:a. I samma veva dök det upp saker som gjorde att racingen lades på is och bilen blev stående. Ett antal år senare så flyttar jag till ett hus med garage, möjligheten att få hem bilen öppnas. Och det är nu ”Det stora äventyret” börjar. Bilen ska bli körbar igen på både gata och bana. Det är nu som jag börjar inse att jag inte kan meka, knappt vet hur en bil sitter ihop eller var man börjar. Vi hade alltid duktiga mekaniker när vi raceade.
Första steget var att göra någon form av inventering. Där jag hade haft den uppställd var det någon som inte kunde skilja på mitt och ditt så de knackade en ruta, tog mina sparco stolar, två st sexpunktsbälten, Porsche emblemet på fronten. Men det kosmetiska får bli en senare fråga, motorn behöver gås igenom.
Byter slangar som torkat och sprukit, byter vätskor, byter spridare och spridarbrygga. Känns otroligt bra eftersom tummen är fastsatt mitt i handen. Och se på den besten vaknar… Men säg den glädje som varar. Då motorn är fixad övergår jag till andra delar, bort med skärmar här ska det bli plast, jaga stolar osv. En kväll i garaget bestämmer jag mig för att starta motorn för att få njuta av den. Men efter 30 sekunder kommer det mest avskyvärda metallskrammel från motorn, anar storras!
Demonterar insprut, insug, remmar och upptäcker att varken vevstake eller kamaxel går att vrida runt mer en ca ½ varv. Ridå!
Ett år senare kommer energin åter och jag öppnar garaget. Hittar en ”ny” motor. Tack Janne J! Därmed kan ”Det stora äventyret” fortsätta.
Jag lär mig otroligt mycket under resans gång, mycket tack vara den samlade kunskapen som finns på detta fina forum. Jag är som sagt ganska novis när det gäller mekandet, men jag tycker det är väldigt roligt. Målet är satt till att bilen ska bli körbar igen och att den ska vara för både gata och bana exempelvis Roadsport.
Idagsläget så väntar bilen på en hjärtoperation som snart ska genomföras. Målet är att uppdatera lite här med bilder och text.