944 1983 N/A "Det stora äventyret"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#1 Post by Nicke36 »

Då hade jag tänkt attförsöka författa en biltråd om mina erfarenheter med ”Det stora äventyret”. Jag inser rätt snabbt att det inte är så lätt, hur börjar man, vad ska vara med, hur gör man det lite intressant? Får väl helt enkelt börja från början:

För ett antal år sedan (fler än jag är villig att erkänna…) var jag och min far aktiva i raceserien ERF, föregångaren till ERCupen. När vi var i den ”cirkusen” så byttes det bilar, motorer och annat. Vi fann oss plötsligt stående med ett insprut till en motor som vi inte skulle använda, en som var intresserad av sprutet föreslog ett byte. Han fick sprutet och vi fick hans projektbil, en 944:a. I samma veva dök det upp saker som gjorde att racingen lades på is och bilen blev stående. Ett antal år senare så flyttar jag till ett hus med garage, möjligheten att få hem bilen öppnas. Och det är nu ”Det stora äventyret” börjar. Bilen ska bli körbar igen på både gata och bana. Det är nu som jag börjar inse att jag inte kan meka, knappt vet hur en bil sitter ihop eller var man börjar. Vi hade alltid duktiga mekaniker när vi raceade.

Första steget var att göra någon form av inventering. Där jag hade haft den uppställd var det någon som inte kunde skilja på mitt och ditt så de knackade en ruta, tog mina sparco stolar, två st sexpunktsbälten, Porsche emblemet på fronten. Men det kosmetiska får bli en senare fråga, motorn behöver gås igenom.
Byter slangar som torkat och sprukit, byter vätskor, byter spridare och spridarbrygga. Känns otroligt bra eftersom tummen är fastsatt mitt i handen. Och se på den besten vaknar… Men säg den glädje som varar. Då motorn är fixad övergår jag till andra delar, bort med skärmar här ska det bli plast, jaga stolar osv. En kväll i garaget bestämmer jag mig för att starta motorn för att få njuta av den. Men efter 30 sekunder kommer det mest avskyvärda metallskrammel från motorn, anar storras!
Demonterar insprut, insug, remmar och upptäcker att varken vevstake eller kamaxel går att vrida runt mer en ca ½ varv. Ridå!

Ett år senare kommer energin åter och jag öppnar garaget. Hittar en ”ny” motor. Tack Janne J! Därmed kan ”Det stora äventyret” fortsätta.

Jag lär mig otroligt mycket under resans gång, mycket tack vara den samlade kunskapen som finns på detta fina forum. Jag är som sagt ganska novis när det gäller mekandet, men jag tycker det är väldigt roligt. Målet är satt till att bilen ska bli körbar igen och att den ska vara för både gata och bana exempelvis Roadsport.
Idagsläget så väntar bilen på en hjärtoperation som snart ska genomföras. Målet är att uppdatera lite här med bilder och text.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#2 Post by Nicke36 »

ImageImageImage
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#3 Post by Nicke36 »

Så där ja, efter två år står hon åter på fötter och organtransplantationen är ordinerad till nästa helg..
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#4 Post by Sebastu »

Heja heja! Vilken resa, men bilen förtjänar det! Lycka till!

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#5 Post by Nicke36 »

Sebastu wrote:Heja heja! Vilken resa, men bilen förtjänar det! Lycka till!
Tackar! Ja den gamla damen förtjänar att få komma ut igen. Idag börjar transplantationen!
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#6 Post by Nicke36 »

Så... efter många timmar, rådfrågande (Tack Janne J :#pray: ) och huvudkliande samt några väl valda svordomar så är motorn ute. :D
Men som så många gånger förr. Man börjar med något och tänker att det bara är det som ska göras fast när motorn, balken är nere så varför inte passa på att fräscha upp lite? Har ju tillgång till ett blästerskåp... Sagt och gjort. Bärarmar, balk, kopplingskåpa, fästen åkte in i blästern och imorgon ska de få ny färg. :)
Och som vanligt så visar det sig att det är saker som man inte tänker på alltid visar sig när man tror att allt är lugnt. Som att min 944 har servo vilket 944S motorer saknar... :shock:
Funderar på att bygga om servopumps fästet för att "slippa" demontera remmar, balansaxel fästen osv. Får ta och söka och räkna lite på påfrestningar. Eller kanske montera en elsvero eller kanske köra utan servo? Fast då blir det tungt och en styrväxel behövs... :?
Japp, "Det stora äventyret" fortsätter.

PS: Namnet kommer från min son efter att ha sett Wild kids och gjort liknelsen med mitt projekt:DS :wink:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#7 Post by Nicke36 »

Image
På väg ner

Image
Det gäller att välja rätt.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#8 Post by Nicke36 »

Nu är den nya "moroten" i, äntligen. Nu återstår "bara" att koppla el, dra slangar, gå på gym då servon skippades. Image

Image

Nya motorfästen, semisolida.
Image

Äventyret fortsätter...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#9 Post by Nicke36 »

Så var maj över och man kan återgå till väsentligheterna. Båda barnen fyller år i maj och det är som mest intensivt på jobb. Men fick lite tid över och hann riva gamla motorn. Hittade felet, en spricka i 1:ans cylinder.
Lyckades ihelgen koppla elen på nya motorn. Där återstår lite felsökning eftersom startmotorn inte vill gå runt. Misstänker det gamla eftermonterade larmet som är halvvägs utrivet.
ImageImage
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#10 Post by Nicke36 »

Ja då var man igång igen! Funderar nästan på att byta namn på projektet till "Ett steg fram, två steg bak". Misstänkte som sagt att det gamla larmet låg och spökade så började felsöka det genom att gå bakvägen på installationsschemat. Upptäcker att det förmodligen är insatt av en glad hemmaskruvare, många "socerbitar" och eltejp där sladdar har skarvats. Dessutom är jag förmodligen inte den förste som försöker få ut det...
Men efter att ha legat på rygg under ratten och försökt följa sladdar och trassla ut "ormbon" så kom det äntligen ut. Yes, ett steg fram! Men efter att ha vridit på nyckeln vill startmotorn fortfarande inte gå runt... Efter ett antal kopplingsförsök, mätningar visar det sig att den nya startmotorn är på 1,1 kW och inte på 1,4 kW som den gamle. Ett steg bak! Men startmotorn var billig så det känns bara lite att behöva beställa en ny, rätt sort denna gång.
Upptäcker vid sista "start" försöket att batterilampan inte lyser när tändningen slår till, men däremot när nyckeln går tillbaka ligger det fortfarande ström på och då lyser allt. Och där kom det andra steget tillbaka. Ska söka på det med konstant ström och se om någon haft liknande problem, om någon som läser detta har en tanke om vad det kan bero på får gärna komma med tips...
Är lite trött och bitter just nu, vill bara få ihop det!
Dessutom så inhandlades ytterligare en 944 för några veckor sedan. Då remmarna var gamla på den så beslöt vi (jag och min far) att lämna bilen till en verkstad för att få en genomgång av bilen, byta kamrem, byta vätskor och ett kopplingsbyte. Bör ju inte ta så lång tid kan man tycka. Nu är vi inne på vecka 7 som verkstaden har bilen... Hade vi vetat det innan så hade vi aldrig lämnat den där!!
Nåja imorgon är en ny dag, då kör vi igen. Kan ju roa sig med att koppla in kylare och annat i väntan på startmotorn...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#11 Post by gtBen »

Nicke36 wrote:Funderar nästan på att byta namn på projektet till "Ett steg fram, två steg bak".
Det går vi inte med på :!: det namnet är superhäftigt och när det är din son som kommit på det så blir det ännu bättre.
PS: Namnet kommer från min son efter att ha sett Wild kids och gjort liknelsen med mitt projekt:DS :wink:
Ful-el är inge roligt att städa upp, men ...kör hårt :mrgreen:
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#12 Post by Nicke36 »

gtBen wrote:
Nicke36 wrote:Funderar nästan på att byta namn på projektet till "Ett steg fram, två steg bak".
Det går vi inte med på :!: det namnet är superhäftigt och när det är din son som kommit på det så blir det ännu bättre.
PS: Namnet kommer från min son efter att ha sett Wild kids och gjort liknelsen med mitt projekt:DS :wink:
Ful-el är inge roligt att städa upp, men ...kör hårt :mrgreen:
Bengt
Tack Bengt. Ny tag, blev dock trött på elen så gör lite annat. Det blev ett öppet filter, som sonen hjälpte till att få dit.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#13 Post by Nicke36 »

Bild på nya filtret. Image
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#14 Post by Nicke36 »

Så då var semestern över och vardagen har kommit rullande igen, vilket även innebär att det blir lite tid över till att vara i garaget. Och efter att vi äntligen fick tillbaka den andra pärlan från Motorkonsult i Lund (2 månader, för byte av remmar, service och allmän kontroll) :evil: Så återkom suget på att få igång "Det stora äventyret".
Så två dagar har resulterat i att den sista ful-elen är borta, tändningen blev sig aldrig lik så numera är det startknapp som gäller och startmotorn drar runt motorn. Men den tänder inte... :o Så felsökning pågår... Det nya rattnavet med adapter är ihopsatt med den gamla Momoträratten, väntar bara på att bli monterat. Men så länge jag behöver komma in under instrumentpanelen och leta sladdar så väntar jag med det.
Nu ska vi se om vi har någon gnista eller om elen behöver kollas mer... :lol:
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1983 N/A "Det stora äventyret"

#15 Post by Lilja »

Kul projekt!
Bor du i Dalby? Jag bor typ 5 minuter ifrån Dalby, vid Bonderup :mrgreen: Så säg till om du vill ha hjälp med något någon gång eller behöver något annat jag har en hel del prylar till alla sorters 944or.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users