931 - 79 aka 941
Posted: 2016-04-09 23:29:01
Hej.
Jeg vil lige vise lidt af det jeg går og roder med derhjemme.
Grundlaget for mit byggeri er en 931 fra 1979, og så er den kraftigt inspireret af "Raceboy" - Peeps turboladede 924.
Bilen kommer til at køre med en 2.0 liters motor med følgende modifikationer:
- 924 N/A stempler.
- 931 topstykke.
- VEMS motorstyring, lavet af Peep.
- 600 cc dyser.
- Vandkølet turbo fra en 2,9 liters turbo diesel med intern wastegate på 0,9 bar.
- Turboen placeret på den anden side af motoren lige som på en 951.
- 3" rustfri udstødning fra turbo og bagud.
- Frontmonteret intercooler.
- Oliekøler fra 968.
- Aluminiumskøler fra 944.
- Aluminium svinghjul fra Fidanza - 3,4 kg i stedet for 7,9 kg
- Aluminium trykplade 3032.015.399 fra 911
- Koblingsplade/lamel med special belægning lavet i samarbejde med ww.9xx.dk
For at få den rigtige kompression med N/A stempler og 931 top har jeg fået slebet 1,5 mm af blokken, dvs Komp: 8,3:1.
Motorstyringen bliver lavet med 2 programmer, et med 0,9 bars ladetryk og et med 1,4 bar - målet er lige i underkanten af 300hk.
Derudover er der lidt andre ændringer på drivlinien:
951 S bagbro ombygget til smal sporvidde, samt frontspindler fra en 951 1986 så den smalle sporvidde bliver i behold.
Derudover M030 bremser og M030 krængnings stabilisatorer fra 951.
Gearkasse fra 951 S med spær.
Karosse:
- Speciel frontlæbe med plads til intercooler, oliekøler, og vandkøler til turbo.
- Bagkofanger fra DP
- Det originale luftindtag i motorhjelmen er flyttet for at køle ved turbo.
- Late forrude fra en 944, dvs jeg slipper for alulister rundt om forruden som det er standard på en 924.
Det hele er i gang med at blive bygget lige så stille og roligt når jeg har tid til det, og der bliver langsomt fundet på nye ideer, det som er nævnt pt. er det som er indkøbt til bilen og som jeg regner med at få monteret.
Billeder vil dukke op efterhånden.
Jeg vil lige vise lidt af det jeg går og roder med derhjemme.
Grundlaget for mit byggeri er en 931 fra 1979, og så er den kraftigt inspireret af "Raceboy" - Peeps turboladede 924.
Bilen kommer til at køre med en 2.0 liters motor med følgende modifikationer:
- 924 N/A stempler.
- 931 topstykke.
- VEMS motorstyring, lavet af Peep.
- 600 cc dyser.
- Vandkølet turbo fra en 2,9 liters turbo diesel med intern wastegate på 0,9 bar.
- Turboen placeret på den anden side af motoren lige som på en 951.
- 3" rustfri udstødning fra turbo og bagud.
- Frontmonteret intercooler.
- Oliekøler fra 968.
- Aluminiumskøler fra 944.
- Aluminium svinghjul fra Fidanza - 3,4 kg i stedet for 7,9 kg
- Aluminium trykplade 3032.015.399 fra 911
- Koblingsplade/lamel med special belægning lavet i samarbejde med ww.9xx.dk
For at få den rigtige kompression med N/A stempler og 931 top har jeg fået slebet 1,5 mm af blokken, dvs Komp: 8,3:1.
Motorstyringen bliver lavet med 2 programmer, et med 0,9 bars ladetryk og et med 1,4 bar - målet er lige i underkanten af 300hk.
Derudover er der lidt andre ændringer på drivlinien:
951 S bagbro ombygget til smal sporvidde, samt frontspindler fra en 951 1986 så den smalle sporvidde bliver i behold.
Derudover M030 bremser og M030 krængnings stabilisatorer fra 951.
Gearkasse fra 951 S med spær.
Karosse:
- Speciel frontlæbe med plads til intercooler, oliekøler, og vandkøler til turbo.
- Bagkofanger fra DP
- Det originale luftindtag i motorhjelmen er flyttet for at køle ved turbo.
- Late forrude fra en 944, dvs jeg slipper for alulister rundt om forruden som det er standard på en 924.
Det hele er i gang med at blive bygget lige så stille og roligt når jeg har tid til det, og der bliver langsomt fundet på nye ideer, det som er nævnt pt. er det som er indkøbt til bilen og som jeg regner med at få monteret.
Billeder vil dukke op efterhånden.