924-6 -86 | Maleficent
Posted: 2016-03-07 09:48:12
Jag såg bilen första gången på min uppfart sommaren 2011. Inget speciellt, en hyggligt fin 924s som nyligen köpts in av Utzon där Ditlev hade gjort en omfattande service. Nu ser den ut att bli min...
Om man byter motor i en 4-cylindring Porsche med VW motor till en sexa borde namnet också ändras. 914 blev 914-6 så därför borde då 924 bli 924-6.
Projektet började egentligen med inspiration från en dansk med alias Horizonblue. Han tog en alternativ väg och slängde ner en rak sexa i sin 924. Motorn är trogen sitt ursprung, den är enkel och tidstypisk. Den hade kunnat suttit där från början. Den utgår från den fyrcylindriga modulmotorn på 1,6 liter som sedan förlängdes till den välbekanta raka femman. I lastbilen VW LT förlängdes den ytterligare och blev en rak sexa, först som diesel och sedan bensin. Samma motor hittade även ner i Volvo 240, 740 och 940 och kallades D24 och D24T med turbo.
Jag bygger på turbodieselblocket som med högre nickelhalt är starkare och har oljekylning av kolvarna. Veven är smidd historia med mycket motvikter. Jag mätte upp blocket med ultraljud men tyvärr går det inte att borra så mycket som jag hoppats på trots att det delar samma cylinderavstånd som de flesta äldre VAG på 88mm. På det monterar jag en fabriksny förgasartopp med mekaniska tryckare. Förbränningsrummet i bensintoppen ligger på 30cc vilket ger ett komp på 12,5:1 vilket duger som start på en sugmotor som går på E85. När det blir turbo svarvar jag dieselkolvarna 3mm. Toppen har bara 36mm ventiler original men Erland Cox portade flödet till 140cfm vilket 924 flödar som standard. Min 931 topp fick jag upp i ca 170cfm och här landar jag på motsvarande 210cfm då det är 50% fler ventiler. Inte illa. Intressant nog är det ganska exakt var den raka 10v femman flödar totalt. Samma hk potential som Gr. B med andra ord Bensinkammen kommer slipas om av AGAP och får Golf GTI Mk1 profil eller något vassare. Insuget kommer från insprutarmotorn och grenröret är pulssplittat och kommer från D24T med twin entry T3 fläns. Turbon är en stor Borg Warner B2G med billetimpeller, god för 500hk. Smidig storlek och intern WG gör att den kanske får plats i en framtida 924. Svänghjulet kommer från Audi 2.5TDI med inbyggt lager som ska svarvas till. Lamellen är en fjädrad sexpuckad 240mm historia från Sachs Race byggd för GT2. Tryckplattan är en sen 951 för att smidigt kunna passa orginalgaffel och 931 kopplingskåpa. Eventuellt lägger jag distansringen på 11,2 mm från Audi 2.7T mellan då hela kopplingen är större än original. Startmotorn ligger på svänghjulet och inte på tryckplattan. Vevaxelpackningen byts till en modernare som har inbyggd 60-2 trigger taget fån en Lupo även om jag har en fullt fungerande fördelare. Växellådan blir 951 till sugmotorn och tidig turbo. Med 2 bars laddtryck funderar jag på att byta till en vässad automatlåda. Anledningen är att kombinationen mycket vrid och avsaknad av svindyra 930 drivknutar, det blir betydligt mer skonsamt ingrepp. Torr komplett motor inkl stor turbo men utan svänghjul landade på 159kg vilket är något tyngre än 931 och 944 motorn.
924 karossen komer att behållas original, samma sak med läderklädsel och fyrekrad ratt. På sikt skulle jag vilja ha stora Fuchs, men vi får se. Black on black. Fördelen med en 924s är bärande framvagnsbalk, bättre bromsar, fembultade axlar och större ursprungsmotor inför reg besikting.
Maleficent blev arbetsnamnet. Bilen är svart, illvillig, rätt läcker och har ett hjärta av sten. Regskylten är ”MAL”. Framöver blir det kankse ”Malle”..?
Om man byter motor i en 4-cylindring Porsche med VW motor till en sexa borde namnet också ändras. 914 blev 914-6 så därför borde då 924 bli 924-6.
Projektet började egentligen med inspiration från en dansk med alias Horizonblue. Han tog en alternativ väg och slängde ner en rak sexa i sin 924. Motorn är trogen sitt ursprung, den är enkel och tidstypisk. Den hade kunnat suttit där från början. Den utgår från den fyrcylindriga modulmotorn på 1,6 liter som sedan förlängdes till den välbekanta raka femman. I lastbilen VW LT förlängdes den ytterligare och blev en rak sexa, först som diesel och sedan bensin. Samma motor hittade även ner i Volvo 240, 740 och 940 och kallades D24 och D24T med turbo.
Jag bygger på turbodieselblocket som med högre nickelhalt är starkare och har oljekylning av kolvarna. Veven är smidd historia med mycket motvikter. Jag mätte upp blocket med ultraljud men tyvärr går det inte att borra så mycket som jag hoppats på trots att det delar samma cylinderavstånd som de flesta äldre VAG på 88mm. På det monterar jag en fabriksny förgasartopp med mekaniska tryckare. Förbränningsrummet i bensintoppen ligger på 30cc vilket ger ett komp på 12,5:1 vilket duger som start på en sugmotor som går på E85. När det blir turbo svarvar jag dieselkolvarna 3mm. Toppen har bara 36mm ventiler original men Erland Cox portade flödet till 140cfm vilket 924 flödar som standard. Min 931 topp fick jag upp i ca 170cfm och här landar jag på motsvarande 210cfm då det är 50% fler ventiler. Inte illa. Intressant nog är det ganska exakt var den raka 10v femman flödar totalt. Samma hk potential som Gr. B med andra ord Bensinkammen kommer slipas om av AGAP och får Golf GTI Mk1 profil eller något vassare. Insuget kommer från insprutarmotorn och grenröret är pulssplittat och kommer från D24T med twin entry T3 fläns. Turbon är en stor Borg Warner B2G med billetimpeller, god för 500hk. Smidig storlek och intern WG gör att den kanske får plats i en framtida 924. Svänghjulet kommer från Audi 2.5TDI med inbyggt lager som ska svarvas till. Lamellen är en fjädrad sexpuckad 240mm historia från Sachs Race byggd för GT2. Tryckplattan är en sen 951 för att smidigt kunna passa orginalgaffel och 931 kopplingskåpa. Eventuellt lägger jag distansringen på 11,2 mm från Audi 2.7T mellan då hela kopplingen är större än original. Startmotorn ligger på svänghjulet och inte på tryckplattan. Vevaxelpackningen byts till en modernare som har inbyggd 60-2 trigger taget fån en Lupo även om jag har en fullt fungerande fördelare. Växellådan blir 951 till sugmotorn och tidig turbo. Med 2 bars laddtryck funderar jag på att byta till en vässad automatlåda. Anledningen är att kombinationen mycket vrid och avsaknad av svindyra 930 drivknutar, det blir betydligt mer skonsamt ingrepp. Torr komplett motor inkl stor turbo men utan svänghjul landade på 159kg vilket är något tyngre än 931 och 944 motorn.
924 karossen komer att behållas original, samma sak med läderklädsel och fyrekrad ratt. På sikt skulle jag vilja ha stora Fuchs, men vi får se. Black on black. Fördelen med en 924s är bärande framvagnsbalk, bättre bromsar, fembultade axlar och större ursprungsmotor inför reg besikting.
Maleficent blev arbetsnamnet. Bilen är svart, illvillig, rätt läcker och har ett hjärta av sten. Regskylten är ”MAL”. Framöver blir det kankse ”Malle”..?