924-6 -86 | Maleficent

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

924-6 -86 | Maleficent

#1 Post by gegge »

Jag såg bilen första gången på min uppfart sommaren 2011. Inget speciellt, en hyggligt fin 924s som nyligen köpts in av Utzon där Ditlev hade gjort en omfattande service. Nu ser den ut att bli min...
Image
Om man byter motor i en 4-cylindring Porsche med VW motor till en sexa borde namnet också ändras. 914 blev 914-6 så därför borde då 924 bli 924-6.

Projektet började egentligen med inspiration från en dansk med alias Horizonblue. Han tog en alternativ väg och slängde ner en rak sexa i sin 924. Motorn är trogen sitt ursprung, den är enkel och tidstypisk. Den hade kunnat suttit där från början. Den utgår från den fyrcylindriga modulmotorn på 1,6 liter som sedan förlängdes till den välbekanta raka femman. I lastbilen VW LT förlängdes den ytterligare och blev en rak sexa, först som diesel och sedan bensin. Samma motor hittade även ner i Volvo 240, 740 och 940 och kallades D24 och D24T med turbo.
Image
Image
Image
Image
Jag bygger på turbodieselblocket som med högre nickelhalt är starkare och har oljekylning av kolvarna. Veven är smidd historia med mycket motvikter. Jag mätte upp blocket med ultraljud men tyvärr går det inte att borra så mycket som jag hoppats på trots att det delar samma cylinderavstånd som de flesta äldre VAG på 88mm. På det monterar jag en fabriksny förgasartopp med mekaniska tryckare. Förbränningsrummet i bensintoppen ligger på 30cc vilket ger ett komp på 12,5:1 vilket duger som start på en sugmotor som går på E85. När det blir turbo svarvar jag dieselkolvarna 3mm. Toppen har bara 36mm ventiler original men Erland Cox portade flödet till 140cfm vilket 924 flödar som standard. Min 931 topp fick jag upp i ca 170cfm och här landar jag på motsvarande 210cfm då det är 50% fler ventiler. Inte illa. Intressant nog är det ganska exakt var den raka 10v femman flödar totalt. Samma hk potential som Gr. B med andra ord :D Bensinkammen kommer slipas om av AGAP och får Golf GTI Mk1 profil eller något vassare. Insuget kommer från insprutarmotorn och grenröret är pulssplittat och kommer från D24T med twin entry T3 fläns. Turbon är en stor Borg Warner B2G med billetimpeller, god för 500hk. Smidig storlek och intern WG gör att den kanske får plats i en framtida 924. Svänghjulet kommer från Audi 2.5TDI med inbyggt lager som ska svarvas till. Lamellen är en fjädrad sexpuckad 240mm historia från Sachs Race byggd för GT2. Tryckplattan är en sen 951 för att smidigt kunna passa orginalgaffel och 931 kopplingskåpa. Eventuellt lägger jag distansringen på 11,2 mm från Audi 2.7T mellan då hela kopplingen är större än original. Startmotorn ligger på svänghjulet och inte på tryckplattan. Vevaxelpackningen byts till en modernare som har inbyggd 60-2 trigger taget fån en Lupo även om jag har en fullt fungerande fördelare. Växellådan blir 951 till sugmotorn och tidig turbo. Med 2 bars laddtryck funderar jag på att byta till en vässad automatlåda. Anledningen är att kombinationen mycket vrid och avsaknad av svindyra 930 drivknutar, det blir betydligt mer skonsamt ingrepp. Torr komplett motor inkl stor turbo men utan svänghjul landade på 159kg vilket är något tyngre än 931 och 944 motorn.
Image
924 karossen komer att behållas original, samma sak med läderklädsel och fyrekrad ratt. På sikt skulle jag vilja ha stora Fuchs, men vi får se. Black on black. Fördelen med en 924s är bärande framvagnsbalk, bättre bromsar, fembultade axlar och större ursprungsmotor inför reg besikting.

Maleficent blev arbetsnamnet. Bilen är svart, illvillig, rätt läcker och har ett hjärta av sten. Regskylten är ”MAL”. Framöver blir det kankse ”Malle”..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 774
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#2 Post by balansaxel »

Kul att du kommer igång!!!
Ska bli väldigt intressant att följa :#cheers: :#944burn:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1310
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#3 Post by Janne J »

Kul med lite annorlunda projekt.

Förutsättningarna för att få ett gött ljud i bilen är bra, raka 6:or sjunger vackert :#pray:
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#4 Post by gegge »

Det bör kanske nämnas att det inte är en fin körbar orignalbil som slaktas. Den har stått i sedan 2012 med en transaxel utan splines och att VR givaren gett sig vid försök till reparation. Alltså är det full genomgång av all mekanik och hela drivlinan skulle ut ändå. Alltså kommer en tät 924s motor och växellåda vara till salu, servad av Ditlev med delar från Utzon.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

knekten
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2013-06-03 23:20:15
Telefon: 0737000160
Bilmodell: Porsche 996 / 924S
Årsmodell: 1995
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#5 Post by knekten »

Kul Projekt :#cheers:

Ska bli intressant att följa..

Va bra nära att köpa den själv här för bara några veckor sedan...

/ Micke

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#6 Post by fälgen »

Låter som ett genomtänkt projekt, hur länge har du funderat över det här?

Ser fram emot fortsättningen!

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 774
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#7 Post by balansaxel »

Any news ?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#8 Post by gegge »

Ingen tid över, så jag köper in delar istället :D

Framvagnen har fått en snabbare styrväxel som ersätter den "vanliga" veviga manuella. Tror den blir smidig att få på plats om jag tänkt rätt. Ratten är idag den fyrekrade som fått läderklätt centrum. Har en knäpp besiktningsratt på gång från en VW GSR (Gelb-Schwarzer-Renner). (Tänkte regga som ombyggt fordon om jag byter drivlina och styranordning inkl rattstång) Då bilen är svart och eventuellt får fälgar i mattguld tyckte jag ratten var lite kul. GSR var en huliganbil när jag föddes.

951 -86 telefoner med R888 ska in under smalkarossen. För att klara det måste bakvagnen bytas till en 931 variant som har smalare spårvidd. Lite baklänges kan tyckas. Det hålls på plats med LEDA dämparna från min turbo. Då följer ihåliga 30mm stavar med. Betydligt hårdare än tänkt, men då kan jag samtidigt sänka suven som står högt utan motor och växellåda.

Jag lämnade in en kam för omslipning och den kom tillbaka fantastiskt fin. Slipad till VW Golf GTI mk1 specifikationer. Gissa om jag svor då jag upptäckte att det var en dieselkams ämne? Gör om gör rätt! Bensinkammen har drivning för fördelaren, så kör jag utan fördelare skulle jag kunna lösa det med vinkelslipen. Slipar jag om bensinkammen så tänkte jag samtidigt byta ut tryckarna, med den rätt smarta inshimsningen på ovansidan, till stumma. Volvo 16v passar perfekt. Då vinner jag tryckardiameter och kan få till en betydligt mycket bättre profil på kamnockarna.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#9 Post by Henka_E »

Vad är det för styrväxel?

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#10 Post by Henka_E »

Fö fantastiskt roligt bygge.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#11 Post by gegge »

Jag kollade in Golf mk1 RHD som är VÄLDIGT lik den manuella i 924S/944. Finns en del info på nätet, tror det var Pelican. Tror att styrarmar och splines pasar bolt on. Sedan finns Quaife alternativet som passar utan modifiering. Jag vill gärna slippa bygga den för att passa som jag gjorde på min 931. Kolla på denna sida som första tips: http://mwthemachineshop.com/944-power-rack" onclick="window.open(this.href);return false;

Glömde säga att jag vill ha old-school look på utseendet. Tycker att djupa Telefoner slår av en sträng av klassiska Italienska superbilar. Elefantöronen till speglar åker och blir Vitaloni Sebring. Kjolar och bakre stänkskydd från turbon. Kanske 944 baklucka. Så jag fortsätter min Volkswagenifiering och monterar en djup mk1 duckbill i fronten.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#12 Post by Henka_E »

Ok... Ett tips till då. På resultatservice.com finns det en kille som säljer delar till korta växlar. Jag ringed och pratade med honom och han sa att han salt delar till "924-killar" - tydligen är Opel Ascona innanmätet väldigt likt. Snabb surf sager mig att det troligen är längden på axeln ut ur växeln som kan skilja. 2250kr kostar hans kit och jag tanker nog köpa ett...på sikt...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#13 Post by gegge »

931 huv är på ingång. Den blir mattsvart på bästa 70-tals maner. Så att man inte får otäcka reflektioner i ögonen. Då fanns inte polariserande solglasögon som bekant 8). Tänkte lacka NACA hålet samma färg som färgarna, matt guld.

Blev uppmärksammad av en Volvokille som ville bygga om en D24 till bensinturbo. Det verkar inte ha gjorts förut. Spännande! (Trist att man inte kommer blir först :( )
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#14 Post by gegge »

Idag fick jag en dag med bilen. :D

Det som jag hann med var montering av 944 turbolåda med transaxel. Bakvagnen är nedplockad och ersatt av motsvarande från 924 turbo för att vinna 40mm i smalare spårvidd. Den raka sexan har hittat ner under huven för tillverkning av motorfästen. Telefonfälgarna lämnades in på riktning vilket kommer kosta närmare 4000:- :?

En Golf III rattaxel med tillhörande läderkringla ska försöka få plats (för att kunna regga som ombyggt fordon).

Scirocco har nästan likadan mittkonsol men kortad som GTS, kom över två billigt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924-6 -86 Maleficent

#15 Post by gegge »

Ser nästan original ut. Tyvärr tar insuget i fjäderbenstornet och utrymmet för turbo är rätt begränsat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users