951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#46 Post by Saikko »

Blev även dags att hitta och demontera diverse hjul och broms delar.
Efter mycket bankande och lite värmande som kom vänster fram skiva loss och det såg ut att bli väldigt sent om allt var så fast rostat, resterande lossnade dock lätt.
Men mycket rost så tar tid att borsta och tvätta rent, resten imorgon.

ImageImageImageImageImageImageImage

Blev en grov tvätt av hjulhus också.
Men det va ju läskigt dåliga klossar som har suttit på och vissa satt inte ens ihop.
Kan ha varit en anledning till det klonkande ljud jag haft vid inbromsning...läskigt att veta vad man kört runt med, skönt att veta att man löst det!

Skickat från min H60-L04 via Tapatalk
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#47 Post by Saikko »

Det hände en sak... Efter att bromsar efter mycket om och men va på plats och verktygen va på väg in i polarns garage upptäcktes en trasa med thinner på ena fälgen, va bara börja pilla bort plasti dippen och blev glatt överraskad över hur den såg ut efter en grov rengöring.

Mindre text mer bilder...

ImageImage

Blev inte mycket fotat, dock inget roligt när de bara är bromsbyte...

Imorgon husvisning så får se om det hinns med nåt skruvande

Skickat från min H60-L04 via Tapatalk
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#48 Post by Saikko »

Gårdagens husvisning gick käpprätt....Inställd innan vi kom dit.
Som om inte de va nog ville 75:an som dragit oss dit och nästan hela vägen hem helt plötsligt att vi skulle stå stilla med döende motor på vissa tämligen olämpliga ställen och putta den några meter för att skruva ihop den igen.....och igen....och igen, då de va soppa pumpen som inte fick tillräckligt med ström kopplades en startkabel från plus på batteri med direkt matning till pumpen.

Besviken och väl hemma beslutades att trotts trötthet upp över öronen att iaf göra ett oljebyte på 951:an, Billig men korrekt olja från jula denna gång då nästa byte är planerat med väldigt kort intervall fick bli bra.

Idag blev mer gjort, växellådsoljan byttes, hjulen fortsattes göra rent med högtryck och thinner.
Högtryckstvätt och det lilla kvar varande av plasti dippen med thinner va helt klart de mest effektiva sättet att få dom rena men en del putsjobb och rengöring av inre fälgbanan kvarstår.

Blev även lite mer plastning av nästa plastbit under bilen, Gick inte lika bra som sista då den såg 10x värre ut än front plasten så tog mig kanske lite vatten över huvudet....men men övning ger....kaos resultat och måste förmodligen göras om :D

Då TapaTalk slutat fungera för mig efter senaste updateringen dröjjer bilder en stund tills energin infinner sig men då har ni en hel updatering med bilder (hoppas jag) att vänta er.

Nu står den iaf inte längre på pallbockar utan på "nya" "blanka" fälgar och väntar på första provturen.
Och mer delar väntas i dagarna, Remmar rullar och vattenpump, 2 st "Stora" blandpacket från Utzon med bland annat tändstift, luftfilter, Och diverse delar till handtagen och inredningen.

Här ska skruvas!

Förrästen, Vad tycker ni om den nya looken på fälgarna?
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#49 Post by Freddie_81 »

Bra tempo håller du iaf :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#50 Post by Saikko »

Freddie_81 wrote:Bra tempo håller du iaf :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är man "frivilligt arbetsbefriad" så finns tid, önskar bara eget mekutrymme redan va fixat så man slapp åka fram och tillbaka till polarn var enda ***** dag men de e ganska så nära iaf.
Sen skulle lite mer egen kunskap gärna sitta fint, men han pekar och talar om hur jag bör göra saker jag funderar över och jag utför.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#51 Post by Saikko »

Jahapp skulle inte sagt att det man har mest av va tid, för då försvann just de...tiden.
Besök ifrån swiesch (stavning) och mer husletande tar upp så sjukt mycket av min tid nu att inget annat verkar hinnas med, ska bli sjukt skönt när hus är inköpt så man kan lägga den tid man vill igen.

Men har iaf hunnit få ut henne på lite luftning och test av nya bromsarna och efter att ha tagit bort spacers i bak skrapar däcken i hjulhusen lite lätt och dom måste helt klart tillbaka innan nästa tur i solen.

Väntar fortfarande på resterande delar för att ordna till handtag, byta remmar med mera.

Upptäckte dock en ny sak som oroar lite, det tar sjukt lång tid innan vattentempen lägger sig där den ska vara och den ligger inte lika stadigt på samma nivå utan hoppar väldigt mycket upp och ner under körning.
Blir felsökning på de, sen innan vet jag att den läcker lite vatten ur antingen slang eller direkt ur kylarn men de verkar ha gått och blivit värre.

jaja mer jobb helt enkelt men snart ska väl ändå de värsta läckagen och reparationerna vara gjorde.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#52 Post by balansaxel »

Husmarknaden är galen, även häruppe...
Hoppas du får det bortstökat så du får ett mekgarage :#cheers:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#53 Post by Saikko »

Jo tack Magnus de e galet de där med hus.
Grejjerna du skickade har kommit fram som dom skulle, bara en sak, torkarmotorn...e den så där sjukt stor på 944T -88? den e ju GIGANTISK....

Har även fått 1/2 paket från Utzon, och ja de blev nog nånting fel där tror jag.
Fel1 : Båda ordrarna verkar vara blandade.
Fel2 : Absolut ingen "följesedel" eller liknande för att checka av utan man för försöka bäst man kan via mailet man fått tidigare.
Fel3 : Om detta är båda ordrarna så saknas det en hel del..

Är det alltid så här?
kan ju inte börja montera saker nu innan jag får nästa paket då jag knappt vet vad jag fått och inte fått i denna röra och om jag får ordning på de och nästa paket kommer så måste jag ju ha stenkoll själv på att allt e rätt.

Nej de va nog sista gången jag beställde där ifrån då hela företaget verkar vara Kaos Kaos Kaos.

Visst saker kan vara restade men att blanda 2 paket med varandra utan att skicka följesedel verkar otroligt oseriöst och det kombinerat med en allmänt rörig sida gör mig bara less.

Annars är jag ganska så glad idag då pusslandet av dörrhandtag kan börja, har dock inte den blekaste om hur jag ska varken få isär eller få ihop dom då det inte alls ser ut som sprängskisserna jag hittar....börjar undra om mina handtag ens hör till 944, Porsche står det iaf på dom.

Nu skulle jag behöva TapaTalk för å lägga upp bilder så jag kunde få lite nytta av er expertise!
Men de har ju beslutat sig att inte låta mig logga in längre....SUCK
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#54 Post by balansaxel »

Schweiz då för ordningens skull :wink:


Ja, det är ju en plastlåda på 15*10cm ungefär va?
Rejäla grejjer porsche vettdu 8)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#55 Post by Saikko »

balansaxel wrote:Schweiz då för ordningens skull :wink:


Ja, det är ju en plastlåda på 15*10cm ungefär va?
Rejäla grejjer porsche vettdu 8)
Hehe tackar, de va så bokstäverna skulle ihop :)

Ja jo den va nå grönjäkligt stor, förstår att man monterar bort den.
Aja nu finns den iaf om nogån nån gång i framtiden skulle vilja ha den monterad, jag låter den nog ligga i kommande Porsche 944 hyllan, "Bra att spara" hyllan så att säga.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#56 Post by Saikko »

Inte mycket har hänt sen sist men tänkte bjuda på lite bilder.
Enda framsteget som gjorts är att kontaktstycket bakom pop-up-vredet efter telefonkontakt med Sanden är beställt och påväg, nu ska det väl äntligen bli lite ordning igen!

Så här kommer en bildkavalkad!

Fler underredsplast som ska lagas, målas och återmonteras.
Image
Image
Image

Sommarbild utanför en av två garage platser man varierar mellan tills eget mekutrymme är funnet!
Image

Paket från Utzon (som faktiskt inte saknade mer än 1 del vid närmare titt)
Image

Och till sist nya mattorna och Softshell jackan från Italien
Image

Nu ska jag ut och skruva lite smådetaljer i väntan på paketet från Sanden.
Känns som om saker och ting sakta börjar falla på plats, även om insidan av bilen som just nu ser ut som lager säger annat.....
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#57 Post by Saikko »

Lång frånvaro här nu då livet utanför skruvandet fått ta över.
Inte mycket som hänt med bilen utöver det som sagts innan men nu är förhoppningarna stora på fortsatt skrivande i höst/vinter för att sedan ha den rullande i lite finare och värdigare skick.

Även passat på att införskaffa mig en 924 -77 "Martini rossi edition" som hämtas hem nu i veckan :#944burn:
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#58 Post by Cédric »

Trevligt, köpte du den som dök upp på blocket för några dagar sen?

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#59 Post by Saikko »

Cédric wrote:Trevligt, köpte du den som dök upp på blocket för några dagar sen?
Tanken va att jag skulle köpt den.
Men skicket var under all kritik så den fick stå kvar, men en trevlig 24timmars roadtrip med polarn blev de hehe
nu laddar den här galningen upp för wengan :D
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff

#60 Post by Saikko »

Så då har åter tankarna om försäljning börjat snurra.

Sen senast (innan den stoppades undan för vintern) så gjordes en stor service med allt beställt och den skickades in för besiktning.... kom ut besviken med nedslag på bromsrör i stort sett runt om och.....varningstriangel :evil:

Men men less som jag blev för den mer eller mindre uteblivna glidar säsongen stoppades den undan för vintern och jag flydde landet under samma period till de lite varmare Spanien å Barcelona
Nu lutar de åt flytt hit och jag har sett hur dom behandlar bilarna här i staden så en 944 för vardagsbruk går bort :cry:


Och under tiden här dök det upp ett "fiskande" mail, trevligt dock och väl taimat, och tankarna började snurra
Så efter en hel del funderande och mailande fram och tillbaka så är affären mer eller mindre färdig inom ett par veckor, tvekar fortfarande lite och har inte gett helt hundra okej ännu även om jag starkt överväger å skiljas med min svarta skönhet redan

mycket tid och energi nerlagt på kort tid för att inte tala ekonomi och de framtidsplaner som fanns och ändrats under vägens gång som nu återigen kommer "ändras" av nästa ägare, dessa bilar har själ men talar olika till oss alla

Tills affären är färdig och den nya ägaren tar över, Håll varvet och låt turbosarna vina i vårsolen

I´ll Be Back, Back In Black? :twisted: :#944burn:

:thisthread:
:#cheers:
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users