Page 5 of 5

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-04-23 11:31:38
by Skrea
Nu ska hon äntligen rastas!
Efter tre veckors hårt tentaplugg så åkte jag hem och gav henne en riktig kärleksbehandling.
Nya framdäck, tvättat ratten, och framför allt bytt stötdämpare. De gamla var troligen orginal, 32k mil.....
Nu sitter ett par nästan nya Bilstein. Vilken otrolig skillnad, helt ny bil och väghållningen.... 8)
Olja, luftfilter och tändstift är också bytta. Slängde även ut baksätet, vad ska man ha det till egentligen?
Det ända som inte hanns med var att byta kugghjulen i targataket som är helt utslitna, lösningen nu är mängder av silvertejp fram tills sommaren.

:#944burn:
IMG_0783-3.jpg
IMG_0772.JPG
IMG_0796-4.jpg

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-04-23 12:10:20
by bbellman
Kul med en till student här på forumet! Vilken stad studerar du i? Kan tänka mig att det blev enorm skillnad med bilsteinbenen :D

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-07-16 18:28:44
by Skrea
Efter en fantastisk helg på Falsterbo horse show så händer detta 2 mil hemifrån. Ligger i 100km/h i femman och plötsligt knakar de till och motorn går ner till tomgången och bilen tappar fart. Ställer mig på uppfarten till kontrollplatsen Krängsberg norr gående.

Lägger i ettan och försöker gasa för att se om den kan köra på den, varvmätaren snurrar men man hör bara hur det raspar. Var bara att ringa bärgare.
Tyckte att den betedde sig lite konstigt vid frikoppling och växelbyte de senaste dagarna

Vad är era tips? Tror ni att det är kopplingen? Det misstänker jag.
IMG_1449_Easy-Resize.com.jpg
IMG_1467_Easy-Resize.com.jpg

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-07-16 20:26:16
by Janne J
Gissar på lamellcentrum.

Posted: 2017-07-16 23:40:18
by JonasD
Hem och riv ner kopplingen

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-07-29 19:00:27
by Skrea
Vi ställde upp bilens bakhjul på pallar idag för att undersöka om det var koppling och allmänt felsöka. Vi fick drivning till och ifrån på 1:an, 2:an 3:an osv rasslade mest. Drivknutarna och drivaxlarna verkade okej, samma sak med kardanaxlen. Så källan är med största sannorlikhet alltså växellådan. Den har känts jävligt kass senaste två åren och det har varit på listan att byta.

Vilken tur att jag har en låda liggande, hoppas den är bättre än den som sitter i då........ :shock:
IMG_1542.JPG
Jag har hört att många byter detta kors, http://www.utzon.se/car/944-85-88/trans ... 4de3644e87" onclick="window.open(this.href);return false;, är det samma som är det inringade i blått?
Tänkte göra det samtidigt isåfall.
Screen Shot 2017-07-29 at 19.57.40.png
När man går ifrån gas till tomgång/motorbroms så blir det ett hack, då sa någon att det var växellådsfästet som är utslitet, stämmer det? Är det något mer man ska byta isåfall?
Jag har en extra kardanaxel också....

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-08-14 17:09:07
by Skrea
Under tiden som jag väntar på en analys och förhoppningsvis åtgärd med växellådsbytet så har jag även bytt backspeglar, så nu funkar äntligen elen och framför allt hoppar de inte runt och byter position längre.
Jag får tacka Washihana så mycket för dem, de sitter sjukt snyggt. Jag gillar att det är en udda detalj, och funderar på att låta lite andra detaljer gå i ljus guld också.
Tänkte kanske dekaler eller hjul...
Har ni några tips? Åsikter?
20542795_1884305468489165_567519931_o.jpg
19893797_1884305485155830_1002452094_o.jpg

944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-09-09 12:46:16
by johannisson
Tjena. Kul tråd här med. Eller de e sjukt intressant att läsa alla trådar som skrivs då man tar väldigt mycket lärdom som nybliven 944 ägare. Den där idén med att turbokonvertera en originalmotor är bara att glömma om du ska ha den reggad för trafik. Du måste byta motor,låda och bromsar minst för att få den som ombyggt fordon. Tror mig jag har försökt med att göra detta på min gamla mercedes. Fick ett fetnej från sfro när jag var klar. KUL :) Men nu har man fattat bättre o lägger pengar på väghållning instället. Lycka till med din bil. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-11-07 09:03:46
by Skrea
Tydligen var det kopplingen som var körd, och inte växellådan som jag misstänkte. Bytte allt iallafall, hade en extra växellådan med 9000 mil på. Så nu är både kamrem, kamremsspännare, bränslefilter, batteri, koppling och växellåda bytt. Det ska inte va lätt att vara fantast.
Sen ställdes hon in för vinter och plockas ut i sommar igen.
PS. Jag la upp en säljtråd på mina Cookie Cutters DS.
IMG_2416.JPG

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2017-11-07 09:39:56
by Cédric
Var det lamellen av gamla typen med gummicentrum som hade gett up?

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2018-05-23 14:50:26
by Skrea
Hej alla! Nu är hon påställd för sommaren. Jag startade upp osv. Såklart va batteriet dåligt. Kunde köra halvvägs ifrån parkeringen när jag stannade till, kunde ej starta upp igen.
Var ju bara hem och hämta en renoverad startmotor. Bytte den på stället och de verkade funka.

Däremot visar oljetrycksmätaren fullt på mätaren och en rödlampa lyser för oelstand (Bilen är tyskimporterad).
Kollade på fästet nere vid oljetråget, spreyade lite 5056, men fortfarande problem. Har hört att det är ett vanligt problem? Ska jag va oroad eller är det bara mätaren? Har bra nivå enligt stick och ny olja.
Hur löser man detta? Ps. Vad ska mätaren normalt vara på, 5?


Nu ska motorn bara kallna innan jag byter spridare och sätter i ett etanolchip.
Mvh
IMG_4918.JPG

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2018-05-24 13:11:54
by Skrea
Nu är Fekez-etanol chip installerats med nya spridare! Vilken skillnad! Stort tack!

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2018-08-12 08:39:34
by Kristianbjörk
Hej. Bra tråd.
Min rasslade vid motorbromsning och igår kväll slutade den plötsligt att driva. Kanske är samma problem som du hade.
Har bara ägt den i två dagar så är inte alls insatt i Porsche ännu.