Page 2 of 5

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 07:42:29
by Janne J
Min erfarenhet är att det är bättre att köpa begagnade premiumdäck typ Michelin än att lägga samma pengar på nya budgetdäck som Linglong, tjingtjong, osv..
Det satt Nankang på min S2:a när jag hämtade den, hua så hemska däck, inget grepp, spåriga, bullriga. De ligger i mitt garage om någon vill ha dem, 18", 295/30 och 235/40 om jag inte minns fel.

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 12:27:12
by Skrea
Jag kollade lite, och 16 tummaren verkar vara lite speciell storlek, och de verkar vara lite si så där. Inte kollat jättenoga. Men en tanke jag fick var att vinterdäcken är cookie cutter, och de vore kanske ganska schyssta att fräscha upp och sätta sommardäck på. De dimensionerna verkar vara mer vanliga och priserna lägre?


Vad tror ni om de? Kommer jag märka skillnad på en tum mindre och smalare däck?
rps20160223_122052.jpg

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 12:32:10
by Skrea
Tack för tipsen Janne
Jag ska hålla mig till premiumdäck. Troligen köper jag helt nya då den ändå kommer användas ett par sommrar.

944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 12:35:18
by Jinnarp
Janne J wrote:Min erfarenhet är att det är bättre att köpa begagnade premiumdäck typ Michelin än att lägga samma pengar på nya budgetdäck som Linglong, tjingtjong, osv..
Det satt Nankang på min S2:a när jag hämtade den, hua så hemska däck, inget grepp, spåriga, bullriga. De ligger i mitt garage om någon vill ha dem, 18", 295/30 och 235/40 om jag inte minns fel.

Kör faktiskt nankang 17" på ena bruksbilen.
Över förväntan nöjd med dom. Tysta följsama och bra grepp i väta.
Har kört premium däck som varit sämre.

Tror det är mycket som spelar in när man väljer däck. Vissa bilar är känsligare än andra oxå.

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 12:48:05
by Janne J
Jinnarp wrote:
Janne J wrote:Min erfarenhet är att det är bättre att köpa begagnade premiumdäck typ Michelin än att lägga samma pengar på nya budgetdäck som Linglong, tjingtjong, osv..
Det satt Nankang på min S2:a när jag hämtade den, hua så hemska däck, inget grepp, spåriga, bullriga. De ligger i mitt garage om någon vill ha dem, 18", 295/30 och 235/40 om jag inte minns fel.

Kör faktiskt nankang 17" på ena bruksbilen.
Över förväntan nöjd med dom. Tysta följsama och bra grepp i väta.
Har kört premium däck som varit sämre.

Tror det är mycket som spelar in när man väljer däck. Vissa bilar är känsligare än andra oxå.
Jag sågar inte Nankang generellt men min S2:a blev en helt annan bil med N-märkta Michelin. I min värld är det hål i huvudet att sätta budgetdäck på en sportbil. På bruksbilen kanske de funkar bättre, har inte provat själv.

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 14:31:48
by robinkjellstedt
Janne J wrote:Min erfarenhet är att det är bättre att köpa begagnade premiumdäck typ Michelin än att lägga samma pengar på nya budgetdäck som Linglong, tjingtjong, osv..
Det satt Nankang på min S2:a när jag hämtade den, hua så hemska däck, inget grepp, spåriga, bullriga. De ligger i mitt garage om någon vill ha dem, 18", 295/30 och 235/40 om jag inte minns fel.
Jag testade Linglong på min gamla Opel Corsa med 75hk.. Herregud säger jag bara! Kommer aldrig köpa budget igen! Fanns inget grepp öht och så fort det var aningen fuktigt så var man livrädd när man körde! Skakade gjorde dom också.. Bästa däcken jag nånsin testat är Michelin PS2 N-märkta.. Riktigt bra grejer!

Jag hade ju satsat på 16"arna. Snyggare och roligare känsla än mindre och smalare hjul..

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-23 14:58:35
by Karl Birgander
205/55/15 som passar på dina fälgar måste vara en av de billigast dimensioner man kan köpa nu?
Håller med övriga om att sats några extra kronor på däck.

Tänk också på att du kan titta på närliggande dimensioner när du tittar på däck.
Jag använder denna sida för att se så diameter inte ställer till det (du får ha max ca 5% avvikelse).
http://www.rimsntires.com/specspro.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-27 11:02:44
by Skrea
Hur fungerar det? Är det lite flexibelt på vilka däck man sätter på samma fälg? Går det att ha andra däck på samma fälgar en de som sitter på innan? Går det att sätta ett par 205/50/16 på fälgen som nu har 225/50/16? Tydligen kan det vara ett par Club sport fälgar jag har som är 16 tum, nån sa design 90. Hur ser man skillnad?
http://www.944racing.de/wheelweights.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är motorn och växellådan hemkörd till Jönköping. Skönt att bli lite curlad av pappa som kom ner med släp.
Det kommer nog aldrig bli något av 90-talister.... ;)

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-02-27 12:28:20
by Janne J
Omkretsen bör inte ändras mer än några % för att hastighetsmätaren inte ska visa fel.
Bredden på däcken är lite en smakfråga, Porsche har specat vilka däck de tycker passar bra men du gör som du vill, vill du ha tyskstuk eller ballongdäck, bara att välja. 225 och 205 är så pass nära att det inte brukar vara några problem att byta.
De flesta däckfabrikanter brukar ha listor med rekommendationer på däck/fälgbredder.

På insidan av fälgen finns ett artikelnummer, kolla i listan på 944racing.de så hittar du exakt vilka fälgar du har.

Mina bägge barn är 90-talister, säg inte att det inte kommer att bli något av dem.... :wink:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-03-07 14:13:15
by Skrea
Besiktningen var idag. Alla förberedelser gjordes för att den skulle bli godkänd så att man kunde köra hem den till Jönköping. Där skulle alla problem lösas i sommar och bilen skulle finjusteras.
Drog till och med lite etanol för att vara på säkra sidan med utsläppen
IMG_20160306_181906.jpg
Vindrutetorkan hade en utsliten kula, så det löste sig med lite bandage. Har man inte verktygen får man vara lite påhittig.
IMG_20160307_110751.jpg
Och för att slippa borra i panelen så satte jag ett vinkeljärn. Den riktiga tutan skall lösas till sommaren.
IMG_20160304_172948.jpg
IMG_20160307_110823.jpg
Inget av detta var ett problem! Däremot kom det fram att det var läckage i bränsletanken, ett jäkla bakslag!
Ett bromsrör var också sönderrostat, det verkar inte vara några större problem, hos en mekaniker.
Men bränsletanken!

Har någon nån ide på vart man kan hitta sånna? Är kommer jag bli Ruinerad av detta?
Kan man byta det själv? Går det att punkt laga kanske?

Jag var hoppfull. Nu känns det så där. :cry:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-03-07 14:28:42
by Skrea
Är bränsletanken densamma över hela modellserien? Eller vet någon när de ändrades.
Hittade nämligen bränsletankar ifrån 84:a bland annat. Sett att några pratar om plasttankar, finns de sånna, passar de också?

Jättetacksam!

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-03-07 14:52:05
by jesper
Ta det nu lugnt. Under förutsättning att det är tanken och inte nån anslutning så är det ändå inte speciellt dyrt med en begagnad: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Porsc ... ning/Alla/

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-03-07 15:19:32
by Skrea
Tack så hemskt mycket jesper. Fungerar både delarna av de länkade eller bara 91:an?
Hörde någonstans att de ändrade ifrån modell 87 till annan uppbyggnad?

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-03-07 16:18:05
by jesper
Om du går till utzon.se så kan du där kolla sprängskisser. Plocka fram din bil där så kan du ju leta upp artnr på tanken och på så sätt utesluta vilken årsmodell tank som passar din bil. Om ingen VET vad som passar så gissar jag sena 85or till typ 88 minst.

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

Posted: 2016-03-07 16:26:36
by Skrea
jesper wrote:Om du går till utzon.se så kan du där kolla sprängskisser. Plocka fram din bil där så kan du ju leta upp artnr på tanken och på så sätt utesluta vilken årsmodell tank som passar din bil. Om ingen VET vad som passar så gissar jag sena 85or till typ 88 minst.
Genialsk idé Jesper!
Kollade, och ifrån 85-91 så såg diagramen identiska ut, och dubbelkollade, och alla tankar hade 95120102103 som artikelnummer.

Så den ifrån 91 som du länkade verkade fungera utmärkt?