944 87 N/A Studentdrömmen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#46 Post by toyrace »

Grattis till besiktningen! Du kommer att få många trevliga mil med denna i sommar! Ser i din profil att du även har en Anglia vilket var en av mina ungdomssynder utrustad med dåtidens formel3-motor, penselmålad och mycket rolig vid rödljusräjs mot betydligt tuffare bilar :#944burn:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#47 Post by jesper »

Du ser!? Gött mos

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#48 Post by Skrea »

toyrace wrote:Grattis till besiktningen! Du kommer att få många trevliga mil med denna i sommar! Ser i din profil att du även har en Anglia vilket var en av mina ungdomssynder utrustad med dåtidens formel3-motor, penselmålad och mycket rolig vid rödljusräjs mot betydligt tuffare bilar :#944burn:
/ Stig
oj!
Aldrig hört nått liknande. Du får gärna berätta mer och ge lite detaljer. Hade du alltså stoppat ner en formuel 3 motor i den? Måste ha varit ett stort projekt att få den att passa med drivlinan? :wink:

Det var pappas morfars gamla bil. Den har stått i lådor i en lada i 35 år. Jag har ju tjatat om att bygga ihop den sen jag visste vad en bil var ungefär. 19 år av tjat gjorde sitt och för 3 sommrar sen så började vi, och för exakt ett år sen gick även den igenom besiktningen utan anmärkning.

Så jag körde med den hela sommaren förra året, och det är bland de roligaste jag. Inte för de stygga 35 hingstarna under huven.... utan att folk nästan vrider nacken av sig när de ser den köra förbi. Tror det har med karossen och den snea bakruta. Finns en bilträff varje onsdag under sommaren. Så vi tänkte att vi testar åka dit, och de släppte in oss och placerade oss brevid en 458speciale. Alla kom och pratade eller tittade på vår ford och ferrarin var nästan helt glömd :#cheers:

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#49 Post by Skrea »

Hej allihoppa!

Bilen har nu stått och väntar på att bli påställd och försäkrad efter tentorna. Jag har kört lite grann runt kvarteret för att hålla igång motor, bromsar osv.
För två veckor sen hände något märkligt när jag gjorde den veckliga rundan. Bilen bara dör när jag kör i ca 30 på en kvartersgata. Försöker starta igen, händer ingenting. Ser att voltmätaren är i botten. Min misstanke är att batteriet är helt slut. Puttar tillbaka bilen. Tänkte köpa ett nytt batteri när bilen sätts på första juni.

Så idag så går jag förbi och bara testar att vrida om, och bilen hoppar igång utan några problem??!?!??!?!
Då kan det inte vara batteriet??? För jag har varken kört eller laddat det. Bara puttat tillbaka bilen.

Några analyser? Nått glapp i nått relä?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#50 Post by Janne J »

DME-relät är klart misstänkt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#51 Post by Skrea »

Janne J wrote:DME-relät är klart misstänkt.
ja, den misstanken har jag haft innan. Visste inte vilket relä det skulle vara isåfall.
Antar att det är något man får hitta på utzon, vanliga butiker har väll inte något sånt?
Du rekommenderar att bara köpa ett nytt och byta?

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#52 Post by Skrea »

Tack Janne, lika snabb och effektiv som alltid.
Ett relä är på posten nu. Kändes som steg ett att byta det relät.
350 bananer är bara 14 öl på studentklubben, och bästa trimmet är ju viktminskning ;)
Två flugor i en smäll!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#53 Post by Janne J »

Det är i särklass det vanligaste felet när bilen dör/inte startar. Prova att knacka på relät när felet är framme, brukar funka för att komma hem. Jag har alltid ett i reserv liggande...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#54 Post by Janne J »

Skrea wrote:Tack Janne, lika snabb och effektiv som alltid.
Ett relä är på posten nu. Kändes som steg ett att byta det relät.
350 bananer är bara 14 öl på studentklubben, och bästa trimmet är ju viktminskning ;)
Två flugor i en smäll!
Jag har en grabb som går på Chalmers, verkar vara rimligt prissatta öl i den världen :wink: :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#55 Post by Skrea »

Nu är bilen odramatiskt hemfraktad med hela flyttlastet för sommaren till jönköping. Förvånandsvärt praktisk bil må jag säga.

Först på listan var att lösa vindrutetorkaren (som tidigare var fastbunden med ett bandage), enkelt genom att borra ett hål igenom axlarna och sätta en sprint.
IMG_0436.JPG
Blev riktigt bra. Är man fattig student får man vara kreativ,
IMG_0437.JPG
Upptäckte att två sladdar var uppklippta och någon kontakt saknade koppling, allt detta satt mellan batteriet och fläktsystemet. Frågan är vad detta ska igentligen tillhöra?
IMG_0440.JPG
Vi spände även gasvajern, vilket verkligen behövdes.

Har kört bilen i en vecka nu. Vilken j*vla bil, och trots detta har jag kört på 15tum och vinterdäck.
Imon kommer de nya sommardäcken och 16 tums fälgarna på.
Sen älskar jag reaktionerna också, 6 grannar har på bara en kväll stannat upp och pratat mycket engagerad om hur de minns modellerna, att de drömde om att ha en sån bil, eller att de träffade sin fru i en sån osv osv.
Man märker att de som vet, vet! De andra tror att det är en mycket exklusiv bil, eftersom det står Porsche på, vilket jag gärna låter dem tro :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#56 Post by Skrea »

IMG_0448.JPG
Sommardäck, 16-tum, check. Vilken skillnad!
Tvättad för första gången i mina ägor, efter lite lacklagning och polering så kommer den vara riktigt krispig.
IMG_0464.JPG
I helgen gjorde de nödvändiga inför vinter, röjja ur ett gammalt utrymme under familjegården som har huserat skräp i tre generationer som nu ska agera vinterförvaring. Två släpkärror med diverseskräp röjdes ut.
Tror de ska fungera alldeles utmärkt.
IMG_0465.JPG
IMG_0468.JPG
IMG_0473-2.JPG
Extra motorn fick även förflyttas till den nya förvaringen.
Jag börjar ju fundera lite vad man ska göra av den extra motorn? Vad tycker ni som har varit med betydligt längre? Ska man göra ett turbo-projekt eller ska man behålla den ifall att den motorn som sitter i nu rasar?
Tips på trådar där man trimmat en 2,5 N/A?

PS. Ursäkta att bilderna ligger felvända, försökt lösa de, bevisligen utan resultat. Däremot är de rättvända när man klickar på dem..? DS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 87 N/A Studentdrömmen

#57 Post by Freddie_81 »

Bra jobbat! Ska du ut och köra bana mm kan det alltid vara bra med en extra motor. Men ska den köras konternueligt vanligt tror jag inte den behövs. Vanlig service mm på vanliga motorn räcker då.. Turbo projekt tycker inte jag personligen då det krävs en hel del för att få bilen reggad med den. Tyvärr är det inte något ekonomiskt projekt att trimma en N/A motor.
Så antingen spara som extra motor eller avyttra den till bättre behövande.
Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#58 Post by Skrea »

Jag har haft en fantastisk sommar med denna. Mycket är gjort som ni ser. Även hjulinställning är nu skedd och nya bromsbelägg fram, samt renoverat alla bromsok runt om. :#944burn:

Däremot är de något som bekymrar mig, och jag kan inte riktigt klura ut vad de är som låter.
Det är nämligen så att när jag trycker på bromspedalen så klickar det ibland, inte alltid, men ibland.
Jag vill tro att de kommer ifrån vänsterbakhjul. Främst har de bara klickat. Men nu har jag börjat höra att de skramlar ifrån samma håll när det är guppigt, och ibland när de har varit riktigt guppigt kan det ibland fortsätta låta i takt med rullhastigheten en stund till efter, trots plan väg. Upplever det bara på vänster sidan, och är ganska säker på att de kommer bakifrån.

Några idéer om vad det kan vara? Något allvarligt?

Glad fortsatt sommar!

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#59 Post by Skrea »

Hej alla, är de nån som har någon erfarenhet av manuell konvertering av takluckan?
Jag är så jäkla trött på skiten, hela sommaren har den inte slutit tät, vägrat stänga osv.
Nu när jag skulle ha en sista åktur så gick allt sönder! Alla kugghjulen är helt utslitna, armarna har gått sönder och all plast är sprucken. Nu är bakänden av luckan silvertejpad. Skiten ska bli manuell. Så jag köpte två haspar på biltema, insåg att de kanske inte bara var att svetsa fast dem.....

Så hur har ni gjort som har konverterat? Finns det färdiga kit? Tänkte vara förberedd till våren då de ska lösas

PS. Den har dragit en del olja, vad brukar ni få hälla i om man kör som en 20-åring? (32 000 mil) DS.

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#60 Post by Skrea »

En snabb fråga om stötdämpare.

De jag har misstänker jag är orginal.... 30 000 mil....

Så jag har fått tips om Konis gula, och då tänker jag att jag både byter fram och bak. Är detta något komplicerat? Är det bara att lossa de ''röret'' som stötdämparen sitter i, eller måste man svetsa osv?

Min huvudsakliga fråga är om man ska byta fjädrarna där fram också? Om isåfall, ska man köpa allt i ett kitt eller kan man ta sånna fjädrar man hittar på biltema? Vad ska man tänka på?

Är det någon som har ett par stötdämpare de vill bli av med så är jag intresserad, gärna bak och fram.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users