944 87 N/A Studentdrömmen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

944 87 N/A Studentdrömmen

#1 Post by Skrea »

Hej!

Som ni säkert har sett så sökte en student en sommarflört, och den fann denna.
En 944 87 N/A Targa. På köpet fick jag även med en extra motor, växellåda samt transaxel.
Just nu står vinterdäcken, växellådan och transaxlen i studentrummet, vi får se hur populärt det är när man får besök ;).


Det finns lite att fixa innan den kan besiktigas, och jag tar gärna lite hjälp av er lite mer erfarna.
När jag körde hem bilen så märkte jag att mätarna stängde av sig lite och startade igen, samma sak som att handbromslampan lös. Jag tror att det är glapp i reläna? Kan det stämma?
Så jag öppnade upp och fotade, och de ser ut som att de kanske fattas några? Hur skall de se ut egentligen?
Kan man lösa glappet med lite 5-56, eller rekommenderar ni att köpa nya relän?
IMG_20160210_172823.jpg
IMG_20160210_173017.jpg
Handbromsen behöver spännas, vart gör jag det?

De sista är att tutan inte fungerar, förra ägaren hade installerat en sabeltratt (Samma sak som sparco? Det är ju en sparco knapp till tutan?). Är det så att knappen inte är installerad korrekt?
IMG_20160209_180117.jpg
alla tips är jätteuppskattade!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Skrea on 2017-04-23 11:32:14, edited 1 time in total.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#2 Post by Karl Birgander »

För att få koll på instrumenten: Börja med att skruva loss alla jordpunkter, speciellt kring instrumenten och batteriet och göra rent med stålborste och återmontera. Rätt troligt att det är jordfel. Reläna har inte mycket med instrumentens funktion att göra.
Test att pilla ur tutknappen och se om den ens är kopplat. Det är bara en enda sladd...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#3 Post by claes »

Kul att du hittade din sommarflirt och välkommen in i Porsche-träsket! Vi är ganska många här i träsket och vi trivs väldigt bra. En del är djupare ner än andra...
Du måste skaffa en verkstadshandbok, om du inte redan har gjort det. Där hittar man svaren på de vanligaste frågorna (tex. Vilka relän som man bör ha). Haynes verkstadshandbok är bra.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#4 Post by Skrea »

Idag har jag börjat pilla på den för första gången. Jag tror jag har hittat tutan, denna saken satt bakom batteriet. Det borde väll va den? Jag hann inte ta bort den innan solen gick ner. Tänkte att jag kopplar det direkt med en extern kabel för att se om den tutar.
IMG_20160213_143214.jpg
Jag kopplade även loss tutan i ratten. 1, hur ska den lösa sladden kopplas?
2, Det är bara en skruv fastskruvad längst ner där, är det nödvändigt med 3 st (jag antar det?), vad gör de för nytta?
IMG_20160213_135112.jpg
Köpte även hyllsor och pallställ till att höja bilen, insåg att jag var tvungen att höja den för att kunna justera handbromsen, de ska nog inte vara några problem. Däremot så antog jag att det var en 17mm hylsa vilket de inte var, vilken är det exakt, så jag slipper köpa fel igen..... :oops:
Jag är också osäker på vilka som är lyftpunkterna, det får ni gärna ge en liten beskrivning på?

Sista frågan, behövs det justeras inne i kupén också? Eller räcker det med bakaxeln, om inte, hur kommer man enklast åt och skruvar på dessa? Eller ska man inte skruva alls?
IMG_20160213_143137.jpg
IMG_20160213_143149.jpg
Det var otroligt skönt att få börja, och hela projektet känns väldigt hoppfullt!
Tack för all hjälp!!! :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#5 Post by Skrea »

Ja just det!

Haynes bok kommer på posten nästa vecka, den var en självklarhet!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#6 Post by Janne J »

Om jag inte är helt ute och cyklar är den tutan till det originalmonterade larmet.

Kul projekt förresten, lycka till med reparationerna.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#7 Post by Skrea »

Janne J wrote:Om jag inte är helt ute och cyklar är den tutan till det originalmonterade larmet.

Kul projekt förresten, lycka till med reparationerna.
Vart sitter signalhornet så att säga då?
Jag har verkligen letat i hela motorrummet och har inte sett nått annat än den?

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#8 Post by mijo »

Skrea wrote:
Janne J wrote:Om jag inte är helt ute och cyklar är den tutan till det originalmonterade larmet.

Kul projekt förresten, lycka till med reparationerna.
Vart sitter signalhornet så att säga då?
Jag har verkligen letat i hela motorrummet och har inte sett nått annat än den?
Framför vänster framhjul, det du fotat är vakuumreservoar.

Den ensamma skruven ska nog klämma kabeln som är lös och måste jorda tutknappen.

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#9 Post by Skrea »

Hej alla.

Jag beslutade mig med att börja med handbromsen. Det var lite efterforskning som krävdes för att vara säker på vart lyftpunkterna var, något som säkert sitter i ryggmärgen för er :wink:
3 Turer till biltema senare var allt inhandlat. (Köpte fel hylsa till hjulmuttrarna 2 gånger, först 14mm, för någonstans stog det att bultarna var M14, inte tänkte jag på att de är själva håldimatern. Sen testade jag 17mm, innan de visade sig att de faktiskt var 19mm.)
IMG_20160214_132021.jpg
Ser ni några problem med bakaxlen och hjulskivan?
IMG_20160214_133022.jpg
Min goda vän hade tillgång till en sån titthålskamera, den underlättade dramatiskt för att hitta själva spännkugghjulet (namn?) för trumman på handbromsen. Vi hade en lång diskution om skruven skulle petas innåt eller utåt mot hjulet. Det är vi fortfarande osäkra på, men vi var konsekventa med att spänna innåt, och handbromsen tar mycket bra nu.
IMG_20160214_140437.jpg
Jordkablen är numera fastskruvad i ratten och jag hittade tutorna. Där finns många frågetecken. Först och främst, vad är det troligt att sladdarna till höger skall gå till? För tutorna verkade vara inkopplade...?
För det andra, tutorna ser väldigt dåliga ut, är det värt att jobba på detta problemet? För just nu funderar jag på att bara installera en universaltuta, säkring och direkt kopplat till en knapp i kupén sen till batteriet.
IMG_20160214_152936.jpg
De sista jag märkte var att sommar bakdäcken var helt slut och behöver bytas ut. Framför allt så märkte jag att höger bakdäck är sneslitet, tagit väldigt mycket i innerkant men dramatiskt mindre i ytterkant. Se bilden. Är detta en hjulinställning eller är det nått mer allvarligt?
IMG_20160214_155139.jpg
Just nu sitter Michelin pilot sx på alla fyra. Har ni några rekommendationer på däck? Pris? Ställen? Begangade?

Stort tack!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#10 Post by [Bobo] »

Bra jobbat! :D
Skruva bort hornen och kolla om dom funkar. Att dom ser lite taskiga ut behöver inte påverka funktionen.
Om dom funkar får du kanske kika på kabeldragningen mellan kupén och själva hornen.
Har inga tips på vad dom lösa kablarna kan vara ämnade för. Gammalt larm kanske?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#11 Post by jesper »

Jag tror inte att det är nåt fel på din tuta utan tror det är fel på ditt rattnav. Du får jord genom stången. Om du tar bort navet sitter där en krans i typ mässing. Från navet skall typ ett kol, en pinne, fjäderbelastat ligga an mot mässingskransen. Det är andra delen av den elektriska kretsen som måste slutas för att det skall tuta i signalhornet. Dvs en sladd med tändning på mellan stång och krans så tutar det. När jag zoomar in på din ratt ser jag en skruv i botten på navet som inte verkar höra hemma där och sladden verkar vara bonnakopplad till muttern på rattstången.

Ta bort ratten och ta några bilder så ska du se det är det. Antingen går navet reparera eller så köper du nytt (ca 600 spänn).

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#12 Post by henca »

Skrea wrote:Ser ni några problem med bakaxlen och hjulskivan?
Broms-skivan ser ju inte ut att vara i topp-skick, jag skulle inte bli förvånad om man vid kontrollbesiktning kommer fram till att det är för låg bromsverkan och att skivan samt då även klossar måste bytas.

Det är möjligt att det bara är en synvilla på grund av det perspektiv som fotot är taget ifrån, men jag tycker att det ser ut som om de tre "piggarna" i bakaxelns förlängning som fälgens centrumhål skall vila på inte når förbi bromsskivans yttersta kant. Om så är fallet vilar hjulet enbart på hjulbultarna och så skall det nog inte vara.

m v h Henrik

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#13 Post by Skrea »

Har inte hunnit kolla på tutan och ratten. Däremot måste sommardäcken bytas och jag kollar runt på de.
Vad har ni för rekommendationer? Vad ska man ha?
Finns de bra begagnade?

Jag såg att de såldes kumho V70A K91 i rätt dimensioner här på forumet. Är de bra däck? Är de för avancerad? Slits de för fort?

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#14 Post by robinkjellstedt »

R-däck är ju bra på bana, men om du bara ska ha dom i trafik så är det väl bättre att satsa på vanliga gatdäck?

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 87 N/A Studentdrömmen

#15 Post by jesper »

Kolla på https://www.dackleader.se/" onclick="window.open(this.href);return false; om du söker billiga däck (du beställer online och monterar dom på någon av deras samarbetspartners). Du har 16 tummare på den där bilen, så priserna är ju helt ok även på premiumdäck som Michelin, Pirelli eller Continental. Jag tycker Kuhmo är bra liksom Hangkook till vanliga bilar, men nu är det ju en Porsche du har. Beror på hur gasgalen du blir så klart.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users