Page 6 of 15

944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-13 11:40:29
by JonasD
Image
Sitter lite svår åtkoligt under ratten. Bygla 30-87-87b

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-13 12:10:32
by [Bobo]
Har för mig att signalen kommer från svänghjulet. DME-reläet skickar ström till tändspolen och pumpen när den får signalen om att motorn snurrar.

Bygla 30 (batteri) och 87 (spolen) och 87b (pumpen) så borde det funka.

Bobo

Ps. Jag skulle dubbelkolla siffrorna och inte lita på mig i det här fallet... :wink:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-13 12:12:31
by [Bobo]
Sedär!
Det kom ett facit! :D

Ställningen kallas bakåtstupa sidoläge...
Ett tips är att montera en strömbrytare på bygeln så slipper man kravla i onödan om man behöver köra med bygeln flera gånger...

Bobo

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-13 12:29:50
by AndersH
Ah, förträffligt!
DME är alltså ECU'n, och slår inte dubbelrelät till så får varken motorstyr/ insprutare eller pump nån ström?
Hoppas det är ett så "enkelt" fel...

/Anders

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-13 12:56:17
by [Bobo]
AndersH wrote:Ah, förträffligt!
DME är alltså ECU'n, och slår inte dubbelrelät till så får varken motorstyr/ insprutare eller pump nån ström?
Hoppas det är ett så "enkelt" fel...

/Anders
Om du inte bytt DME-relä tidigare så är det troligt att det är där felet ligger. Standardfel på våra bilar...

Bobo

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-13 20:31:58
by AndersH
Friskt kopplat...

Image

Till brytare. Bra tips där. :D
Image

...och... pumpen går, men motorn bara tuggar. :cry:
Skit igen.

Varvräknaren rör sig inte det minsta, kan det vara en ledtråd?

Så var det ju detta då... :shock:
Image


/A

Posted: 2017-03-13 21:20:42
by JonasD
Mät upp svänghjuls givarna. Det finns 2. En av mina var trasig.
Den här köpte jag.
https://www.bildelaronline24.se/meat-doria/7754587" onclick="window.open(this.href);return false;
Lätt att mäta med en ohm mätare. Blanda inte ihop dom.

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-15 11:00:45
by AndersH
Får ändå börja med att kolla var alla kablar tar vägen.

Batteri med icke mindre än sex, möjligen fler, extra kablar. De flesta avsäkrade med blandade hängsäkringar.
Image

Ett par rejäla kompressorhorn precis bredvid.
Image

Lokaliserar relät för kompressorn, och ett relä vars kablar verkar kopplade till dimljusen. Varför då? Fanns inte sånt fördraget i bilen?
Image

Får skissa på kopplingarna till kompressorrelät, och ser att det ska tuta istället för bilen vanliga signalhorn då tutans kablar är losstagna och + sitter till styrstiftet på relät istället. Försvinner dessutom in en kabel i kupén och den slutar troligtvis på larmdosans "Horn"- plint.
Image

De andra pluskablarna från batteriet går till:
- Strålkastare? V (kabeln går in i ljuspottan, varför då?)
- Strålkastare? H
- Relä dimljus.
- Kompressor.
- Tidur bensinvärmare (troligtvis)
- Stereo? (försvinner in i mittkonsollen).

Detektivarbete detta...

/A

Posted: 2017-03-17 00:01:31
by JonasD
Hur har det gått?

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-17 06:32:26
by fälgen
Det extra relät till dimljuset skulle kunna vara för att kunna ha dimljuset på med lyset nedfällt, det går inte på min 84a. Om du listar ut hur det är kopplat får du gärna dela med dig.

I övrigt verkar det som att du har lite spännande kabelrensning framför dig :D Hoppas du får igång den snart!

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-17 09:16:04
by AndersH
JonasD wrote:Hur har det gått?
Har tyvärr haft lite annat att ta tag i... :(
Idag åker jag på jobbresa till Kina och tillbaka först lördag kväll nästa vecka, så nu blir det en lite ofrivillig paus med möjlighet till eftertanke.
fälgen wrote:Det extra relät till dimljuset skulle kunna vara för att kunna ha dimljuset på med lyset nedfällt, det går inte på min 84a. Om du listar ut hur det är kopplat får du gärna dela med dig.

I övrigt verkar det som att du har lite spännande kabelrensning framför dig :D Hoppas du får igång den snart!
Så skulle det kunna vara. Ska se om jag hittar var det är kopplat.

Våren och sommaren kommer fort närmare. :shock: Måste ju få igång den här snart nu.

/A

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-29 12:26:14
by AndersH
Aaah, då har man hittat hem till Sverige igen. :)
Den här gången klarnade vädret när vi passerade Irkutsk på 10.000m höjd. Vy över Bajkalsjön.
Image

Hann med en liten stund i garaget och klippte en hel del blandade buntband under panelen. Till slut kunde jag lokalisera relät kopplat till "Immoboliser" på larmet. Då ska vi se var de kablarna tar vägen.

Image

/Anders

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-03-30 11:34:20
by AndersH
Fick lossa den övre säkringshållaren= gymnastisk övning av den högre skolan.

Hur ser det ut bakom den då?
Image
Röd/Svart kabel från DME- relät är klippt i säkringshållaren och sitter istället på relät kopplat till Immo på larmet.
Från relät är draget en ny kabel till säkringen.
Så denna borde inte vara nåt bekymmer att sätta tillbaka.

Ser också att sagda säkring är närmast upplöst i pulver. Sätter i en ny.
Image

Men, eftersom jag fick liv i bränslepumpen genom bryggningen i DME- reläsockeln, så borde ju faktiskt även ECU'n fått ström...
Var har vi felet då??
Ska iaf plocka bort denna del av larmet, och sen får jag börja mäta så att tändspolen mm får ström från ECU'n så jag vet att den funkar.

Hittar även andra lösa tåtar:
Image
Den inkopplade kabeln som matar Larmgrunkan, och ett ännu ej identifierat relä (tror det är till Horn/siren) hade glidit ur kabelskon.

/A

Posted: 2017-03-30 22:52:18
by JonasD
Jag hade lika fina säkringar i min förra båt. Hade grymma el problem med den. Bytte alla säkringar så löste det sig. Förra ägaren sålde den på grund av alla el problem. En besiktnings man hade dömt ut hela elsystemet. Tog ett tag innan jag hittade att det "bara" var säkringarna som var skit dåliga.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

Posted: 2017-04-05 10:08:01
by AndersH
Börjar fundera på hur det är med övrig el. Funkar nånting?
Jodå, p-ljus och baklampor.
Image

Dimljus, check. Fast med ljusbrytaren i läge 2 borde väl strålkastarna tändas också??
Image

Jodå. Synd bara att de inte fälls upp...
Image

Nåt som brukar krångla med motorn till strålkastarna? (Utan att ha mätt nånstans att det finns ström fram...)

Sen har startproblemen snurrat i skallen en hel del.
Bestämde mig för att testa DME- reläts funktioner ordentligt, och kunde bara konstatera att det som satt i bilen fungerar korrekt när jag lägger ström och jord på rätt ställen.
Men:
- Varför startade varken bil eller bränslepump när det satt i sockeln?
- Pumpen startade när jag bryggade in ström på 87b. Bryggade samtidigt ström till 87, startade DME'n egentligen?

Inser att DME- relät inte kan slå till om det exempelvis saknas jord på 85 och 85b, och även om jag bryggar in ström på 87 kommer det inte hända nånting om inte jorden finns. Så nästa kontroll blir jord och jordpunkt.
Måste också kolla att det kommer ström från tändningen.
JonasD wrote:Image
Sitter lite svår åtkoligt under ratten. Bygla 30-87-87b
/A