Hur går det här då? Har jag fått besiktigat 944'an än??
Givetvis inte...
Bruksräserbussen (Zafira OPC, 240hk) behövde lite nya bromsar till att börja med.
Och en ny spindelled.
Sen var det lite rost på den ock.
Gjorde en snabbfix, så får vi se om den kan gå en vinter till.
Sen köpte dottern lite nödvändigheter till sin Saab, och jag fick förstås montera.
20"- hjul på det också. Blev bra, och skapligt körbart tom.
Sen gjorde jag lite jobb för att få den andra räserOpeln (Vectra OPC) besiktningsbar.
Väldigt dålig ljusbild på en strålkastare, så jag fick ersätta hela lampan med en bättre begagnad.
Blev bra, men precis när jag tvättat bilen inför besiktning verkar det som att ECU'n gav upp...
Bilen går lite, sen tvärdör den, och jag får upp en massa felkoder, oftast innehållande "Ingen kommunikation med motorstyrenhet- intermittent".
Får se vad jag gör med detta...
Sen fick jag rycka ut några tidiga morgnar för att rädda dottern då bilen börjat gå konstigt och stannat.
På samma ställe, ganska exakt en kvart hemifrån...?
Efter en massa felsökningar och diverse utbytta delar, verkar det vara ECU'n på denna också. Ny fixad, och hoppas det funkar nu.
Och sen behövde grabben en ny koppling i sin Saab...
Slutade med att vi bestämde oss för att byta till en 6-växlad låda samtidigt.
Min gamla upprostade Signum fick agera donatorbil.
Mycket att greja med när hela familjen behöver bil...
Nåja, fick lite semester med cykling nu iaf.
Hemma igen, och nu kunde jag ta lite nya tag med Porschen.
Fanns en del glapp i hjullagret bak, så jag bestämde mig för att byta innan bes.
Inbillar mig att det är lite lättare på en tidig 944 som denna. Behöver inte pressa några lager iaf.
Kunde konstatera att p- bromsen var kass. Brusten returfjäder och utslitna backar.
Hade inget nytt hemma, så jag hittade bara en ny fjäder i gömmorna, smörjde och justerade in den så gott det gick.
Nya lager och tätningar monterade.
Med allt monterat blev det en provtur, och givetvis ligger bromsen fram på igen.
Nu hade jag köpt hem en renoveringssats, så det var bara att plocka loss.
Kolven ville inte gärna röra på sig, men med stora rörtången och tryckluft fick jag ut den.
Ny kolv, tätningar och luftnippel. Nu ska det väl tusan funka.
Ny provtur och allt verkar ok.
Gäller att hitta en bestid nu då.