944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#31 Post by AndersH »

Skrea wrote:Mycket imponerade!
Själv blir jag livrädd för att börja kolla på mitt lilla hål vid höger bakskärm........
Hehe. Det enda man kan vara säker på är att det är ungefär fem gånger mer än vad det ser ut som... :shock:

Fick gjort några timmar i helgen, och det börjar faktiskt närma sig färdigt! :D
Bankade till ett par plåtbitar först. En bit nytt golv, och en bit innertröskel. Ett fasligt gympapass kan jag säga: Kryp-rullar in under bilen, måttar med plåten, rull-kryper ut igen, banka/ slipa/ knäcka, och sen tillbaka igen. Ungefär hundra gånger känns det som.
Image

Till sist får man ge sig, och börjar svetsa istället. Golvet fastsatt framtill och mot tröskeln.
Image

Sen får man banka och passa in resten vartefter.
Lägger lite extra svets även på insidan.
Image

Sen sätter jag dit innertröskeln. Hade slarvat med renslipningen på tröskeln, och gammalt kontaktlim (?) sprätter nåt hemskt visar det sig. Svetsarna blev inte särskilt snygga. :x
Sitter bra till slut ändå, och det känns ordentligt stadigt.
Image

Underifrån på det färdiga resultatet. Ska slipas till litegrann bara.
Image

Återstår att kapa loss "lyftpucken" från de gamla resterna och svetsa fast här istället.
Finns ett litet hål längre bakåt som ska lagas också.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#32 Post by AndersH »

Hittar de gamla frasande resterna av golvet.
Image

Pucken kapas loss.
Image

Svetsar tillbaka den på lämplig plats. Ska nog funka så.
Image

Hittar ytterligare lite på tröskeln som jag får laga. Är dumt att ge besiktningen en anledning att banka.
Image

Kapar rent och får svetsa i en bit där också.
Image

Ett annat litet hål att fixa. Måste lyfta mattan bara innan jag börjar kapa där.
Image


Så långt kommen börjar det bli dags att beställa grejer för en storservice.
Visst är väl detta den "nya" vattenpumpen?
Image

Nu är jag värd en semla.
Image

/A

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#33 Post by Sebastu »

Javisst! Minst! En riktigt stor en ;)
Riktigt snyggt jobbat, jag är imponerad av hastigheten, energin och resultatet!

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#34 Post by AndersH »

Sebastu wrote:Javisst! Minst! En riktigt stor en ;)
Riktigt snyggt jobbat, jag är imponerad av hastigheten, energin och resultatet!
Förutom den lilla pausen mellan April och December då... :?

Ett sista litet svetsryck innan det blir en ofrivillig paus pga. tjänsteresa till Kina. :roll:
Jesus, det blev inte vackert direkt. Ni får nöja er med en suddig bild på håll.
Image

Fort på med ett lager zinkfärg, så blir det spackel till kvällen idag.
Image

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#35 Post by AndersH »

Aah! Lyfter från Shanghai i lördags. Gött att åka hemåt.
Image

Fortfarande jetlaggad och trött igår, men så "skulle jag bara", och hamnade plötsligt under Porschen igen. :roll:
Sista hålet igensvetsat, och nu är nog den biten av projektet fasen avklarad! :D
Återstår att kitta och rostskydda. Borsta bort ytrost på några andra ställen också.
Image

Slängde ett öga på däcken, som förvisso har bra mönster, men de är ju några år gamla... :shock:
Image

Image

Bakdäcken tillverkade v49 1995, och framdäcken v23 1997.
Fram sitter 195/65-15, vilket är enkelt att hitta, men bak är det 215/60-15, som verkar betydligt knepigare.
Hittar Avon ZZ3 som kostar över 3000spänn styck. :shock:
Någon som kör liknande dimensioner?

/A

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#36 Post by fälgen »

Bra jobbat med rosten! Är det någon anledning till att du vill ha 215, annars lär väl utbudet och priset vara bättre på 205 gissar jag. Vad är det för bredd på fälgarna?

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#37 Post by AndersH »

Nja, enligt Transportstyrelsen är det 215/60 den ska ha, men det fanns ju faktiskt en hel del 205/60 istället. Får köra på det istället kanske.
Fälgarna är 7" breda fram, och 8" bak.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#38 Post by AndersH »

Kör en liten städning när smutsarbetet är avklarat. Blir en del skrot...
Image

Ser trevligare ut i garaget sen.
Image

Lite annan lös rost undertill får smaka stålborsten, och när jag ålar omkring inser jag att delar av bränslesystemet behöver viss uppfräschning. :shock:
Image

Image

Image

Stötdämparna bak ser inte helt nya ut heller. Får se sen hur funktionen är.
Image

Nån läcka från diffen kanske?
Image

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#39 Post by AndersH »

Det var något på bilderna här innan som gav mig onda aningar...

Mmmmmphhh... Fasen. Verkar som om tanken har gjort sitt också.
Image

Image

Det klassiska "rost under tankbanden"- syndromet. :evil:
Får försöka lossa bandet och se hur det ser ut under.

En och annan slangklämma kan behöva bytas också. :roll:
Image

Detta är väl nån grunka till tankavluftningen? Med kablar till?? Någon slags elstyrd ventil?
Image

/Anders

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#40 Post by robinkjellstedt »

Vissa delar ser ut att ha legat på havsbotten i några år :lol: Men bra kämpat! Och hoppas du håller modet uppe så bilen får leva vidare :)

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#41 Post by AndersH »

robinkjellstedt wrote:Vissa delar ser ut att ha legat på havsbotten i några år :lol: Men bra kämpat! Och hoppas du håller modet uppe så bilen får leva vidare :)
Den har ju gått här på västkusten som bruksbil året runt, så den är nog välsaltad...

Tog itu med bränsleslang och -pump. Blir att investera i en ny pump också... :roll:
Image

Slangklämmor frasade sönder direkt, och efter lite försiktig övertalning lossade även kabelkontakterna. Plockade ut allt i ett paket, blev enklast så.
Image

Image

Istället för en ny originalslang, som verkar ligga runt 1200spänn, tog jag med mig grejerna till Hydroscand i Borås. Efter en del funderande kom vi fram till att det måste räcka med vanliga kopplingar och slangklämmor. (Vad jag sett ger pumpen 3, eller möjligtvis 4 Bar.)
Köpte även diverse annan bränsleslang och (dyra) syrafasta slangklämmor, och kom ändå undan med mindre än halva pengen.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#42 Post by AndersH »

Plockade även ner fästet för pumpen. Hängde ändå på trekvart eftersom flera av gummifästena gått av.
Image

Kapade loss resterna, och hittade ett substitut på Biltema.
Image

Var det någon som sa rostigt?
Njaaaa... Slängde in plåtfästet i blästern.
Image

Har ju blivit många gram lättare iaf. :mrgreen:
Image

Är väl aldrig nån som har en fräschare liggandes??

Eftersom prio just nu är att få igång kärran, knackade jag bort tidigare lagning på tanken, putsade rent och lade på ett lager "kemisk metall". Funkade på min Fordson traktor... :roll:
Image

Image

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#43 Post by AndersH »

Snokade lite bland bilens papper och hittade en del intressant.
Visar sig att jag faktiskt är fjärde ägare på bilen, och inte tredje.
Image

Nybil levererad till en Klaus- Dieter Schröder i Braunschweig 8:e oktober 1984, och blev alltså importerad till Sverige mindre än ett år senare. Första registrering 19:e juni 1985.

Service gjordes tydligen efter varje 20000km.
Image

En diger reparation 1990 vid 6000mil, gissar på läckande topplockspackning. 21.600kr...
Image

Sen är det tomt bland kvittona fram till 2002, då det byttes en hel massa prylar. Enligt besiktningsprotokollet från samma år är mätarställningen på 80000km, men det borde innebära att den gått 12000mil på 12år. Kanske 22000mil om den körts riktigt mycket...
Image

Länkarmar, bussningar, stag, remmar, etc. etc...

Hittar en "bra att veta" på bes. protokollet nåt år senare: Länkarm rostig.
Det förklarar nog den här påsvetsade biten:
Image

/A

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#44 Post by Sebastu »

Vad kul att få lite historia.

Ska du använda gamla blästrade fästet på nytt? Håller det?

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#45 Post by AndersH »

Sebastu wrote: Ska du använda gamla blästrade fästet på nytt? Håller det?
Vi får väl se... Känns skaplig stabilt, och i brist på annat målade jag på lite färg.

Image

Var även förbi Utzon och hämtade ett kit med grejor. Remmar, diverse hjul, filter, vattenpump mm.
Image

Nu väntar jag bara på verktygskitet för kamremsbyte jag köpte på Ebay.

/A

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]