944 -84 | Grisen i säcken?
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
944 -84 | Grisen i säcken?
Sitter lite svår åtkoligt under ratten. Bygla 30-87-87b
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3878
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Har för mig att signalen kommer från svänghjulet. DME-reläet skickar ström till tändspolen och pumpen när den får signalen om att motorn snurrar.
Bygla 30 (batteri) och 87 (spolen) och 87b (pumpen) så borde det funka.
Bobo
Ps. Jag skulle dubbelkolla siffrorna och inte lita på mig i det här fallet...
Bygla 30 (batteri) och 87 (spolen) och 87b (pumpen) så borde det funka.
Bobo
Ps. Jag skulle dubbelkolla siffrorna och inte lita på mig i det här fallet...
Last edited by [Bobo] on 2017-03-13 12:13:05, edited 1 time in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3878
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Sedär!
Det kom ett facit!
Ställningen kallas bakåtstupa sidoläge...
Ett tips är att montera en strömbrytare på bygeln så slipper man kravla i onödan om man behöver köra med bygeln flera gånger...
Bobo
Det kom ett facit!
Ställningen kallas bakåtstupa sidoläge...
Ett tips är att montera en strömbrytare på bygeln så slipper man kravla i onödan om man behöver köra med bygeln flera gånger...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Ah, förträffligt!
DME är alltså ECU'n, och slår inte dubbelrelät till så får varken motorstyr/ insprutare eller pump nån ström?
Hoppas det är ett så "enkelt" fel...
/Anders
DME är alltså ECU'n, och slår inte dubbelrelät till så får varken motorstyr/ insprutare eller pump nån ström?
Hoppas det är ett så "enkelt" fel...
/Anders
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3878
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Om du inte bytt DME-relä tidigare så är det troligt att det är där felet ligger. Standardfel på våra bilar...AndersH wrote:Ah, förträffligt!
DME är alltså ECU'n, och slår inte dubbelrelät till så får varken motorstyr/ insprutare eller pump nån ström?
Hoppas det är ett så "enkelt" fel...
/Anders
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Friskt kopplat...
Till brytare. Bra tips där.
...och... pumpen går, men motorn bara tuggar.
Skit igen.
Varvräknaren rör sig inte det minsta, kan det vara en ledtråd?
Så var det ju detta då...
/A
Till brytare. Bra tips där.
...och... pumpen går, men motorn bara tuggar.
Skit igen.
Varvräknaren rör sig inte det minsta, kan det vara en ledtråd?
Så var det ju detta då...
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Mät upp svänghjuls givarna. Det finns 2. En av mina var trasig.
Den här köpte jag.
https://www.bildelaronline24.se/meat-doria/7754587" onclick="window.open(this.href);return false;
Lätt att mäta med en ohm mätare. Blanda inte ihop dom.
Den här köpte jag.
https://www.bildelaronline24.se/meat-doria/7754587" onclick="window.open(this.href);return false;
Lätt att mäta med en ohm mätare. Blanda inte ihop dom.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Får ändå börja med att kolla var alla kablar tar vägen.
Batteri med icke mindre än sex, möjligen fler, extra kablar. De flesta avsäkrade med blandade hängsäkringar.
Ett par rejäla kompressorhorn precis bredvid.
Lokaliserar relät för kompressorn, och ett relä vars kablar verkar kopplade till dimljusen. Varför då? Fanns inte sånt fördraget i bilen?
Får skissa på kopplingarna till kompressorrelät, och ser att det ska tuta istället för bilen vanliga signalhorn då tutans kablar är losstagna och + sitter till styrstiftet på relät istället. Försvinner dessutom in en kabel i kupén och den slutar troligtvis på larmdosans "Horn"- plint.
De andra pluskablarna från batteriet går till:
- Strålkastare? V (kabeln går in i ljuspottan, varför då?)
- Strålkastare? H
- Relä dimljus.
- Kompressor.
- Tidur bensinvärmare (troligtvis)
- Stereo? (försvinner in i mittkonsollen).
Detektivarbete detta...
/A
Batteri med icke mindre än sex, möjligen fler, extra kablar. De flesta avsäkrade med blandade hängsäkringar.
Ett par rejäla kompressorhorn precis bredvid.
Lokaliserar relät för kompressorn, och ett relä vars kablar verkar kopplade till dimljusen. Varför då? Fanns inte sånt fördraget i bilen?
Får skissa på kopplingarna till kompressorrelät, och ser att det ska tuta istället för bilen vanliga signalhorn då tutans kablar är losstagna och + sitter till styrstiftet på relät istället. Försvinner dessutom in en kabel i kupén och den slutar troligtvis på larmdosans "Horn"- plint.
De andra pluskablarna från batteriet går till:
- Strålkastare? V (kabeln går in i ljuspottan, varför då?)
- Strålkastare? H
- Relä dimljus.
- Kompressor.
- Tidur bensinvärmare (troligtvis)
- Stereo? (försvinner in i mittkonsollen).
Detektivarbete detta...
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Det extra relät till dimljuset skulle kunna vara för att kunna ha dimljuset på med lyset nedfällt, det går inte på min 84a. Om du listar ut hur det är kopplat får du gärna dela med dig.
I övrigt verkar det som att du har lite spännande kabelrensning framför dig Hoppas du får igång den snart!
I övrigt verkar det som att du har lite spännande kabelrensning framför dig Hoppas du får igång den snart!
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Har tyvärr haft lite annat att ta tag i...JonasD wrote:Hur har det gått?
Idag åker jag på jobbresa till Kina och tillbaka först lördag kväll nästa vecka, så nu blir det en lite ofrivillig paus med möjlighet till eftertanke.
Så skulle det kunna vara. Ska se om jag hittar var det är kopplat.fälgen wrote:Det extra relät till dimljuset skulle kunna vara för att kunna ha dimljuset på med lyset nedfällt, det går inte på min 84a. Om du listar ut hur det är kopplat får du gärna dela med dig.
I övrigt verkar det som att du har lite spännande kabelrensning framför dig Hoppas du får igång den snart!
Våren och sommaren kommer fort närmare. Måste ju få igång den här snart nu.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Aaah, då har man hittat hem till Sverige igen.
Den här gången klarnade vädret när vi passerade Irkutsk på 10.000m höjd. Vy över Bajkalsjön.
Hann med en liten stund i garaget och klippte en hel del blandade buntband under panelen. Till slut kunde jag lokalisera relät kopplat till "Immoboliser" på larmet. Då ska vi se var de kablarna tar vägen.
/Anders
Den här gången klarnade vädret när vi passerade Irkutsk på 10.000m höjd. Vy över Bajkalsjön.
Hann med en liten stund i garaget och klippte en hel del blandade buntband under panelen. Till slut kunde jag lokalisera relät kopplat till "Immoboliser" på larmet. Då ska vi se var de kablarna tar vägen.
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Fick lossa den övre säkringshållaren= gymnastisk övning av den högre skolan.
Hur ser det ut bakom den då?
Röd/Svart kabel från DME- relät är klippt i säkringshållaren och sitter istället på relät kopplat till Immo på larmet.
Från relät är draget en ny kabel till säkringen.
Så denna borde inte vara nåt bekymmer att sätta tillbaka.
Ser också att sagda säkring är närmast upplöst i pulver. Sätter i en ny.
Men, eftersom jag fick liv i bränslepumpen genom bryggningen i DME- reläsockeln, så borde ju faktiskt även ECU'n fått ström...
Var har vi felet då??
Ska iaf plocka bort denna del av larmet, och sen får jag börja mäta så att tändspolen mm får ström från ECU'n så jag vet att den funkar.
Hittar även andra lösa tåtar:
Den inkopplade kabeln som matar Larmgrunkan, och ett ännu ej identifierat relä (tror det är till Horn/siren) hade glidit ur kabelskon.
/A
Hur ser det ut bakom den då?
Röd/Svart kabel från DME- relät är klippt i säkringshållaren och sitter istället på relät kopplat till Immo på larmet.
Från relät är draget en ny kabel till säkringen.
Så denna borde inte vara nåt bekymmer att sätta tillbaka.
Ser också att sagda säkring är närmast upplöst i pulver. Sätter i en ny.
Men, eftersom jag fick liv i bränslepumpen genom bryggningen i DME- reläsockeln, så borde ju faktiskt även ECU'n fått ström...
Var har vi felet då??
Ska iaf plocka bort denna del av larmet, och sen får jag börja mäta så att tändspolen mm får ström från ECU'n så jag vet att den funkar.
Hittar även andra lösa tåtar:
Den inkopplade kabeln som matar Larmgrunkan, och ett ännu ej identifierat relä (tror det är till Horn/siren) hade glidit ur kabelskon.
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Jag hade lika fina säkringar i min förra båt. Hade grymma el problem med den. Bytte alla säkringar så löste det sig. Förra ägaren sålde den på grund av alla el problem. En besiktnings man hade dömt ut hela elsystemet. Tog ett tag innan jag hittade att det "bara" var säkringarna som var skit dåliga.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Börjar fundera på hur det är med övrig el. Funkar nånting?
Jodå, p-ljus och baklampor.
Dimljus, check. Fast med ljusbrytaren i läge 2 borde väl strålkastarna tändas också??
Jodå. Synd bara att de inte fälls upp...
Nåt som brukar krångla med motorn till strålkastarna? (Utan att ha mätt nånstans att det finns ström fram...)
Sen har startproblemen snurrat i skallen en hel del.
Bestämde mig för att testa DME- reläts funktioner ordentligt, och kunde bara konstatera att det som satt i bilen fungerar korrekt när jag lägger ström och jord på rätt ställen.
Men:
- Varför startade varken bil eller bränslepump när det satt i sockeln?
- Pumpen startade när jag bryggade in ström på 87b. Bryggade samtidigt ström till 87, startade DME'n egentligen?
Inser att DME- relät inte kan slå till om det exempelvis saknas jord på 85 och 85b, och även om jag bryggar in ström på 87 kommer det inte hända nånting om inte jorden finns. Så nästa kontroll blir jord och jordpunkt.
Måste också kolla att det kommer ström från tändningen.
Jodå, p-ljus och baklampor.
Dimljus, check. Fast med ljusbrytaren i läge 2 borde väl strålkastarna tändas också??
Jodå. Synd bara att de inte fälls upp...
Nåt som brukar krångla med motorn till strålkastarna? (Utan att ha mätt nånstans att det finns ström fram...)
Sen har startproblemen snurrat i skallen en hel del.
Bestämde mig för att testa DME- reläts funktioner ordentligt, och kunde bara konstatera att det som satt i bilen fungerar korrekt när jag lägger ström och jord på rätt ställen.
Men:
- Varför startade varken bil eller bränslepump när det satt i sockeln?
- Pumpen startade när jag bryggade in ström på 87b. Bryggade samtidigt ström till 87, startade DME'n egentligen?
Inser att DME- relät inte kan slå till om det exempelvis saknas jord på 85 och 85b, och även om jag bryggar in ström på 87 kommer det inte hända nånting om inte jorden finns. Så nästa kontroll blir jord och jordpunkt.
Måste också kolla att det kommer ström från tändningen.
/AJonasD wrote:
Sitter lite svår åtkoligt under ratten. Bygla 30-87-87b
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]