944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#61 Post by Janne J »

Huggmejsel och liten slägga, rakt framifrån på kortsidan av kilen. Blir den illa sargad så köp en ny kil.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#62 Post by fälgen »

En hovtång brukar funka bra för att ta bort kilarna utan att skada dem.

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#63 Post by AndersH »

Janne J wrote:Huggmejsel och liten slägga, rakt framifrån på kortsidan av kilen. Blir den illa sargad så köp en ny kil.
Lite svårt att komma åt att slå framifrån bara... En massa kylare ivägen. :?
fälgen wrote:En hovtång brukar funka bra för att ta bort kilarna utan att skada dem.
Ska provas!

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#64 Post by AndersH »

Köpte mig en billig hovtång.
Image

Slipade ner/ vässade käftarna lite extra för att få bra grepp, och då var det inga problem att dra loss kilen. :)
Image

För att få loss packboxen borrade jag ett litet hål, drog i en skruv och sen kunde jag rycka till.
Image

Efter lite krångel fick jag dit den nya. Hoppas det håller tätt... :roll:
Image

Ny termostat och monterad vattenpump.
Image

Image

Passade också på att byta olja och filter.

Senare på kvällen kom frun och undrade om oljepölen på garagegolvet skulle vara där?
Skyndade mig ut och hittar: :evil:
Image

Tydligen har den vita skruvkorken på spilloljedunken behagat ploppa loss...
Lite tur ändå att min mekarmatta hade sugit upp det mesta, men det blev en stunds sanering. Både matta och dunk åkte i sopsäcken ihop med torktrasorna. Mycket Bräkleen gick det åt...

/A

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#65 Post by Sebastu »

Ah, fy fasen! Fruar är bra att ha på alla möjliga sätt.
Min fru märkte när jag hade bränsleläckage. Mycket kattsand gick åt...

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#66 Post by AndersH »

Min gamla spilloljedunk (köpt på Biltema för 10 år sen?) åkte ju i sopen, och med ett förestående byte av växellådsolja skaffade jag mig en ny.
Orkade inte ta vägen förbi Biltema, så det blev Jula istället. :mrgreen: Fyllde på med mer rengöring för framtida spill också.
Image

Pillade dit kåpa, ny rotor, spänn- och löphjul samt kamremmen. Ska bara spännas upp lite lagom då.
Image

/A

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#67 Post by JonasD »

Hurru. Glöm inte plåten/skyddet för kamremmen så dom inte greppar i ivarandra.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re:

#68 Post by AndersH »

JonasD wrote:Hurru. Glöm inte plåten/skyddet för kamremmen så dom inte greppar i ivarandra.
Var lite trångt att pilla dit remmen med plåten på plats bara... :)

Hur brukar ni göra med remmen? Spänna upp lite lagom- dra runt motorn för hand ett par varv- kontrollera igen?
Läste någonstans att man skulle backa vevaxeln 10grader efter att man dragit runt och sen kontrollera?

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#69 Post by AndersH »

Pillade dit balansaxelremmen, spände allt lite lagom och lossade sen låsverktyget på kuggkransen.
Drog runt motorn för hand, fyra varv på veven blev det, och kollade sen alla markeringar och remmar igen. Allt såg bra ut, så jag avslutade med momentdragning av allt och skruvade ihop!

Kamaxelmärkning:
Image

Övre balansaxel:
Image

Nedre balansaxel:
Image

Image

Noterat och klart! Ska kryssa i alla rutorna också kanske.
Image

Hittade en annan notering, och det var väl på tiden med ett nytt luftfilter... :shock:
Image

Image

Sådär!
Återstår att hälla i motorolja och kylvatten, byta några bensinslangar och göra ett startförsök! Spännande...
Image

/A

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#70 Post by JonasD »

Jag har också bytt luftfilter. Kunde ha varit mitt motorrum som du hade fotat. Jag ska byta olja jag med för det är säkert inte bytt seden förra decenniumet på min bil. Vad häller du i för olja i din?
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#71 Post by AndersH »

Biltema helsyntet 5w40... :roll:
Samma olja passar i mina Oplar så jag köpte en ekonomidunk. :)
Image

Köpte även Biltema växellådsolja API GL-5. Ska bytas den också tänkte jag.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#72 Post by AndersH »

Oljan ifylld.
Kylarvätskan påfylld.
Batteriet på laddning.
En bränsleslang monterad.- Visade sig att den andra som skulle bytas hade större dimension, och det hade jag ingen hemma... Åkte förbi Swedol igår och köpte. Nu djäklar...

Men så blev det till att köpa trampecykel istället. 8-)
Köpte en nyare till mig själv i höstas, och nu har pojken växt ur sin och behövde nåt vettigt. Dök upp en igår som vi fick hugga på direkt. Rätt modell, storlek och pris.
En Scott Scale 920 från 2014, kolfiberram och riktigt bra komponenter. Faktiskt lite för bra egentligen, eftersom min egen är snäppet "sämre", en Scale 930.
Image

Blir en snygg kombo iaf...
Image

Får ta uppstart av bilen ikväll...?

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#73 Post by AndersH »

Skit också.
Verkar saknas både bränsle (hör inte att pumpen går) och tändning (ingen reaktion på startgas)...

Får börja mäta på alla kablar till larmet, som kan vara kopplat med startspärr till både bränslepump och tändning. :(

/A

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#74 Post by [Bobo] »

Bygla DME-reläet innan du börjar med någon mer avancerad felsökning. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#75 Post by AndersH »

[Bobo] wrote:Bygla DME-reläet innan du börjar med någon mer avancerad felsökning. :wink:

Bobo
Får nog göra det...
Finns det händelsevis en beskrivning på hur delarna hänger ihop, och var det ska byglas?
Sökte och hittade en hel del gott och blandat, men det var lite osorterat...
Som jag fattade får DME- relät signal från tändspolen att starta pumpen?
Det blir alltså inte ett kort surr från pumpen som bygger tryck när man vrider på tändningen?

/Anders

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users