944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3203
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#166 Post by johan944 »

henca wrote: 2020-12-02 19:28:22 Snygg renovering av centrum-kåporna!

Vad använder du för slicer-programvara för att få till de upplyfta utskrifterna med sina "gren-aktiga" stödstrukturer?

m v h Henrik
Det där ser ut att vara printat i en resin printer.
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#167 Post by AndersH »

henca wrote: 2020-12-02 19:28:22 Snygg renovering av centrum-kåporna!

Vad använder du för slicer-programvara för att få till de upplyfta utskrifterna med sina "gren-aktiga" stödstrukturer?

m v h Henrik
Det är mycket riktigt en resin- skrivare, en Formlabs Form2. Där är det en laser som härdar, och bygger även upp den stödstruktur som skrivarens programvara räknar fram.
Detaljen formas hängande. Här är det en växelknoppsadapter till grabbens A-traktor.
Image

Tidigare i tråden finns några högtalargaller jag gjorde till Porschen också. EDIT- Nähä, det hade jag nog inte?

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#168 Post by AndersH »

Bestämde mig för att byta ut de trötta originalhögtalarna, men de nya byggde mer på höjden och gallren tog i diskanten.
Image

Först tänkte jag bara göra en distans, men det är ju så roligt att rita i CAD (vilket även är mitt nästan dagliga arbete).
Original.
Image

Image

Gör nya i princip likadana, men ca 10mm utflyttade, och med en liten personlig touch. :lol:
Image

Image

Kör ut de i skrivaren.
Image

Image

Provmonterar, och får fila lite på skruvtornen innan det passar ordentligt.
Image

Lackar och maskerar för att få en konstrastfärg.
Image

Image

Blev helt ok i bilen, ingen bild på det...
Sen tog det bara några veckor innan jag lyckas sätta knät i det ena och spräcker det. :evil:

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#169 Post by henca »

Snyggt! Imponerande stora saker som du kan skriva ut i den, jag trodde resin-skrivare mest var för småsaker.

m v h Henrik

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#170 Post by AndersH »

henca wrote: 2020-12-04 07:47:18 Snyggt! Imponerande stora saker som du kan skriva ut i den, jag trodde resin-skrivare mest var för småsaker.

m v h Henrik
Utskriftsvolymen är en kub med sidorna 210mm, så det går att få ut hyfsat stora grejer.

/Anders

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#171 Post by AndersH »

Kom ju lite snö till slut!
"Otur" att mina andra bilar är småtrasiga som vanligt...
Image

Image

Det enda man möjligen saknar är ABS.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#172 Post by AndersH »

Har kört bilen en hel del i vinter, men plötsligt en dag gick det inte att komma in i den... :(
Trodde något frusit ihop i förardörren, passagerardörren var låst (och nyckeln passar inte) och bakluckan var också fastfryst eller nåt.
Tog någon vecka innan det blev såpass varmt att jag till slut fick upp bakluckan och kunde krypa in den vägen.
Image
Låste upp passagerardörren, men förardörren gick fortfarande inte att öppna utifrån... :?:

Plockade isär dörren och skruvade loss handtaget, och då såg jag att ett öra i godset brutits av så att öppningsmekanismen ramlat bort.
Image

Image

Ser inte lagningsbart ut, så jag behöver ett nytt handtag.
Har ni något liggande får ni gärna höra av er!

KÖPES!
Image

Sen tänkte jag det var dags att fixa tutan, som jag fick besiktningsanmärkning på. Av någon anledning funkar den inte när man trycker på ratten.
Börjar under huven:
Ordinarie signalhorn är urkopplade, och det går istället en kabel till ett relä som ska dra igång kompressorhornet, som även sitter kopplat till det gamla CarGuard- larmet.
Image

Relät är kopplat så att det jordar kompressorn när det går ström till signalhornen.
Image

Testar att jorda direkt, men kompressorn startar ej. Ström finns på anslutningen, så det är ok.
Plockar ur kompressorn, har den kärvat ihop?
Image

Lossar locket till pumpdelen, och den ser ok ut och snurrar utan att kärva.
Plockar av bakstycket istället, där strömanslutningarna och kolen sitter.
Ah! Ena fjädern som trycker kolen mot själva motorn har rostat av.
Dålig bild, men man ser den trasiga fjädern.
Image

Lyckas snurra ut lite av fjädern och får den att spänna kolet igen.
Monterar, och nu blir det fart på både kompressor och horn när jag jordar.

Men det fungerar fortfarande inte när jag trycker på ratten... Hmm, får leta vidare.
Fast jag provade förstås inte med motorn igång, bara med tändningen påslagen.

/A

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#173 Post by AndersH »

Snokar vidare för att få tutan att fungera...
Efter en del mätande kan jag notera att att de tre kontaktpunkterna på ratten, där man trycker för att tuta, har kontakt med jord.
Även släpblecket får kontakt med ringen på baksidan, och i sin tur med kabeln i mitten (som kopplas fast i rattens mittdel).
Hmm, borde funka tycker jag...
Image

Men när jag trycker fast mitten igen, så går förstås snäppen sönder, och nu sitter inte mittdelen fast längre... :cry: :cry:
Image

Fanken. :(
Någon som har en sån tutplatta/ mittdel/ rattcentrum (eller vad den nu ska heta) att sälja?
Image

Går bra nu.

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#174 Post by felix83 »

Tråkigt med rattcentrumet! Kanske det går att 3D-printa en lösning?
Annars kan du alltid plocka av den bakre delen också och bygga en sådan ratt som satt i 911 Carrera 3,0 RSR:
Porsche-911-Carrera-RSR-3.0-Interior-1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#175 Post by AndersH »

felix83 wrote: 2021-02-24 20:55:01 Tråkigt med rattcentrumet! Kanske det går att 3D-printa en lösning?
Annars kan du alltid plocka av den bakre delen också och bygga en sådan ratt som satt i 911 Carrera 3,0 RSR.
Jo, funderar på om det går att printa en bussning eller nåt så att man kan laga snäppena.
Eller kanske en större bit, liknande RSR'en... Mmmmh, ska se vad som kan göras, hehe.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users