Det där ser ut att vara printat i en resin printer.
944 -84 | Grisen i säcken?
- johan944
- Addict
- Posts: 3203
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
PCS #23
Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;
Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Det är mycket riktigt en resin- skrivare, en Formlabs Form2. Där är det en laser som härdar, och bygger även upp den stödstruktur som skrivarens programvara räknar fram.
Detaljen formas hängande. Här är det en växelknoppsadapter till grabbens A-traktor.

Tidigare i tråden finns några högtalargaller jag gjorde till Porschen också. EDIT- Nähä, det hade jag nog inte?
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Bestämde mig för att byta ut de trötta originalhögtalarna, men de nya byggde mer på höjden och gallren tog i diskanten.

Först tänkte jag bara göra en distans, men det är ju så roligt att rita i CAD (vilket även är mitt nästan dagliga arbete).
Original.


Gör nya i princip likadana, men ca 10mm utflyttade, och med en liten personlig touch.


Kör ut de i skrivaren.


Provmonterar, och får fila lite på skruvtornen innan det passar ordentligt.

Lackar och maskerar för att få en konstrastfärg.


Blev helt ok i bilen, ingen bild på det...
Sen tog det bara några veckor innan jag lyckas sätta knät i det ena och spräcker det.

Först tänkte jag bara göra en distans, men det är ju så roligt att rita i CAD (vilket även är mitt nästan dagliga arbete).
Original.


Gör nya i princip likadana, men ca 10mm utflyttade, och med en liten personlig touch.



Kör ut de i skrivaren.


Provmonterar, och får fila lite på skruvtornen innan det passar ordentligt.

Lackar och maskerar för att få en konstrastfärg.


Blev helt ok i bilen, ingen bild på det...
Sen tog det bara några veckor innan jag lyckas sätta knät i det ena och spräcker det.

- henca
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Snyggt! Imponerande stora saker som du kan skriva ut i den, jag trodde resin-skrivare mest var för småsaker.
m v h Henrik
m v h Henrik
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Kom ju lite snö till slut!
"Otur" att mina andra bilar är småtrasiga som vanligt...


Det enda man möjligen saknar är ABS.
/A
"Otur" att mina andra bilar är småtrasiga som vanligt...

Det enda man möjligen saknar är ABS.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Har kört bilen en hel del i vinter, men plötsligt en dag gick det inte att komma in i den...
Trodde något frusit ihop i förardörren, passagerardörren var låst (och nyckeln passar inte) och bakluckan var också fastfryst eller nåt.
Tog någon vecka innan det blev såpass varmt att jag till slut fick upp bakluckan och kunde krypa in den vägen.

Låste upp passagerardörren, men förardörren gick fortfarande inte att öppna utifrån...
Plockade isär dörren och skruvade loss handtaget, och då såg jag att ett öra i godset brutits av så att öppningsmekanismen ramlat bort.


Ser inte lagningsbart ut, så jag behöver ett nytt handtag.
Har ni något liggande får ni gärna höra av er!
KÖPES!

Sen tänkte jag det var dags att fixa tutan, som jag fick besiktningsanmärkning på. Av någon anledning funkar den inte när man trycker på ratten.
Börjar under huven:
Ordinarie signalhorn är urkopplade, och det går istället en kabel till ett relä som ska dra igång kompressorhornet, som även sitter kopplat till det gamla CarGuard- larmet.

Relät är kopplat så att det jordar kompressorn när det går ström till signalhornen.

Testar att jorda direkt, men kompressorn startar ej. Ström finns på anslutningen, så det är ok.
Plockar ur kompressorn, har den kärvat ihop?

Lossar locket till pumpdelen, och den ser ok ut och snurrar utan att kärva.
Plockar av bakstycket istället, där strömanslutningarna och kolen sitter.
Ah! Ena fjädern som trycker kolen mot själva motorn har rostat av.
Dålig bild, men man ser den trasiga fjädern.

Lyckas snurra ut lite av fjädern och får den att spänna kolet igen.
Monterar, och nu blir det fart på både kompressor och horn när jag jordar.
Men det fungerar fortfarande inte när jag trycker på ratten... Hmm, får leta vidare.
Fast jag provade förstås inte med motorn igång, bara med tändningen påslagen.
/A

Trodde något frusit ihop i förardörren, passagerardörren var låst (och nyckeln passar inte) och bakluckan var också fastfryst eller nåt.
Tog någon vecka innan det blev såpass varmt att jag till slut fick upp bakluckan och kunde krypa in den vägen.
Låste upp passagerardörren, men förardörren gick fortfarande inte att öppna utifrån...

Plockade isär dörren och skruvade loss handtaget, och då såg jag att ett öra i godset brutits av så att öppningsmekanismen ramlat bort.

Ser inte lagningsbart ut, så jag behöver ett nytt handtag.
Har ni något liggande får ni gärna höra av er!
KÖPES!
Sen tänkte jag det var dags att fixa tutan, som jag fick besiktningsanmärkning på. Av någon anledning funkar den inte när man trycker på ratten.
Börjar under huven:
Ordinarie signalhorn är urkopplade, och det går istället en kabel till ett relä som ska dra igång kompressorhornet, som även sitter kopplat till det gamla CarGuard- larmet.
Relät är kopplat så att det jordar kompressorn när det går ström till signalhornen.
Testar att jorda direkt, men kompressorn startar ej. Ström finns på anslutningen, så det är ok.
Plockar ur kompressorn, har den kärvat ihop?
Lossar locket till pumpdelen, och den ser ok ut och snurrar utan att kärva.
Plockar av bakstycket istället, där strömanslutningarna och kolen sitter.
Ah! Ena fjädern som trycker kolen mot själva motorn har rostat av.
Dålig bild, men man ser den trasiga fjädern.
Lyckas snurra ut lite av fjädern och får den att spänna kolet igen.
Monterar, och nu blir det fart på både kompressor och horn när jag jordar.
Men det fungerar fortfarande inte när jag trycker på ratten... Hmm, får leta vidare.
Fast jag provade förstås inte med motorn igång, bara med tändningen påslagen.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Snokar vidare för att få tutan att fungera...
Efter en del mätande kan jag notera att att de tre kontaktpunkterna på ratten, där man trycker för att tuta, har kontakt med jord.
Även släpblecket får kontakt med ringen på baksidan, och i sin tur med kabeln i mitten (som kopplas fast i rattens mittdel).
Hmm, borde funka tycker jag...

Men när jag trycker fast mitten igen, så går förstås snäppen sönder, och nu sitter inte mittdelen fast längre...

Fanken.
Någon som har en sån tutplatta/ mittdel/ rattcentrum (eller vad den nu ska heta) att sälja?

Går bra nu.
Efter en del mätande kan jag notera att att de tre kontaktpunkterna på ratten, där man trycker för att tuta, har kontakt med jord.
Även släpblecket får kontakt med ringen på baksidan, och i sin tur med kabeln i mitten (som kopplas fast i rattens mittdel).
Hmm, borde funka tycker jag...
Men när jag trycker fast mitten igen, så går förstås snäppen sönder, och nu sitter inte mittdelen fast längre...


Fanken.

Någon som har en sån tutplatta/ mittdel/ rattcentrum (eller vad den nu ska heta) att sälja?
Går bra nu.
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Tråkigt med rattcentrumet! Kanske det går att 3D-printa en lösning?
Annars kan du alltid plocka av den bakre delen också och bygga en sådan ratt som satt i 911 Carrera 3,0 RSR:
Annars kan du alltid plocka av den bakre delen också och bygga en sådan ratt som satt i 911 Carrera 3,0 RSR:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 126
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jo, funderar på om det går att printa en bussning eller nåt så att man kan laga snäppena.
Eller kanske en större bit, liknande RSR'en... Mmmmh, ska se vad som kan göras, hehe.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users