Absolut skall jag göra det. Man tänker ju alltid att det här blir enkelt. Pumpen, hållare, block-off för filterhuset, och några returslangar färdiga. Nu är det bara att...
Men så är det aldrig,
- tank skall planeras för placering (hållarna var inte billiga)
- catchtank med oljefälla och avluftning skall fixas, men det hade jag redan (tur)
- filterhus skall beställas och placeras
- termostat likaså
- oljekylare bytas (option)
- oljetrycksventil monteras, behövlig eller inte
- slangar AN10 tre stycken från sump till pump (fick jag med fast en behövde förlängas)
- AN12 till avluftning, den specialbyggda catch/oljefälla tanken fanns redan med 2xAN10 anslutningar så här behövdes förgrening från AN12 till 2xAN10. Aldrig fel med mycket möjlighet till avluftning
- AN12 från tank till pump
- AN12 retur från pump till tank
- AN12 från pump till motor, innan ingång till motorn en koppling med anslutning för AN4 till oljetrycksgivare och därifrån vidare till turbo via opv.
- AN4 retur från opv till motor
- AN10 retur från turbo till motor
- Nytt drivhjul för pump, triggerhjul etc
- Ny generator med annan placering, ej klart ännu men lösning finns.
Har man en kalkylator ser man att ANkontot är rätt massivt. Petersontanken inkl fästen kostar även det en bra slant, oljekylare, oljetank, termostat etc. Gissningsvis ligger kostnaden förutom pump, sump, tank, block-off, triggerhjullösning på runt 25 tkr.
Nu är jag noga med oljeflödet och anpassar varje liten detalj för AN12 mått, så kylare, filterhus, termostat. Vissa saker måste specialbeställas eller modifieras för AN12 flöde. Man kan annars se att t.ex. en AN12 termostat bara har ett innermått för AN10.
AN12 slangar är inte ett under av smidighet att jobba med så det blir långa svängar när man drar ledningsnätet, inte helt lätt att få det snyggt men det går hyggligt. Jag får ta några genvägar för det här året men snygga till det efterhand.
Gällande tanken så skall man ha respekt för att det är en burk med 100gr i kupén som genererar värme där man arbetar.
Bilprovningen har däremot ingen synpunkt på att tanken sitter inne i kupén, alltid bäst att höra efter innan. Även om den sektioneras av så sitter den ändå i kupén i deras ögon.
Nedan en del av AN-kopplingarna
IMG_3900.JPG