Page 13 of 17

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-04-05 18:29:27
by safe
Antingen går forumet på vintertid eller så ställde Anders fram klockan 2 timmar! 😁

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-04-05 18:46:17
by 964RS
claes wrote: 2020-04-05 16:11:57 Uppe före tuppen, alltså! 😀
Bra jobbat!
/Claes
Nja, tuppen var redan uppe och gol.
safe wrote: 2020-04-05 18:29:27 Antingen går forumet på vintertid eller så ställde Anders fram klockan 2 timmar! 😁
04:36 skrev jag meddelandet medan jag väntade på kaffet som jag behövde på bilresan. En och en halv timma tar det till garaget. Kom hem igen för två timmar sedan lagom dimmig och trött. Tror jag somnar i soffan strax.

Idag har jag lagt ut en bunte slangar, monterat den nya oljekylaren, termostaten och filterhållaren. Räknar med tre arbetsdagar till innan allt är klart.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-04-07 13:22:37
by peed
Grymt Anders! Tog min premiärtur i lördags och konstaterade att jäklar så ovan man är att köra en riktigt snabb bil🤪 Sen insåg jag att mina bromsar bettar sämre än bra

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-05-06 08:46:12
by peed
Hej Anders.

Hur går det här? Såg att du planerar dra ledningar i krockbalken fram i Magnus Ratrods tråd? Det är precis vad jag tänkt om jag ska bygga torrsump, vill inte ha ledningar kors och tvärs. Meddela gärna dina resultat

/Peder

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-05-06 10:55:54
by 964RS
Absolut skall jag göra det. Man tänker ju alltid att det här blir enkelt. Pumpen, hållare, block-off för filterhuset, och några returslangar färdiga. Nu är det bara att...
Men så är det aldrig,

- tank skall planeras för placering (hållarna var inte billiga)
- catchtank med oljefälla och avluftning skall fixas, men det hade jag redan (tur)
- filterhus skall beställas och placeras
- termostat likaså
- oljekylare bytas (option)
- oljetrycksventil monteras, behövlig eller inte
- slangar AN10 tre stycken från sump till pump (fick jag med fast en behövde förlängas)
- AN12 till avluftning, den specialbyggda catch/oljefälla tanken fanns redan med 2xAN10 anslutningar så här behövdes förgrening från AN12 till 2xAN10. Aldrig fel med mycket möjlighet till avluftning
- AN12 från tank till pump
- AN12 retur från pump till tank
- AN12 från pump till motor, innan ingång till motorn en koppling med anslutning för AN4 till oljetrycksgivare och därifrån vidare till turbo via opv.
- AN4 retur från opv till motor
- AN10 retur från turbo till motor
- Nytt drivhjul för pump, triggerhjul etc
- Ny generator med annan placering, ej klart ännu men lösning finns.

Har man en kalkylator ser man att ANkontot är rätt massivt. Petersontanken inkl fästen kostar även det en bra slant, oljekylare, oljetank, termostat etc. Gissningsvis ligger kostnaden förutom pump, sump, tank, block-off, triggerhjullösning på runt 25 tkr.

Nu är jag noga med oljeflödet och anpassar varje liten detalj för AN12 mått, så kylare, filterhus, termostat. Vissa saker måste specialbeställas eller modifieras för AN12 flöde. Man kan annars se att t.ex. en AN12 termostat bara har ett innermått för AN10.

AN12 slangar är inte ett under av smidighet att jobba med så det blir långa svängar när man drar ledningsnätet, inte helt lätt att få det snyggt men det går hyggligt. Jag får ta några genvägar för det här året men snygga till det efterhand.

Gällande tanken så skall man ha respekt för att det är en burk med 100gr i kupén som genererar värme där man arbetar.
Bilprovningen har däremot ingen synpunkt på att tanken sitter inne i kupén, alltid bäst att höra efter innan. Även om den sektioneras av så sitter den ändå i kupén i deras ögon.

Nedan en del av AN-kopplingarna :shock:
IMG_3900.JPG

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-05-06 11:26:23
by safe
Skulle förvåna mig om det ligger mindre än 10 laxar på det bordet... Man kan tro att de är gjorda i guld AN-kopplingar.

Har du bara avluftning från tanken till catch tanken? Inget från motorn? Räknar du med att pumpen har kapacitet att suga undertryck?

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-05-06 11:38:49
by 964RS
Får se hur det blir med avluftningen när det är igång, inte alldeles omöjligt utan att jag även får suga från kamaxelhuset eller övre pluggen där original oljeseparator skulle sitta.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-05-06 13:25:08
by peed
:toot:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-07-01 23:04:07
by 964RS
Det verkar inte som om någon skriver uppdateringarna åt mig så jag får väl göra det själv. En del av er har kanske läst i min tråd på rejsa, men för er som inte har kommer här en uppdatering.

Sista AN-kopplingen sattes för två veckor sedan och efter att ha pumpat oljetryck genom att sätta skruvdragaren till oljepumpen så kände jag mig hyggligt säker på att allting var tätt och att oljan flödade. En session med Ola Fischer för att synka Motecsystemet med det nya triggerhjulet och hoppade motorn igång med fullt oljetryck.

Sedan dess har jag varit på Ljjungbyhed och kört c:a 20 varv och en 10 mila rumda på roliga småvägar.

Inga läckage, ingen olja i catchtankenn, konstant oljetryck och motortempen ligger perfekt trots 30grader i skuggan. Alla tidigare problem är borta. Nu återstår bara att köra, köra, köra. :)

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-07-02 15:21:28
by peed
Underbart Anders! Belöningen efter hårt arbete och dyra pengar, skål på det🍾👏

En bild på färdigställt motorrum vore trevligt🙂

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Torrsump klar!

Posted: 2020-07-07 00:09:18
by 964RS
Några bilder från bygget. Det tog betydligt längre tid, betydligt många fler slangar, AN-kopplingar, oljekylare, filterhållare termostat än vad jag räknat med, men belöningen har landat i inboxen. Nu är den körklar och rullar. Skall försöka skriva ner en beskrivning av projektet.

Var det värt det? Intill vartenda öre & arbetstimme, inga tveksamheter öht, det var helt klart värt det. För en installation utan att räkna arbetsinsatsen så blir kostnaden tyvärr rätt massIv Men återigen att slippa se att oljetrycket sjunker när man svänger...
5A7993E4-D3E1-4E75-BC0C-F36B538E08E6.jpeg

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Torrsump klar!

Posted: 2020-08-02 23:01:47
by 964RS
Behövde lösa returen från turbon som tidigare gått via en elektrisk pump tillbaka in i sumpen. I den nya setupen har jag skarvat in den i ett av de tre sugstegen från turbon där vi fått reglera så att den sög mest från turbon, lite av en fullösning som gjort att kapaciteten från evakueringen av oljan i sumpen har begränsats och detta behövs åtgärdas. Sagt och gjort ett mail till AVIAID i US som tillverkat den fina pumpen. Kan man bygga på ett sugsteg till tro? Inga problem vi skickar delarna meddelade man. Arton timmar senare låg kartongen på mitt bord. Samtliga packningar och skruvar för hela pumpen. Axlar, genomgående pinnskruvar, shims, mellanväggar, pumphus. 3500kr plus frakt för rubb och stubb var riktigt billigt. Nu har returen från turbon fått en egen lina in. Lite tester igår och det verkar fungera lysande bra. På torsdag är det tester på Ljungbyhed.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Torrsump klar!

Posted: 2020-08-08 15:06:41
by 964RS
Ljungbyhed igår 31gr.

Anlände på morgonen och åkte hem vid fyra helt slut. Körde c:a 35-40 varv på hygglig attack, allt lirade utmärkt bortsett från startmotorn som trilskades emellanåt. Bra tryck i bilen även på lite lägre laddtryck. Ingen olja i ventilationen, catchtanken eller någon annanstans för den delen. Allt gick helt perfekt! Jag är superglad!
B8A5A059-7C46-4C8D-882F-71F55B28BECE.jpeg

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-08-08 22:29:01
by 964RS
peed wrote: 2020-07-02 15:21:28 En bild på färdigställt motorrum vore trevligt🙂
9A85AF3C-AFB2-41BD-9864-168AAFB9B33B.jpeg

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Torrsump klar!

Posted: 2020-08-08 23:12:45
by safe
Bara kvar att lösa tankens integration i kupén då?
Märkte på Mantorp att du inte bara hade det varmt utan blött också.