Page 10 of 17

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-06-23 15:00:28
by Ragnar Joensen
Bra!

...

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2019-08-07 19:01:56
by Eddie Varvstopp
Här testas det friskt ;)
Tack för all hjälp :D
Ser fram mot att läsa mer om bilen :) .

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-14 13:40:24
by 964RS
Nu är det ta mig tusan dags att blåsa liv i den här bilen igen. Senast jag körde bilen var Augusti 2018, men för mycket hände runt omkring mig, tre husköp sedan dess, och jag handlade något bekvämt, en GT4. Men abstinensen efter att köra gammelbil har legat och grott i ryggraden. Det har varit en hel del problem med oljeförsörjningen både för mig och andra så jag bestämde mig för att inte köra bilen förrän jag monterat torrsump. Sagt och gjort, nu skall den in. Som en händelse så lade Gustaf (En riktigt hyvens kille) en annons på en torrsump och den landade på mitt bord i förra veckan. Lite ombyggnad blir det av fästen och drev, så blir det när man har byggt om och flyttat turbo, generator, kylare, laddluftkylare m.m.

Det här skall bli kul! :D

Den gamla sumpen
C728E713-80B5-4D53-B9D0-41DF8AA8CE27.jpeg
Den nya sumpen, liiite skillnad.
50516448-BB52-42EC-8C4C-21BCFCEF54F9.jpeg

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-20 15:06:26
by peed
Gutt Anders!

Ska bli kul att följa detta torrsumpsbygge så vi som ännu inte gått den vägen kan lära👍🙃

Galet att du hunnit med 3 husköp förresten!?

/Peder

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-20 17:07:16
by 964RS
Tack Peder!
Det skall bli riktigt kul att köra bilen igen, kanske till våren eller sommaren. Det får ta den tid det tar men jag siktar med tidsoptimism som vanligt :D

Skall försöka dokumentera resan från våt- till torrsump så gott jag kan.

Inköp hitintills,
Torrsumpspaket för 944 innehållande
- billet tråg
- billet block off platta för filterhus
- billet hållare för pump
- AVIAID fyrstegspump
- diverse remhjul och slangar

Peterson torrsumpstank 2,5 gallon, delbar med bafflar.

Turbosmart oljetrycksregulator för att hålla trycket nere för oljeflöde till turbon. Har egentligen inte med torrsumpen att göra, men i alla fall. En kullagrad turbo vill inte ha mer än 2,7 bars oljetryck och max 4 bar, därefter riskerar den att börja trycka olja.

Att handla inom kort, oljefilterhållare och sandwichadapter för termostat till oljekylare.

En massa slangar, anslutningar och annat.

Får även bygga om en del runt remdrivningen eftersom mitt motorutrymmet inte är riktigt standard. Får hjälp med CAD och CNC fräsning med en hel del runt drivhjul för remmar och triggerskivor. Oljetanken, 15*60cm, kommer att placeras rakt ner från batterilådan och isoleras från kupén. Det blir fotutrymme för passageraren i ”SAAB 99 style”. :mrgreen:

Tills nästa gång :#944burn:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-22 18:30:27
by peed
Spännande Anders!

Finns det färdiga recept på pumpar, tankar etc till våra bilar? Måste väl skilja en del mellan motortyper?
15x60cm tank låter smidigt, är det den storleken transaxelfolk brukar köra? Kan man få Saab 99 stuk på passagerar sidan med en sådan tank så är det ju klockrent🤣🇸🇪

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-22 19:23:19
by 964RS
Visst finns det färdiga koncept, Lindsey racing är ett, AEG är ett annat. Man får då en pump, en fästplatta för pumpen, block off platta för filterhuset, block off pluggar f.r block off av oljeseparatorn, en sump i gjuten aluminium och drivhjul från vevaxeln till pumpen. Oljetank och ventilationsandning får man fixa själv. Priset för konceptet är USD 5000 plus tank USD 800 och lite annat smått och gott. importkostnader från US tillkommer. Min sump är billetfräst (CNC fräst ur ett aluminiumblock) och kostar en slant extra att köpa. Man kan säkert plocka ihop rätt mycket från gamla NASCAR bilar på ebay även om det i slutändan blir rätt dyrt i alla fall.
Gustaf körde med en 2 gallon tank, jag valde att gå upp till en 2,5 gallon tank. Aldrig fel med mer olja.
Tanken kommer jag att placera rätt ner från batterilådan och kommer att isoleras från passagerarutrymmet. Man kan få in större oljetankar men då finns det inte en chans att få in benen för en passagerare. Man kan också sätta den bakom passagerarstolen men då får man in en tank med het olja i kupén och där vill jag inte ha den om det händer något. Dessutom blir slangarna långa, vilket jag inte heller vill.

Några bilder från dagens arbete.

Block off pluggar för oljeseparatorn
23B5B81E-54AF-4E0B-9480-6281ECB1E710.jpeg
sumpen
fullsizeoutput_17e8.jpeg
Block off platta för termostat och filterhus
97D37431-8FDA-4E05-87AE-249C6345A72F.jpeg

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-22 22:59:08
by peed
Snyggt! Blir mycket plats där nere. Borde gå ta av den sumpen sedan utan att ta ner motorbalken för åtkomst till vevlagerbyte eller annat.

Ja Lindsey är ju smidigt men blir intressant att se din lösning och resultat. Kanske går denna väg själv i framtiden.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-23 00:55:14
by 964RS
Tyvärr måste balken av även för denna sumpen, men man får rutin på det också.

Man kan säga att mitt är som ett Lindseykit, bara en annan tillverkare, typ.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-23 22:08:48
by peed
Snyggt med billet sump. Är det CEP som Gustaf köpt sitt system från och som gör den sumpen?

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump

Posted: 2020-02-24 00:40:27
by 964RS
Dom gröna delarna kommer från ett företag i Holland som heter DRS. Drivaxlar från CEP och pumpen från AVIAID i US.

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-02-24 21:24:18
by peed
Kollade DRS, fina grejer 👍

Drivaxlar från CEP säger du, berätta gärna mer🤔

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-02-25 19:28:19
by 964RS
Jo alltså, inte drivaxlar som driver bakhjulen. Axel och drev till pumpen. :wink:

Idag kom en liten sak hem med bud. Nog den dyraste saken jag har köpt i förhållande till storleken, förutom Monicas vigselring.
En oljetrycksregulator som skall minska trycket på oljan till turbon. EFR turbon vill inte ha mer än strax under 3 bar och den här fixar konstant 2,7 bar utan att strypa oljeflödet. Vet i tusan hur det går till.

Notera att jag nogsamt har valt batteri som referens så att det skall passa till oljesumpen :D
391DF8C1-440E-4040-B101-FED9F8AD1BAB.jpeg

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-02-25 22:19:18
by peed
🤣👍 Hur mycket soppa gick åt till å köra runt och hitta rätt batteri!🤪

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Posted: 2020-02-25 22:33:44
by Cédric
Kommer inte EFR turbon med restriktor/strypning i inloppet?