Page 8 of 17

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2017-07-16 18:18:51
by gtBen
964RS wrote:Hursomhelst så uppskattar jag varmt diskussionen, funderingar, glada tillrop och vänligt medlidande - stort tack!
Såå tråkigt att läsa detta! det är bara att bryta ihop och komma igen :shock:
Hoppas ni kommer på vad som hänt och vad som behöver åtgärdas, och att det mesta går att fixa till och återanvända.

Bengt

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2017-07-19 23:43:14
by 964RS
Nu är allt kollat, följande har hittats.

Veven var krokig men riktbar :)
Veven slipas till överdimension 0.25 på alla fyra slängar
Tvåans vevstake var krokig, den hade kunnat räddats men hade krävt en hel del jobb och blivit marginellt kortare.

Nya lager överallt även om ramlagren bara gått 100 mil så byts dom i alla fall.

Lite packboxar och packningar så är jag uppe i 7000kr för delar, vad arbetet med veven går på vet jag inte ännu.

Den mycket hjälpsamme gentlemannen Peter Sandén bistår med en vevstake, till facilt pris, som fanns på hyllan.

Trots allt ett "billigt" ras. Veven skall vara klar nästa vecka då jag också kan beställa mina lager.

Förhoppningsvis kan allt vara färdigt för uppstart om två veckor.

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2017-09-19 11:57:57
by 964RS
Hur gick det här då?

Jodå motorn startades och går utmärkt. Tyvärr har den tidigare skjutit ut olja ur vevhusventilationen ner i catchtanken och det fortsätter den att göra. Har mest trott att det berott på felkoppling i oljereturen någonstans, men vid test så upptäcker jag att den inte skjuter olja vid grundladd 0.6) men däremot på 0.8 och än mer vid 1 bars laddtryck. Verkar som kolvringarna inte håller tätt när den laddar på. Nya kolvringar levererades med JE kolvarna och har inte tänkt annat än att de skulle hålla trycket.

Hur mycket kompression har ni vid fulladd? Man hör ju om en del som skjuter ut oljestickan.

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2017-11-05 19:00:59
by toyrace
Tack Anders för trevlig pratstund och förevisning av Moses imponerande anläggning! Man blev ju lite avis där!
:#cheers:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2017-11-05 23:34:45
by 964RS
toyrace wrote:Tack Anders för trevlig pratstund och förevisning av Moses imponerande anläggning! Man blev ju lite avis där!
:#cheers:
Det var en ära!

Kul när sanna entusiaster tittar in i min lilla verkstad. Hoppas ni kom hem säkert.

/Anders

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2017-11-15 21:04:23
by Audirickard
964RS wrote:
toyrace wrote:Tack Anders för trevlig pratstund och förevisning av Moses imponerande anläggning! Man blev ju lite avis där!
:#cheers:
Det var en ära!

Kul när sanna entusiaster tittar in i min lilla verkstad. Hoppas ni kom hem säkert.

/Anders
Mycket tack för rundturen! Enbart trevligt att träffa likasinnade!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 01:32:34
by 964RS
Snart är det vår och jag väntar på att få hem blocket. Pratade med motorfirman idag och cylinderspelet kommer att ökas till 0.11. En hyggligt stor och djup repa, gör att loppen måste borras. Nya kolvar och kolvringar beställes hem från the Trump states medans gränsen fortfarande är öppen. :lol:

Jag kommer att gå ifrån mekaniska lyftare och ersätta dem med hydrauliska. Anledningen till de mekaniska var att jag skulle kunna varva mer, men motorn klarar uppenbarligen inte det. När de mekaniska lyftarna dessutom var mycket svåra och omständiga att justera in så var valet enkelt.

Spridarna skall lämnas in för test, även om dom inte har tjänsgjort mer än 100 mil. Bilen skall besiktas innan första banmötet. Kommer jag att hinna till premiären den 1:e April? Starkt tvivelaktigt. Men går allt vägen så bör den vara klar ett par veckor in i April.

Kuriosa
Min gamla BMW 330i M-sport som har använts på Ringen, Spa, Knutstorp, Anderstorp, Mantorp m.fl. har nu fått gå i pension efter 38000 mil. BMW har haft en helt annan reperationskostnad än en viss 944’a. BMWn har på dessa milen haft en total rep.kostnad på fyratusen trettio sex kr, förutom däck, bromsar och några stötdämpare. Fortfarande original koppling och avgassystem.

Nu har den tyvärr ersatts av en lite nyare BMW som jag hoppas håller lika bra som den gamla BMW’n. Tack för alla år på väg och bana!

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 13:01:41
by peed
Kommer sakna den silvriga på regniga möten Anders! Alltid kul att stå post och titta då :)

Om vi ska vara lite snälla mot din 44:a så tror jag dess facit varit något bättre om du kört den original för det är den väl inte ?! ;)

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 13:06:04
by 964RS
Kommer absolut att sakna den när det regnar på banmötena.

Angående hållbarheten på motor i original på 44an skall man ha klart för sig att Åke totalhavererade 4 motorer innan den såldes ;)

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 14:48:27
by peed
Han hade nog glömt olja ;)

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 15:14:58
by Cédric
Har ma gått igenom 4 motorer är det nog tyvärr mer en reflektion av ens mekaniska kompetens. Vilket tillförlitlighet nästan alltid är, ibland kan man faktiskt ha ren otur :)

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 16:06:46
by 964RS
Cédric wrote:Har ma gått igenom 4 motorer är det nog tyvärr mer en reflektion av ens mekaniska kompetens. Vilket tillförlitlighet nästan alltid är, ibland kan man faktiskt ha ren otur :)
Nu skall man nog inte skylla det så mycket på kompetensen. :wink:

Eftersom jag uppenbarligen kan uttrycka mig så korrigerar jag mig. Det har gått åt 3 motorer och investerats i ytterligare en som alltså fungerade. Men tre rasade motorer räcker.

1. Skar på tvåans vevsläng direkt vid överlämnandet på Anderstorp, berodde säkerligen på för låg oljenivå i samband med låååånga kurvor.

2. Skar på veven i ramlagren - begagnad motor

3. Skar på tvåans vevsläng trots oljenivå över stickans Övre markering - Begagnad motor

4. Motorn som satt i när jag köpte den och även tävlats en tid, modifiering i sump - Ny motor


Jag har kört både Alfa Romeo, BMW 330 och M3 på bana. På M3an var jag väldigt noga med oljenivån, den gick också på R-däck. På 330n eller AR var jag inte speciellt noga med nivån. Man får nog med fog säga att 944 motorn är rätt kass på oljeförsörjning.

Hur är det med 924an, finns samma typ av problem där?

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 18:10:51
by gegge
924 har inga problem med oljan, men vid drygt 7000varv börjar ventilerna flyta pga för tung konstruktion. En holländsk vevstake var gått genom blocket vid ungefär samma varvtal av samma anledning. (Nu var det en standardspis på 125hk som laddades med 2bar och E85 i rättvisande namn...) Med lättare och starkare delar kan man nog varva en bra bit till som tex Joakim gör. Har något reportage med en 933 som gick över 10.000 vid en felväxling utan problem.

Konstruktionen av 944 motorn var en nödlösning och var aldrig tänkt att varvas. Tex är veven onödligt lång då man ärvde V8ans cylinderanstånd. Tvåans lager är ett välkänt problem. Tyvärr.

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 19:17:28
by Ragnar Joensen
Jag vet om en dansk kille som tävlar med 944 på slicks. Men danska banor + Knutstorp och Sturup har inte så långa kurvor.

Re: 944 #KULRÄSERN#

Posted: 2018-01-24 19:40:10
by 964RS
Ragnar Joensen wrote:Jag vet om en dansk kille som tävlar med 944 på slicks. Men danska banor + Knutstorp och Sturup har inte så långa kurvor.
Jag kan ge dig flera namn, seriösa och välkända verkstadsägare inom området som funderar på eller tänker byta till Volvo femma på grund av multipla motorras. :| :wink: