944 -86 | #KULRÄSERN#

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#61 Post by Cédric »

Hur har du löst växellådskylning?

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#62 Post by 964RS »

Det enkla svaret är inte alls, S2an hade ingen oljekylning original.

Det mer komplicerade svaret är att jag kommer att arbeta för att lösa det i vinter. Jag har en fin liten oljekylare som passar bra, sen behöver jag göra ut och ingång samt en liten pump som drar runt oljan.
Exakt hur det kommer att se ut får jag återkomma till. Finns det idéer om hur man kan lösa detta är jag så lyssnar jag gärna. :idea:

User avatar
Maag
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-04-27 15:02:42
Bilmodell: 944, 951
Årsmodell: 1986
Location: Ånge
Contact:

Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN# Grenrörsproblem

#63 Post by Maag »

964RS wrote:Vad händer här då?

Bilen är lätt strippad framtill, turbomotorn är nerplockad och skickad till Ultramotor i Södertälje för stålfodring.
Smidda kolvar skall monteras och kompressionsfräsas till 9.2:1. Den positiva överraskningen var att det satt original smidda vevstakar i motorn så dom behåller jag. Ny kamaxel skall köpas in eller tillverkas. En så lång intercooler som möjligt skall byggas för att få ner temperaturen i insugningsluften. Vevaxeln som väger 25 (!) kilo skall svarvas ner till 20kg och balansaxlar skall plockas bort. Allt rörligt skall balanseras, kolvar, vevstakar, vevaxel, svänghjul och koppling. Oljepickupen skall förstärkas och en del annat.

Meningen var att motorn skulle rulla på E85 men i takt med att det är färre som tankar E85, eller rättare sagt så gott som ingen så faller kvalitén på den E85 som skvalpar i tankarna och hålla på med E85 i dunkar när jag åker iväg. Finns det ens någon när man kommer ner till Ringen? Så trots alla fördelar med E85ans kylning etc så får det bli bensin. Nu skall jag iofs inte plocka ut någon jätteeffekt så det kommer nog att gå bra i alla fall. Målet är en så körbar och hållbar bil som möjligt inte nödvändigtvis en gigantisk effekt.

En ny turbo Borg Warner EFR 6758 skall hitta ner i motorutrymmet och här kommer det som är den svåraste biten i hela motorprojektet. Nu bygger jag om så mycket att jag har börjat fundera på var turbon skall sitta. Jag är inte helt förtjust i att den sitter precis under insuget, jag skulle gärna vilja ha den på andra sidan motorn där den satt på 924an (vissa av dem i alla fall). Det finns plats för turbon men det måste till ett helt annat grenrör och att bygga ett sådant så att det inte spricker är ju inte helt enkelt, vem gör sånt?

Lite bilder,
Spännande bygge, hur löste du placeringen med turbon på avg sidan?.. jag placerade min högt, ovanför toppen, se: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=31431" onclick="window.open(this.href);return false;
Garage: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6500

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#64 Post by 964RS »

IMG_0414.JPG
Ingen bra bild, men längre ner ser man turbon med maskeringstejp på. Den hamnar under oljenivån så oljan pumpas upp med hjälp av en Tiltonpump till övre balansaxelhuset. Eftersom jag inte har balansaxlar i bilen så kapades det nedre huset bort. Jag valde en ganska liten turbo för att den skulle vara med hela tiden annars hade nog rambenet fått formas om. Trångt som tusan men det gick.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#65 Post by Cédric »

964RS wrote:
IMG_0414.JPG
Ingen bra bild, men längre ner ser man turbon med maskeringstejp på. Den hamnar under oljenivån så oljan pumpas upp med hjälp av en Tiltonpump till övre balansaxelhuset. Eftersom jag inte har balansaxlar i bilen så kapades det nedre huset bort. Jag valde en ganska liten turbo för att den skulle vara med hela tiden annars hade nog rambenet fått formas om. Trångt som tusan men det gick.
riktigt kompakt, det där grenröret ger betydligt bättre respons än orginal. Bra val om man är ute efter responsiv maskin i kombination med EFRen1

Ang växellådskylning så brukar ju hög oljetemp vara rätt elakt mot lådor, och relativt enkelt att lösa med liten pump och kylare. Krånglet blir väl att fixa anslutningarna på lådan, men det är en smal sak i det här projektet jämfört med annat :)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#66 Post by 964RS »

Helt riktigt, kylning vill man gärna ha om det skall hålla. Stor oljekylare fram och en vattenkylare som är extra stoor.

Enkelt hade varit att suga ut oljan genom avtappingpluggen och pumpa in den igen i påfyllningshålet. Eller nåt annat mer komplicerat.

När man tittar tillbaka så inser man att det lagts en hel del timmar :shock:

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#67 Post by balansaxel »

Grymt bygge!!!!
Kan dock tänka mig att avnjuta ett gäng bilder till när du har tid o lust :wink:

Är det någon som mätt oljetemp i lådorna?
Temp på långt över 150grader sägs förekomma..? :oops:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#68 Post by 964RS »

Allting klart, bilen lastad på släpet och väntar på att jag skall hoppa in i den gamle trotjänaren, BMW'n klockan 04:00 imorgon för att vara i Karlstad kl 12:00.

Skulle egentligen ha kört upp idag i lugn och ro men mekarrundan med 944an drog ut på tiden så köra upp i lugn och roalternativet försvann lika lätt som timmarna på den här bilen.

Har laddat växellådan med Omega olja för 1000kr litern, nu jevlar skall det väl hålla.

Godnatt

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#69 Post by balansaxel »

Hur gick det? :#944burn:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart

#70 Post by 964RS »

balansaxel wrote:Hur gick det? :#944burn:
Eehh, lång tid sedan jag körde hemifrån nu.

Klockan ringde som sagt klockan 03:00 på Söndagsmorgonen och efter ett par dubbla espresso och frukost så var det avfärd till Loka Brunn utanför Karlskoga dit jag skulle anlända strax före lunch. En stoor Cappuccini tog plats i mittkonsolen. Efter att ha passerat Nordpolen i höjd med Vaggeryd där temperaturmätaren endast visade +2 grader så kändes det rätt hopplöst, vintern är här liksom.

Tankpaus på en Shellstation strax före Jönköping och en ny Cappuccini äntrade sin plats i mittkonsolen, har jag sagt att jag gillar kaffe? BMW'n skulle nu ta mig hela vägen till Loka Brunn på ett enda stopp från söder om Malmö till Karlskoga. Många timmar efter starten hemifrån anlände jag till slut målet och letade upp kompisarna och restauranten.

Eftermiddagen och kvällen ägnades till möte med reflektioner från den gångna säsongen och planering av den kommande. Nyttiga diskussioner och trevliga vänner gjorde det värt resan, men jag kände mig lite sliten på kvällen, efter middagen och kaffet kände jag att det var dags att begrava huvudet i kudden. Somnade vackert 21 timmar efter att jag hade gått upp hemma, väl kämpat Anders.

Måndag morgon vaknade jag vid 07 och ser att solen bestämt sig för att hedra med sin närvaro. När jag går fram till fönstret för att dra fram gardinen hamnar jag i chockläge, marken är alldeles vit av frost. Två minusgrader visar termometern och jag har inget frostskyddsmedel i kylsystemet på 944an, s*t*n. Nåväl inget att göra, bara att göra sig iordning för frukost och sedan skrapa rutorna med ett kreditkort, för någon skrapa hade jag inte lagt i bilen än.

En liten bit på vägen så var vi alla framme vid Gelleråsen och efter avlastning så skulle banan provas med bilen, men först en tur med Tonys fina RS-74 klon. Jag har inte vart på gelleråsen sedan 2008 och en liten uppfräschning av hur bansträckningen såg ut behövdes.

Efter ett tag begav jag mig ut på banan men inte mycket till grepp de första varven, som att köra på is. Efter nästan fem varv så började det greppa men fortfarande låser sig höger frambroms innan någon annan bestämt sig för att gripa in. Nåväl jag visste det skulle vara ett problem men hoppades på att alla luftningsmanövrar skulle ha hjälpt något men det var bara att rulla på utan att direkt kunna bromsa, det går såklart inte fort alls men efter ett helt gäng varv så fick jag i alla fall sorterat ut växellådan som fick väl godkänt.

Efter lunch tackade jag för mig och påbörjade hemresan, den här gången med Pelle som resesällskap.

Väl hemma så gick det ett par dagar innan det var körning på Ljungbyhed igen och jag tog mig upp till banan där regnet hällde ner och gav mig ut tillsammans med en Ginetta G40 och körde runt ett gäng var på banan. Bilen beter sig fint i regn och motorn är väldigt körbar med bara grundladdtryck 0,4 bar. Såklart var bromsproblemet kvar men det var ändå bra att lägga lite varv och körsträcka på bil och växellåda för att slta in allt.

Nu är säsongen slut och bilen står i garaget, bromscylinder och servoklocka har åkt ut idag och den nya bromsvågen från Sellholms har måttats in och det visar sig vara millimeterpassning, bra flyt alltså.

Nu skall det tillverkas en adapterplatta, dras lite nya bromsledningar och monteras bromsvätskebehållare innan allt skall vara klart.

Det har summa summarum varit ett lärorikt -men mer än bara stundtals jobbigt- år, men jag känner nu att bilen börja komma på plats och med fungerande bromsar så är jag övertygad om att jag kommer att få ett extremt roligt år 2017. Men nu är det garagetid som skall avverkas, jag hoppas att det inte blir i samma magnitud som inför säsongen som avverkats.

Nu blev det här en lång roman om i stort sett ingenting, hoppas ni har överseende. Jag lovar mer action och film nästa år. Förhoppningsvis även ett finito på allt gnäll på allt som inte fungerar, nytt år nya tag. :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Det passar inte

#71 Post by 964RS »

Inte sjutton passade dom. För er som funderat på om tolvor går in, det går inte men det visste ja såklart redan innan. Elvor skall däremot funka.

Finns det någon som sitter med lösa fälgbanor att sälja, inner & ytter, berätta vad ni har så ser vi hur jag kan snickra ihop det.

Jag behöver helt klart två stycken 2" ytterbanor till framfälgen där det sitter ettor idag.
Bak kan jag gå olika håll, behålla 2.5" ytterbana och byta 9.5" innerbana till 8.5" vilket ger 11" totalt eller sätta 3.5" ytter och 7.5" inner.

Jag har 2 st ytterbanor 1"x18" och 2st innerbanor 9.5x18" om någon är intresserad av att byta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Det passar inte

#72 Post by peed »

Hej Anders.

Kolla med Magnus i Kalmar som är 964 ägare och har Kalmar rostfria. Han bör ha ett par ytterbanor (nya) från mina gamla BBS som jag hade på RS:en. Tror dom är 2" eller möjligen 1,5"

/Peder
Last edited by peed on 2017-01-03 19:15:11, edited 1 time in total.
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Det passar inte

#73 Post by 964RS »

peed wrote:Hej Anders.

Kolla med Magnus i Kalmar som har 2st fina 964 och ägare till Kalmar rostfria. Han bör ha ett par ytterbanor (nya) från mina gamla BBS som jag hade på RS:en. Tror dom är 2" eller möjligen 1,5"

/Peder
Perfekt, jag behöver 2" fram.


Jag har egenhändigt photoshoppat en bild, det blev lite konstiga hjulvinklar och E26 istället för E88.
Så här kommer det att se ut, nästan,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Det passar inte

#74 Post by peed »

Kommer bli sjukt bra!
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Det passar inte

#75 Post by Sebastu »

Sweet :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]