944 -86 | #KULRÄSERN#

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Det passar inte

#76 Post by Janne J »

Snyggaste fälgen på en 944!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Nya skor

#77 Post by 964RS »

#Succerforhelicoil

Tror att jag har bytt 50 procent av alla gängor i motorn under tiden den byggdes. Med mindre än föreskrivet moment så knäcktes gängorna loss. Idag skulle jag fixa till en skruv som löckte olja nere vid oljepumpen, vad händer, givetvis får jag hela gängan med mig ut. Verkar som det här blocket levt ett hårt liv och gängorna stressats rejält. Nåväl bara att fortsätta borra in nya insatsgängor efter hand.

Efter att ha varit krasslig under hela vimtern så har nu äntligen bilen börjat komma ihop igen. Cometic MLS packningen läckte lite vatten till oljan så den har ersatts med en ny som flugits hem från USA, märkligt att det är halva priset på allt vad som gäller bilar där borta. Den här gången har packningen limmats för att sitta på plats. En del säger att man kan återanvända en MLS stålpackning, Men jag skulle aldrig komma på idén att göra det.

Bilens mapp skall läsas av och eventuellt finjusteras.

BBS fälgcentrumen skall lämnas för pulverlack till Fälgfixarna Helsingborg i morgon, förhoppningsvis skall det inte ta allt för lång tid.

Sen skall det mesta vara klart för årets säsong. Hoppas nu det håller!

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#78 Post by balansaxel »

Lycka till
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#79 Post by 964RS »

Mer än några stycken har frågat var turbon sitter monterad. Idag kom jag faktiskt ihåg att knäppa en bild på hur det ser ut undertill. Tar man loss hela subframen så är den förmodligen inte svår att komma åt. Men sätt den aldrig där om ni inte har extra långa och smala händer.

Under turbon sitter en liten oljesump stor som ett cigarettpaket. Därifrån sugs oljan upp till över oljenivån i det övre balansaxelhuset via en tilton pump.

Image

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#80 Post by 964RS »

Underbart, idag kom belöningen för allt nerlagt arbete under mer än ett år.

Eftermiddagskörning på Ljungbyhed och jag var på väg upp med viss skepsis över hur det skulle gå. Jag har gjort några tappra försök men det har varit lite tetiga fel varje gång, nu senast så lade en packning i turbon av och jag tvingas byta hela axelhuset för en rejäl summa pengar vilket ju känns kul på en turbo som rullat 30-40 mil.

Men den här dagen var en ny dag med nya utmaningar.

Bilen lastades av, varmkördes och däcktryck kontrollerades. Startade på 1.9 bar runt om, satte mig i bilen och rullade ut några försiktiga testvarv. Något kändes annorlunda, det kändes direkt att bromsarna bettade och billen satt i när det svängde. Några varv och jag släppte ut lite luft ur däcken, ner på 2 bar och ut igen. Nu klistrade jag fast några varv bakom en ledgend som gav bra umderhållning när den dansade fint på banan, förvånansvärt bra fart på rakan. Gamska bra att ligga bakom och dras med i farten för att bygga upp förtroendet för bilen vilket jag måste erkänna har sviktat en hel del med de trilskande bromsarna.

Under dagen gick det fortare och fortare och det kändes riktigt bra även om jag körde på grumdladdtrycket. Det märks hela tiden att det finns bra mycket mer att ge och man lägger på mer och mer utan att bileprotesterar. Gnaska snabbt hade jag fart som slog 964an på fingrarna.

En 991 GT3 RS gjorde entré på banan. Jag var bara tvungen att se vad bilen kunde prestera på raksträckan och tryckte på lite laddtryck från grundtrycket på 0.6 bar till 1 bar. Snart märkte jag att 991an som låg bakom inte närmade sig på ett par varv. På raksträckan körde vi jämt men jag bromsade givetvis toktidigt jämförelsevis. Efter två varv gick jag åt sidan i slutet på rakan därefter hängde jag ååpå bakom istället, gick bra det också. Sedan bestämde jag att det var färdigtestat och gick i depå sådär lagom blöt på ryggen som man blir när man varken har AC eller öppningsbara rutor. Efter en stunds egenpustande kom 991an in, en lagom avslappnad chaffis med ACn på fullt blås. Sen kommer den uppenbara frågan för en 30år gammal bil, "vad har du matat den med?"

Vi var båda iofs nya på våra bilar men båda rutinerade på Ljungbyhed så det tar ju ut sig. När jag blir lite mer varm i käderna skall jag nog kunna ta någon sekund till.

Enligt chauffören i RSn så rullade det på 59 sekunder runt banan, vilket jag är riktigt nöjd med som ett första test.

Nu var inte mitt syfte att ta tid under dagen, däremot så hade det inte varit fel att filma men den här virrpnannan körde hemifrån utan minneskort och ett lånat 2GB minneskort med ett gäng filer på gav 1 minut och 25 sekunder, vilket bara räckte för att komma ut från depån.

Nästa stopp är Falkenberg den 9:e Juni. En bana som jag varken trivs på eller har kört speciellt mycket på, får se om jag får upp mer känsla med 944an.

Kort sagt jag är supernöjd med dagen och det känns som jag har ett bra år framför mig, äntligen.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#81 Post by claes »

Kul! Det är bara att gratulera, nu har du byggt den bil som vi alla vill ha. En 944:a som åker jämnt med 991 GT3 RS... :D :D
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#82 Post by 964RS »

Tack Claes!

Får se hur det blir när jag lärt in mig på bilen om det är mer att ge. Nu var den andra bilen också ny för den föraren och vi är båda ungefär lika rutinerade på Ljungbyhedbanan.
Snabbaste tiden för en gatregistrerad bil med ägaren är 56,7 i en 991GT3, så mycket är nog tvivelaktigt att kunna ta från dagens tider. Ändå imponerande att hänga på så bra med en 30 år gammal bil.

Bilen understyr i turn-in något vilket förhopppningsvis 265 istf 235 fram skall råda bot på. Samtidigt har jag exit oversteer vilket 265 till 285 bak skall råda bot på. Sen går jag från Pirelli Trofeo R till Michelin CUP2 så det blir lite ge och ta.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#83 Post by Cédric »

235 är ju pyttesmalt fram, kommer nog göra susen med 265or, glöm inte rikliga mängder trailbrake, det brukar dom svara bra på.

Kul att kärran är igång, hur upplevs motorn i nuvarande skick? Borde vara väldigt responsiv?

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#84 Post by 964RS »

Hej Cedric!

Har stor förhoppning till de nya däckdimensionerna, förutom bredden så är de som sitter på idag 19" och de nya 18" vilket borde göra en hel del för dynamiken.

Turbon är rätt liten vilket gör att den är med hela tiden och karaktären blir väldigt responsiv redan från låg varv. S2 lådan gör sitt till för att hissa upp responsen ytterligare. Jag är väldigt nöjd med motorn. Målet var inte att nå så många hästar som möjligt utan ett brett register. Nu accelererar den ordentligt under 2000 varv och ökar kraften rejält efter hand helt utan ketchupeffekt, den bara skjuter på. Mycket lätt att dosera i och ut ur kurvorna.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#85 Post by Janne J »

Den skulle jag vilja provköra!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#86 Post by Cédric »

964RS wrote:Hej Cedric!

Har stor förhoppning till de nya däckdimensionerna, förutom bredden så är de som sitter på idag 19" och de nya 18" vilket borde göra en hel del för dynamiken.

Turbon är rätt liten vilket gör att den är med hela tiden och karaktären blir väldigt responsiv redan från låg varv. S2 lådan gör sitt till för att hissa upp responsen ytterligare. Jag är väldigt nöjd med motorn. Målet var inte att nå så många hästar som möjligt utan ett brett register. Nu accelererar den ordentligt under 2000 varv och ökar kraften rejält efter hand helt utan ketchupeffekt, den bara skjuter på. Mycket lätt att dosera i och ut ur kurvorna.

Låter härligt, orginal grenrör är ju katastrof för respons, gillar din lösning skarpt, även fast det va mycket jobb. Hoppas maskin håller ihop bra under säsongen!

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#87 Post by 964RS »

Cédric wrote: Låter härligt, orginal grenrör är ju katastrof för respons, gillar din lösning skarpt, även fast det va mycket jobb. Hoppas maskin håller ihop bra under säsongen!
Tack, alla lyckönskningar behövs!

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#88 Post by 964RS »

Janne J wrote:Den skulle jag vilja provköra!

Du är är väldigt välkommen att åka med en sväng. Du skall väl till Falkenberg den 9:e?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#89 Post by Janne J »

964RS wrote:
Janne J wrote:Den skulle jag vilja provköra!

Du är är väldigt välkommen att åka med en sväng. Du skall väl till Falkenberg den 9:e?
Tyvärr inte, kör på Kinnekulle med SVKG den dagen :D

Sparar gärna åkturen till nästa tillfälle :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#90 Post by claes »

Angående däcksbredd. Jag tror nog att 255 eller 265 kommer att minska understyrningen när du skall in i en kurva. Jag kör 255/40 på 9" fälg fram vilket funkar väldigt bra, jag har minimalt med understyrning. Dock har jag problem med exitoversteer trots 285:or på 10" fälgar, jag har ju dessutom fjantiga 230hk.... :cry:
Men när jag har fått ordning på hjulvinklar och cw så tror jag att det skall bli bättre! :D
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users