944 -86 | #KULRÄSERN#

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#91 Post by 964RS »

claes wrote:Angående däcksbredd. Jag tror nog att 255 eller 265 kommer att minska understyrningen när du skall in i en kurva. Jag kör 255/40 på 9" fälg fram vilket funkar väldigt bra, jag har minimalt med understyrning. Dock har jag problem med exitoversteer trots 285:or på 10" fälgar, jag har ju dessutom fjantiga 230hk.... :cry:
/Claes
Power oversteer är svårt att bli av och det vill man ju inte riktigt heller, mest för det är så himla ball med powerslides. :D

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#92 Post by 964RS »

Igår kom ytterligare en bit på plats, bromsarna. Jag tycker inte jag har gjort annat än att klaga bromsarna på både M3an som senare blev bra när jag bytte till Porsche ok och sedan den här bilen. 944an är begåvad med gigantiska GT3 ok men fruktansvärt dålig bromsverkan.

Jag kan i princip bara nudda pedalen innan den låser fram och jag måste släppa av. Det känns som bromsarna bak aldrig kommer in i matchen. Jag har varit tvungen att bromsa 80-100 meter tidigare vid 200 km/h fart än med den nästan ett halvt ton tyngre M3an. Någonting har helt enkelt inte stämt.

Jag har luftat till förbannelse, kollat bromledningar, haft isär oken, bytt huvudcylinder utan resultat. I dag när bilen stod på lyften för lite allmän koll bestämde jag mig för att göra en bypass på min fina guldratt, dvs. bromsbalans justeraren från ap-racing. Ut på vägen tryckte hårt på bromsen och höll på att slå pannan i ratten. Fel i guldrattsenheten alltså. Så enkelt alltså och det värsta är att det var en av de första sakerna jag tänkte på att testa av. Men varför göra det enkelt för sig?

Nu får se senare idag hur det går på Ljungbyhed, kanske ligger bromsbalansen lite för hårt på bak utan någon som helst reducering. Men det lär jag väl upptäcka i någon kurva som jag trailbrakar in i. :hyper:

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#93 Post by Karl Birgander »

Härligt att det börjar bli bra fason på bilen!
Trailbraking är ju jättekul, så man vill ju gärna ha ok bromsbalans, annars blir det onödigt roligt och snurrigt....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#94 Post by 964RS »

Det sötaste jag kan komma på med bilen just nu, hemgjorda kolor.
IMG_0609.JPG
Men innan dess gick det bra :)

https://youtu.be/OWVJ_K58K9Y

Men nu är det rätt kass :(
IMG_0610.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#95 Post by claes »

Men suck...... Hur mycket kan det jävlas för dig egentligen? Trasiga lager känner jag igen. Men vad föreställer den andra bilden?
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#96 Post by 964RS »

claes wrote:Men suck...... Hur mycket kan det jävlas för dig egentligen? Trasiga lager känner jag igen. Men vad föreställer den andra bilden?
/Claes
Tack Claes! Hade det inte varit för det gigantiska arbetet som är nerlagt så hade den varit till salu nu och det vääääldigt billigt.

Tyvärr så har jag inte kopplat in loggdatorn, det hade varit intressant att se vad som fallerat. Förmodligen har den sugit luft. Tittar man på videofilmen så tappar den 1 bars tryck i svängarna.

Hade möte idag om hur vi går vidare med uppbyggnaden. Bättre lager, torrsump etc?

Sen skall stakar kontrolleras och henas, vevaxel skall monteras av för inspektion och svarvas.

Är det någon som har ett uppslag till anpassad torrsump till 944.
Last edited by 964RS on 2017-07-22 22:38:48, edited 1 time in total.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#97 Post by Janne J »

Vilken grym otur, lider verkligen med dig.

Kan det vara sprucken oljepickup?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#98 Post by balansaxel »

Helvete vad trist, ja du får gå på torrsump, kanske borde bygga det jag med i vinter..
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#99 Post by 964RS »

Det verkar finnas ett antal lösningar på problemet.

1. äta fler egengjorda kolor (som du ser på första bilden Claes) och glömma resten av problemen.
2. göra vid och hoppas att det inte sker igen
3. modifiera sump och pickup ännu mer
4. Montera lager från Toyota Supra motorsport
5. Bygga om till torrsump och därmed "call it a day" för det här året.
6. Ställa bilen i en gammal lada och låta någon hitta den som ett "barnfind" om 30 år.

Förmodligen blir det en kombo av 4 och 5, men just nu lockar kombinationen av 1 och 6 rätt starkt.

Nu när bilen började gå bra med kraft i bromsar och allt så händer det här. :( Det var ju nu som jag skulle sänka tiderna och börja ladda. Men man skall nog vara glad för att jag klarade mig undan en vevstake tittande ut ur cylinderblocket.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#100 Post by Ragnar Joensen »

Detta var sorgligt att se.

Jag hoppas att din fina vevaxel klarade sig.

Har du kollat så att pickup'en (inkl. rör) är 100% täta? Jag har sett vanliga 944 S2 köra tävling på slicks på Knutstorp utan torrsump, men med riktigt toppad olja.

Men det är klart, att vill man ha ett 100% koncept, då är torrsump det enda som gäller.

Återigen, detta var trist :cry:
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#101 Post by Cédric »

Ajaja, riktigt jobbigt efter allt slit, speciellt när det gick börjat gå så raskt. Är också undrande kring problemet, så stöddig är inte bilen, liknande bilar ju går ju med våtsump i pcsr tex, har du kollat runt hur andra gör?

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#102 Post by 964RS »

Det är helt rätt att många 44/68or går bra på våtsump med rätt baffling och toppad olja, säkert har alla också regelbundet kontrollerade lager.

Däremot kan man inte blunda för att det förkommer oroväckande måga haverier på tvåans vevlager. Om det beror på, dåligt kontrollerad oljenivå, dåliga lager, gammal olja, obalans etc. kan jag inte ens gissa. Tvåns vevlager har problem med oljeflödet på de flesta bilar men här är det löjligt många. Kanske beror det på att jag bara läser om de 44:or som lever tufft på bana.

Min bil hade helt nya lager, varenda pinal i motorn balanserade. Förstärkd, sänkt och fixerad pickup, i stort sett dagsfärsk (bytte dagen innan) Castrol 10/60. På minussidan ligger ett hyggligt högt kompressionsförhållandé (9.2:1) men med ett moderat laddtryck, max 1.05 bar.

Ingen torrsump i hela världen kan rädda en imperfektion i någon annan del av motorn. Det blir att mäta och kontrollera precis överallt.

Det vi också vet är att oljepumpen eller linjen har dålig flödeskapacitet och motorn därför har varvstopet satts där det är. I ärlighetens namn byggdes solida lyftare för att den skulle kunna varva lite mer vilket jag också gjorde de första reporna förra året. Det skulle kunna vara möjligt att jag satte skador i lagret redan då men jag borde ha märkt något oljud på resans väg. Förvånansvärt är att motorn var hel fri från oljud fram tills det hände.

Med torrsump kan jag varva mer även om jag med facit i hand egentligen inte vet om det är nödvändigt med kort utväxling och bra vrid i botten. Jag kan också vara mer säker på att oljetillförseln är bra i alla lägen.

Det är möjligt att jag är onödigt nojig just nu, men det vill jag vara, för jag vill inte det skall hända igen.

Imorgon Onsdag sakll jag plocka ur vev och vevstakar för att se om det går att åtgärda, eller det blir nya prylar.

Hursomhelst så uppskattar jag varmt diskussionen, funderingar, glada tillrop och vänligt medlidande - stort tack!

Kom gärna med fler funderingar.

POA
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2004-04-05 19:16:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#103 Post by POA »

Det måste vara något som är galet, Porsche 944 Turbo Cup tävlade med slicks och det funkade att bilar som är 20 - 30 år gamla rasar vevlager är väll igentligen inte så konstigt ingen som vet vad dom varit med om. Jag hjälpte ett lång lopps team som åkte med 3l turbo i flera år utan problem med motorn och den motorn sitter i en bil som tävlar i PCSR han har tävlat i flera år utan problem. kanske hög olje temp?

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#104 Post by 964RS »

Precis vad jag tänkt, det finns bra många tävlingsbilar på slicks som rullar på år efter år. Men jag vet också några tävlingsbilar som har haft ras på tvåans vevstake.

Man skall ändå veta vad bilen har uppgraderats med.
Gigantisk vattenkylare, gigantisk oljekyl, stålfodrade cylindrar, smidda kolvar från JE, solida lyftare med blockade kaneler till lyftarna. Knivsvarvad vevaxel för att lätta motstånd och minska skumbildning, ombyggd sänkt oljepickup med krage - fixerad i sumpsidan för att minska vibrationer och sprickbildning, baffling av tråget och en hel del mera, bortagna balansaxlar och blockade oljekanaler, rensade oljekanaler. Allt är balanserats till förbannelse från topp till botten. Det jag kan tänka mig är att förbättra sumpen med gångjärnsluckor.

Motorn har iofs gått som tävlingsbil för Roos och det är svårt att veta vad den varit med om, vit bil med ICA reklam, men av den så är bara block, insug och topp kvar, resten är nytt eller uppgraderat.

Men något är fel, vi får se vad MMR hittar.
Last edited by 964RS on 2017-07-22 22:43:53, edited 1 time in total.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#

#105 Post by 964RS »

Den dumme jeflen. En bit på vägen till att bli helt nerplockad. Nya lager, packningar justeringar, mätningar etc. ännu en gång. 100 mil mellan renoveringarna, det känns t.o.m. lite tätt för oljebyte.

Nåväl man blir rätt vass på att öppna plånboken i alla fall :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]