944 -86 | #KULRÄSERN#

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#151 Post by 964RS »

Jo absolut Cédric.
Restriktorn är redan gjutet i blocket. BW skriver tydligt att man INTE får sätta någon ytterligare restriktor.
Men man kan också läsa att oljetrycket skall ligga över 1 bar som minimum och aldrig över 4 bar annars kan turbon/tätningarna ta skada vid övertryck. Den här manicken tar ner trycket till 2.7 bar med bibehållet flöde.

Edit: rättade till en del grammatiska fel i texten

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#152 Post by 964RS »

Här är texten ur den utökade manualen från BW.

"Inlet oil pressure (gage) is recommended to be at least 1bar (15psi) and not more than 4bar (60psi) under all “fully warmed-up” conditions"

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#153 Post by Cédric »

Har inte haft det problemet när jag jobbat med BB laddare av annat fabrikat, så tog restriktorn allt som behövdes. Brukar folk köra regulator på EFR? Har nog inte sett det tidigare.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#154 Post by 964RS »

Cédric wrote: 2020-02-26 16:09:16 Har inte haft det problemet när jag jobbat med BB laddare av annat fabrikat, så tog restriktorn allt som behövdes. Brukar folk köra regulator på EFR? Har nog inte sett det tidigare.
För att ta ett nära exempel: Gustaf

När jag brände min turbo så menade det välkända Gbg servicestället att ett för högt oljetryck var en trolig orsak. En bränd turbo resulterar i ett nytt mellanhus för 12000SEK :shock: Det går inte att dela en EFR för att packa om. :cry:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#155 Post by safe »

Vore intressant att veta hur de stryper trycket utan att minska flödet.... Låter minst sagt genialt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#156 Post by 964RS »

safe wrote: 2020-02-27 11:22:20 Vore intressant att veta hur de stryper trycket utan att minska flödet.... Låter minst sagt genialt.
Håller med Magnus.

Tyvärr kan man inte öppna den. Men det är en ingång och en utgång på var sida. Undertill är det en utgång för returflöde. Vilket innebär att man plockar bort tryck genom att plocka bort olja som trycker på för att komma fram. (jätteenkelt uttryckt :roll: ) Precis som vilken oljetryckventill som helst alltså. Rerouting så att säga.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#157 Post by 964RS »

Sen kanske man inte skall tolka det -även om man gör det- som om den minskar flödet genom regulatorn utan mer att den behåller erforderligt flöde genom turbons restriktor. Det finns säkert hur många beräkningsformler som helst. Det enda jag stödjer mig på är att ge det tryck fram till restriktorn som BW rekommenderar.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#158 Post by safe »

Precis, man ska nog tolka det som att den levererar tillräckligt flöde både när oljepumpen genererar ett högt och ett lågt oljetryck. En fast restriktor fungerar ju bara optimalt vid ett tryck och en viskositet.
Denna verkar ju funka som vilken bränslerycksregulator som helst, in, ut och retur. Skillnaden är väl att den klarar vätskor med högre viskositet.

Kul att det rullar på för dig i alla fall, håller tummarna att fortsätter!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#159 Post by 964RS »

Tack Magnus!

Ja precis så, en bränsletrycksregulator fast för varm olja.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#160 Post by 964RS »

Oljetanken har kommit till Sverige. 605 mm hög 150mm ”tjock”, var skall jag få in den?
FFC2061A-676C-4BD4-A815-6293DB289756.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#161 Post by 964RS »

På plats. Fick massera ner golvet 2cm för att ha lite marginal till huven och lite dämpskydd mot golvet. Tanken fästs med Petersons klamrar mot sidoväggen. Börjar likna torrsump nu, kvar av basgrejerna att lösa är generatorns placering, oljefilterhållare med termostat och utgång till oljekylaren. Paketet med drev för drivning av kamrem, oljepump och generator samt triggerhjul på väg från Ola Fishcher. Placering av oljetrycksgivare är planerat. Koppling till avluftning av tanken skall lösas. Slutligen alla slangar och kopplingar. Sen jäklar får vi hålla tummarna.
7A35A34F-8A69-4311-8546-698D38B78CFA.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#162 Post by peed »

Snyggt Anders! Bra storlek på tanken, gör ju saker och ting lättare och inte så påträngande i kupén ser det ut som?

"Tanken" med 2 små luftfilter till höger om insuget är det vevhusvent?

Mvh
Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#163 Post by 964RS »

En tank som byggdes tidigare, den fungerar som oljefälla och separerar oljan från luft genom ett gäng skiljeväggar. Den kommer nu att fungera i stort sätt på samma vis och kopplas direkt till oljetankens ventilation.

Av de jag har pratat med (bl.a. Peterson och ARE) så föredras en hög och smal tank framför en låg och bred. Men framför allt så vill jag undkomma långa slangar om jag skulle behöva placera en bredare tank bakom stolarna. En större tank kan man iofs ha där jag placerat tanken idag, men då blir det problem för att få plats med fötterna. Tanken måste såklart skärmas av eller isoleras på något sätt. Oljan blir såklart varm och tanken blir ett jättelikt element. Ett frigolitrör eller isolerstrumpa på >160mm innermått. Får se vad jag hittar i byggaffären.

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#164 Post by 964RS »

”Det är aldrig bara” är ett passande uttryck för projektbilar. Givetvis måste det till lite nya slangar och AN kopplingar. 7,5k senare hos den supertrevliga och hjälpsamma leverantören Speeding.se så har jag räddat lite helgjobb.
Full fart framåt!

:D :#944burn:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#165 Post by safe »

964RS wrote: 2020-03-12 14:43:33 ”Det är aldrig bara” är ett passande uttryck för projektbilar. Givetvis måste det till lite nya slangar och AN kopplingar. 7,5k senare hos den supertrevliga och hjälpsamma leverantören Speeding.se så har jag räddat lite helgjobb.
Full fart framåt!

:D :#944burn:
Hahaha, känner igen det. AN-kopplingar och slang är det dyraste som finns...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users