Jag står redo, berätta när du skall till garaget nästa gång.Björn Nilsson wrote:Vi kan träffas i garaget inom snar framtid...
944 -86 | #KULRÄSERN#
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Jag har för mig att -85:A och framåt så delar väl turbon och sugisen block
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Skulle du vilja dela med dig av bild hur din bogserögla i fram är fäst?
Funderar på en liknande lösning på farsans 944s med turbofront.
Funderar på en liknande lösning på farsans 944s med turbofront.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Bra fråga. Jag har tyvärr inte bilen hemma och det tar nog några veckor innan jag tittar till den igen.martenheller wrote:Skulle du vilja dela med dig av bild hur din bogserögla i fram är fäst?
Funderar på en liknande lösning på farsans 944s med turbofront.
Men kommer jag i närheten så skall jag försöka ta en bild.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Så här,964RS wrote:martenheller wrote:Skulle du vilja dela med dig av bild hur din bogserögla i fram är fäst?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN# Grenrörsproblem
Vad händer här då?
Bilen är lätt strippad framtill, turbomotorn är nerplockad och skickad till Ultramotor i Södertälje för stålfodring.
Smidda kolvar skall monteras och kompressionsfräsas till 9.2:1. Den positiva överraskningen var att det satt original smidda vevstakar i motorn så dom behåller jag. Ny kamaxel skall köpas in eller tillverkas. En så lång intercooler som möjligt skall byggas för att få ner temperaturen i insugningsluften. Vevaxeln som väger 25 (!) kilo skall svarvas ner till 20kg och balansaxlar skall plockas bort. Allt rörligt skall balanseras, kolvar, vevstakar, vevaxel, svänghjul och koppling. Oljepickupen skall förstärkas och en del annat.
Meningen var att motorn skulle rulla på E85 men i takt med att det är färre som tankar E85, eller rättare sagt så gott som ingen så faller kvalitén på den E85 som skvalpar i tankarna och hålla på med E85 i dunkar när jag åker iväg. Finns det ens någon när man kommer ner till Ringen? Så trots alla fördelar med E85ans kylning etc så får det bli bensin. Nu skall jag iofs inte plocka ut någon jätteeffekt så det kommer nog att gå bra i alla fall. Målet är en så körbar och hållbar bil som möjligt inte nödvändigtvis en gigantisk effekt.
En ny turbo Borg Warner EFR 6758 skall hitta ner i motorutrymmet och här kommer det som är den svåraste biten i hela motorprojektet. Nu bygger jag om så mycket att jag har börjat fundera på var turbon skall sitta. Jag är inte helt förtjust i att den sitter precis under insuget, jag skulle gärna vilja ha den på andra sidan motorn där den satt på 924an (vissa av dem i alla fall). Det finns plats för turbon men det måste till ett helt annat grenrör och att bygga ett sådant så att det inte spricker är ju inte helt enkelt, vem gör sånt?
Lite bilder,
Bilen är lätt strippad framtill, turbomotorn är nerplockad och skickad till Ultramotor i Södertälje för stålfodring.
Smidda kolvar skall monteras och kompressionsfräsas till 9.2:1. Den positiva överraskningen var att det satt original smidda vevstakar i motorn så dom behåller jag. Ny kamaxel skall köpas in eller tillverkas. En så lång intercooler som möjligt skall byggas för att få ner temperaturen i insugningsluften. Vevaxeln som väger 25 (!) kilo skall svarvas ner till 20kg och balansaxlar skall plockas bort. Allt rörligt skall balanseras, kolvar, vevstakar, vevaxel, svänghjul och koppling. Oljepickupen skall förstärkas och en del annat.
Meningen var att motorn skulle rulla på E85 men i takt med att det är färre som tankar E85, eller rättare sagt så gott som ingen så faller kvalitén på den E85 som skvalpar i tankarna och hålla på med E85 i dunkar när jag åker iväg. Finns det ens någon när man kommer ner till Ringen? Så trots alla fördelar med E85ans kylning etc så får det bli bensin. Nu skall jag iofs inte plocka ut någon jätteeffekt så det kommer nog att gå bra i alla fall. Målet är en så körbar och hållbar bil som möjligt inte nödvändigtvis en gigantisk effekt.
En ny turbo Borg Warner EFR 6758 skall hitta ner i motorutrymmet och här kommer det som är den svåraste biten i hela motorprojektet. Nu bygger jag om så mycket att jag har börjat fundera på var turbon skall sitta. Jag är inte helt förtjust i att den sitter precis under insuget, jag skulle gärna vilja ha den på andra sidan motorn där den satt på 924an (vissa av dem i alla fall). Det finns plats för turbon men det måste till ett helt annat grenrör och att bygga ett sådant så att det inte spricker är ju inte helt enkelt, vem gör sånt?
Lite bilder,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Spisen på spisen,
Att ta ut pinnskruvarna var verkligen enkelt, en gammal spis plockades fram och när blocket höll 140 grader vid pinnskruvarna var det som m pinnskruvarna satt i solvarmt smör. Sen var det bara att vända på steken och göra samma sak på andra sidan. Lätt som en plätt.
Att ta ut pinnskruvarna var verkligen enkelt, en gammal spis plockades fram och när blocket höll 140 grader vid pinnskruvarna var det som m pinnskruvarna satt i solvarmt smör. Sen var det bara att vända på steken och göra samma sak på andra sidan. Lätt som en plätt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN# Genrörsfunderingar...
Cool lösning på ett annars väldigt drygt jobb. Jag lyckades med 6/8 pinnbultar med en brännare.
Kör hårt
/Björn
Kör hårt
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN# Genrörsfunderingar...
Ja verkligen enkelt, det tog inte mer än en tre kvart för att värma upp blocket och 10 minuter för att skruva ut pinnarna försiktigt.
Hur går det med det där garagebesöket?
Hur går det med det där garagebesöket?
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Här står det stilla verkar det som. Men alls icke.
Under tiden som jag inte har skrivit något så har motorn kommit tillbaka nyfodrad och fin. De nya smidda JE kolvarna har hamnat på plats och sats fast på den yxslipade veven. Svänghjulet har fått nöja sig med en lättning så länge. Nästa år kommer det att bli ett helt nytt kopplingspaket, i år alltså lättat svänghjul och sexpuckad sinterlamell.
Ny intercooler och vattenkylare har passats in, en 24 raders oljekylare håller på att fästas upp i dagarna.
Ett nytt grenrör har svetsats med turbon strax därunder. Ett helt avgas därtill i 3.5" tunnväggigt rostfritt. Intern wastegate och dump bjöd BW EFR snurran på men dessa har uppgraderats med bättre grejer från Turbosmart, inklusive en laddtrycksstyrning som förutom att göra det möjligt att styra laddtrycket i olika nivåer från kupen och kan bestämma hur mycket laddtryck som skall levereras på olika växlar.
Mekaniska lyftare har byggts och ersatt de hydrauliska. Kanske är det lite ko-ko att bygga på 8-ventilaren istf 16-ventilaren men den toppen går ju att byta om det inte funkar. Nu skall jag inte bygga något effektmonster som vissa i mitt närområde utan satsar på moderat effekt på 375 eller i närheten.
Så nu är det bara resten kvar,
Motorn som skall sättas ihop, grenröret skall en runda till Stockholm för värmecoating. En elhydraulisk servo måsta hitta in. Luftutsläpp från motorutrymmet skall filas till. En ohygglig massa givare skall på plats. Catchtank för turbo-oljan och en elektrisk pump därtill. Remhjulsenheten byggs om för lite mindre antal hjul.
Lite bilder på vägen,
Under tiden som jag inte har skrivit något så har motorn kommit tillbaka nyfodrad och fin. De nya smidda JE kolvarna har hamnat på plats och sats fast på den yxslipade veven. Svänghjulet har fått nöja sig med en lättning så länge. Nästa år kommer det att bli ett helt nytt kopplingspaket, i år alltså lättat svänghjul och sexpuckad sinterlamell.
Ny intercooler och vattenkylare har passats in, en 24 raders oljekylare håller på att fästas upp i dagarna.
Ett nytt grenrör har svetsats med turbon strax därunder. Ett helt avgas därtill i 3.5" tunnväggigt rostfritt. Intern wastegate och dump bjöd BW EFR snurran på men dessa har uppgraderats med bättre grejer från Turbosmart, inklusive en laddtrycksstyrning som förutom att göra det möjligt att styra laddtrycket i olika nivåer från kupen och kan bestämma hur mycket laddtryck som skall levereras på olika växlar.
Mekaniska lyftare har byggts och ersatt de hydrauliska. Kanske är det lite ko-ko att bygga på 8-ventilaren istf 16-ventilaren men den toppen går ju att byta om det inte funkar. Nu skall jag inte bygga något effektmonster som vissa i mitt närområde utan satsar på moderat effekt på 375 eller i närheten.
Så nu är det bara resten kvar,
Motorn som skall sättas ihop, grenröret skall en runda till Stockholm för värmecoating. En elhydraulisk servo måsta hitta in. Luftutsläpp från motorutrymmet skall filas till. En ohygglig massa givare skall på plats. Catchtank för turbo-oljan och en elektrisk pump därtill. Remhjulsenheten byggs om för lite mindre antal hjul.
Lite bilder på vägen,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Grymt jobbat!!!
Kan vi få se en bild på hela avgaset?
Gärna underifrån... Ska precis börja bygga mitt 3,5" system här..
Vart köpte du materialet?
Med vänlig hälsning, Magnus
Kan vi få se en bild på hela avgaset?
Gärna underifrån... Ska precis börja bygga mitt 3,5" system här..
Vart köpte du materialet?
Med vänlig hälsning, Magnus
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Tack Magnus!
Jag försöker ju bara hänga med ditt grymma bygge. Audifemman var ett hett alternativ vid planeringen av bygget men eftersom jag nu kör i PCS så är det Porschemotor som gäller.
Här är en bild på paketet från Raka Rör. Sen gick det ett par timmar eller om det var dagar så var det på plats. Skall ordna en bild på det när det tas ner igen.
Jag försöker ju bara hänga med ditt grymma bygge. Audifemman var ett hett alternativ vid planeringen av bygget men eftersom jag nu kör i PCS så är det Porschemotor som gäller.
Här är en bild på paketet från Raka Rör. Sen gick det ett par timmar eller om det var dagar så var det på plats. Skall ordna en bild på det när det tas ner igen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Motorn börjar komma ihop. Alla extrahålen är till att justera ventilerna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 N/A -86 #KULRÄSERN#
Snyggt!
Bra att tänka på smidigheten för underhåll i allt också!
Bra att tänka på smidigheten för underhåll i allt också!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users