944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 725
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#181 Inlägg av safe » 2020-04-05 18:29:27

Antingen går forumet på vintertid eller så ställde Anders fram klockan 2 timmar! 😁
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
S-Poster
Inlägg: 162
Blev medlem: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 964RS
Årsmodell: 1992
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#182 Inlägg av 964RS » 2020-04-05 18:46:17

claes skrev:
2020-04-05 16:11:57
Uppe före tuppen, alltså! 😀
Bra jobbat!
/Claes
Nja, tuppen var redan uppe och gol.
safe skrev:
2020-04-05 18:29:27
Antingen går forumet på vintertid eller så ställde Anders fram klockan 2 timmar! 😁
04:36 skrev jag meddelandet medan jag väntade på kaffet som jag behövde på bilresan. En och en halv timma tar det till garaget. Kom hem igen för två timmar sedan lagom dimmig och trött. Tror jag somnar i soffan strax.

Idag har jag lagt ut en bunte slangar, monterat den nya oljekylaren, termostaten och filterhållaren. Räknar med tre arbetsdagar till innan allt är klart.

Användarvisningsbild
peed
S2-Poster
Inlägg: 223
Blev medlem: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 944 Turbo Cup, 968 CS,
Årsmodell: 1989
Ort: Revsudden
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#183 Inlägg av peed » 2020-04-07 13:22:37

Grymt Anders! Tog min premiärtur i lördags och konstaterade att jäklar så ovan man är att köra en riktigt snabb bil🤪 Sen insåg jag att mina bromsar bettar sämre än bra
944 Turbo Cup -89
968 Turbo S/RS tribute -93
931 -80
924 S -86

Användarvisningsbild
peed
S2-Poster
Inlägg: 223
Blev medlem: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 944 Turbo Cup, 968 CS,
Årsmodell: 1989
Ort: Revsudden
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#184 Inlägg av peed » 2020-05-06 08:46:12

Hej Anders.

Hur går det här? Såg att du planerar dra ledningar i krockbalken fram i Magnus Ratrods tråd? Det är precis vad jag tänkt om jag ska bygga torrsump, vill inte ha ledningar kors och tvärs. Meddela gärna dina resultat

/Peder
944 Turbo Cup -89
968 Turbo S/RS tribute -93
931 -80
924 S -86

964RS
S-Poster
Inlägg: 162
Blev medlem: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 964RS
Årsmodell: 1992
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#185 Inlägg av 964RS » 2020-05-06 10:55:54

Absolut skall jag göra det. Man tänker ju alltid att det här blir enkelt. Pumpen, hållare, block-off för filterhuset, och några returslangar färdiga. Nu är det bara att...
Men så är det aldrig,

- tank skall planeras för placering (hållarna var inte billiga)
- catchtank med oljefälla och avluftning skall fixas, men det hade jag redan (tur)
- filterhus skall beställas och placeras
- termostat likaså
- oljekylare bytas (option)
- oljetrycksventil monteras, behövlig eller inte
- slangar AN10 tre stycken från sump till pump (fick jag med fast en behövde förlängas)
- AN12 till avluftning, den specialbyggda catch/oljefälla tanken fanns redan med 2xAN10 anslutningar så här behövdes förgrening från AN12 till 2xAN10. Aldrig fel med mycket möjlighet till avluftning
- AN12 från tank till pump
- AN12 retur från pump till tank
- AN12 från pump till motor, innan ingång till motorn en koppling med anslutning för AN4 till oljetrycksgivare och därifrån vidare till turbo via opv.
- AN4 retur från opv till motor
- AN10 retur från turbo till motor
- Nytt drivhjul för pump, triggerhjul etc
- Ny generator med annan placering, ej klart ännu men lösning finns.

Har man en kalkylator ser man att ANkontot är rätt massivt. Petersontanken inkl fästen kostar även det en bra slant, oljekylare, oljetank, termostat etc. Gissningsvis ligger kostnaden förutom pump, sump, tank, block-off, triggerhjullösning på runt 25 tkr.

Nu är jag noga med oljeflödet och anpassar varje liten detalj för AN12 mått, så kylare, filterhus, termostat. Vissa saker måste specialbeställas eller modifieras för AN12 flöde. Man kan annars se att t.ex. en AN12 termostat bara har ett innermått för AN10.

AN12 slangar är inte ett under av smidighet att jobba med så det blir långa svängar när man drar ledningsnätet, inte helt lätt att få det snyggt men det går hyggligt. Jag får ta några genvägar för det här året men snygga till det efterhand.

Gällande tanken så skall man ha respekt för att det är en burk med 100gr i kupén som genererar värme där man arbetar.
Bilprovningen har däremot ingen synpunkt på att tanken sitter inne i kupén, alltid bäst att höra efter innan. Även om den sektioneras av så sitter den ändå i kupén i deras ögon.

Nedan en del av AN-kopplingarna :shock:
IMG_3900.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 725
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#186 Inlägg av safe » 2020-05-06 11:26:23

Skulle förvåna mig om det ligger mindre än 10 laxar på det bordet... Man kan tro att de är gjorda i guld AN-kopplingar.

Har du bara avluftning från tanken till catch tanken? Inget från motorn? Räknar du med att pumpen har kapacitet att suga undertryck?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
S-Poster
Inlägg: 162
Blev medlem: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 964RS
Årsmodell: 1992
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#187 Inlägg av 964RS » 2020-05-06 11:38:49

Får se hur det blir med avluftningen när det är igång, inte alldeles omöjligt utan att jag även får suga från kamaxelhuset eller övre pluggen där original oljeseparator skulle sitta.

Användarvisningsbild
peed
S2-Poster
Inlägg: 223
Blev medlem: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 944 Turbo Cup, 968 CS,
Årsmodell: 1989
Ort: Revsudden
Kontakt:

Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!

#188 Inlägg av peed » 2020-05-06 13:25:08

:toot:
944 Turbo Cup -89
968 Turbo S/RS tribute -93
931 -80
924 S -86

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare