Page 1 of 3

951 500+

Posted: 2015-11-13 15:22:15
by Maag
Bättre sen biltråd än ingen 8)
Köpte denna 951 86:a 2011. Chassit var lite moddad för bana redan då jag köpte den med LEDA ställbara coilovers 24klick, Sandens topplagring, grövre krängare, större bromsar och hela drivlinan är från en krockad turbo Cup bils om bara hade gått 1800mil.
Motormässigt så satt det ett annat avgashus på turbon för bättre spolup och annan westgate med hårdare fjäder och så monterade jag ett chip i den.
Var otroligt nöjd med bilen men mycket vill ha mer...... :twisted:

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-13 15:45:18
by Maag
För ett par år sedan dök en annons upp från Nemo (Fredrik) här upp på hans motor och en affär var oundviklig. Motorn inhandlades och bilen åkte upp på pallbockar.

Motorspec:
Orginal block med 86:ans kolvar och stakar, de e ju smidda från början och kraftigare.
Kolvar, stakar och vev är balanserat.
Nya lager ,packningar, remmar och bultar i hela motorn.
3-skivig mls(stålpackning). Toppen är portad, original ventiler med nya styrningar.
Specialslipad kamaxel, har ej värdena PPF har gjort det.
Ställbart kamdrev.
Turbon är flyttad till andra sidan.
Turbon är en precision 62/65:a från PPF, special tillverkat grenrör(pulssplitt) med downpipe från PPF, 60mm wastegate(PPF) likaså 60mm dumpventil (PPF).
Specialtillverkat insug med trattar i alu och portade runners mot topp. (PPF)
80mm spjällhus (PPF) Tryckrör och intercooler (PPF).
Oljefilter flyttat, stålomspunnaslangar, catchtank med filter för oljan.(PPF)
Svänghjul lättat och balanserat, 4-puckad sinterlamell, kraftigare tryckplatta.
Soppapump 044, bosch 1600cc spridare, spridarbrygga(PPF), btr linjär(alutec)
Motorkuddar(special), Extra oljekylare(dalhems).
Autronic sprut med elektronisk laddtrycksstyrning, tändning PRODRAG 4 med separata
spolar.
Bilen är mappad på VM-Performance i västerås av ärtan och jocke.
Mycket snabb spoolupp fullt ladd vid 2600rpm, börjar att ladda vid 1500.
Alla avgas detaljer är värmebehandlade.

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-13 16:19:04
by balansaxel
Härligt med fler som satsar på lite mer effekt :D

Grym bil, ska bli kul att följa... :#944burn:

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-13 17:36:23
by DLS
Kul med en 944:a med lite gjort åt motorn :)
Har du en brorsa som har en ombyggd 911:a?
http://www.garaget.org/J_Maag" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-13 21:07:44
by Maag
DLS wrote:Kul med en 944:a med lite gjort åt motorn :)
Har du en brorsa som har en ombyggd 911:a?
http://www.garaget.org/J_Maag" onclick="window.open(this.href);return false;

Stämmer, Jocke Maag är min bro... hans 911 är ett sjukt skönt och pedantiskt bygge !!!...

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-13 21:25:29
by Maag
Var inte "bara" att slänga i motorn, krävdes lite modifikation och anpassning av karossen för att få ner motorn... då turbon sitter på avgassidan har jag fått tagit ur lite ur innerskärmen för att få mer plats och höjt motorfästet på höger sida 27mm för att få plats med turbon :lol:

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-14 10:24:39
by DLS
Maag wrote:
DLS wrote:Kul med en 944:a med lite gjort åt motorn :)
Har du en brorsa som har en ombyggd 911:a?
http://www.garaget.org/J_Maag" onclick="window.open(this.href);return false;

Stämmer, Jocke Maag är min bro... hans 911 är ett sjukt skönt och pedantiskt bygge !!!...
Jo sprang på han för nått år sen på Westerqwarn:s bilträffar som är på sommaren :)

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-21 16:55:09
by Maag
Större och flyttad IC krävde lite modifikation..

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-21 16:57:02
by Maag
Även sugsidan krävde lite modifikation för att få plats med luftfiltret...

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-21 22:18:26
by patand
"Lite" modifikation... Allt är ju relativt förstås. :-)

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-27 13:42:39
by Maag
patand wrote:"Lite" modifikation... Allt är ju relativt förstås. :-)
"lite" spårar rätt ofta ur och blir lite mer 8)

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-27 13:45:21
by Maag
Pga. utrymmesskäl så har jag fått prioritera bort en del saker, original servopump fick inte plats då tryckröret behövde det utrymmet så har monterat en elektrisk servopump bak i "skuffen" och en oljekylare till den i reservhjulsbaljan.
servopump.jpg
Passade även på att montera en styrväxel 2:1...
styrväxel.jpg

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-27 20:12:04
by Karl Birgander
Har du satt sån pump i bagaget? Det är ju rätt långt att dra slangar...
Får du verkligen plats med den närmare? Räcker inte slanglängden för att slippa köra med kylare på lösningen?

Jag är i samma tankar då min servo-pump läcker lite och tittar på MB A-klass pump som är en ganska liten stående historia. Den tänkte jag ställa framför vänster framhjul.

Vilken variant på pump kör du med?

951 500+

Posted: 2015-11-27 23:24:45
by Jinnarp
Muskelservo behöver inga slangar ;-p

Re: 951 500+

Posted: 2015-11-28 12:46:49
by Maag
Karl Birgander wrote:Har du satt sån pump i bagaget? Det är ju rätt långt att dra slangar...
Får du verkligen plats med den närmare? Räcker inte slanglängden för att slippa köra med kylare på lösningen?

Jag är i samma tankar då min servo-pump läcker lite och tittar på MB A-klass pump som är en ganska liten stående historia. Den tänkte jag ställa framför vänster framhjul.

Vilken variant på pump kör du med?
Lättast hade givetvis varit att haft den i motorrummet, men fanns inte en chans att få plats med dom modifikationerna jag gjort. Tittade på att ha den inne i kupen vid fötterna på passargerarsidan men beslutade tillslut att den fick bli bak.
Jag har dragit ner slangarna genom golvet bakom förarstolen och sen under golvet framåt.
Om kylaren behövs eller inte vet jag inte, hade en till övers så slängde dit den då den ändå fanns.
Jag har en pump från en volvo V50 som jag använder mig av, har en från en V70 till övers om du behöver köpa en :)