944 - Vinterpulkan!!!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#61 Post by balansaxel »

Underbart !!!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#62 Post by Sebastu »

Vilka vackra bilder! Kör så det ryker!

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan! Råd behövs!!!

#63 Post by matsen »

Nu måste jag ha hjälp om det ska bli några mer stadsbilder : )
Parkerade bilen på morgonen utanför jobbet och när jag sen skulle åka hem startade den inte. Gnuggade på starten tills batteriet dog. Tände till två gånger sen inget.
Upprepade proceduren med mer bensin i tanken då den nästan var tom. Lika dant. Fast nu utan att tända alls. Dagen då det hände först spöregnande det och nu är det minus och snö.
Behöver lite tips då den måste igång snart...

Någon som vet om det är samma tändspole till en 944 som till en 924?
Tar man bort popup motorn om man ska byta tändspolen. Den sitter ju inte som på en B23 direkt...
Har inte tagit bort tändhatten än. Vad tycker ni jag ska börja med.
Referensgivarna fick jag tips om med det är ett ord jag aldrig ens hört förut och än mindre förstår vad det är...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#64 Post by [Bobo] »

Börja med att bygla DME-relät.
Att utesluta soppaflödet är ganska skönt när man felsöker. DME-reläet styr även tändningen...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#65 Post by matsen »

Vart sitter det då?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#66 Post by [Bobo] »

matsen wrote:Vart sitter det då?
På en -88:a (om det är det du har, har för mig det... Varför har inte patand skällt på dig över trådnamnet?!) så sitter relälådan i motorrummet. Precis framför vindrutan. Sitter ett svart plastlock över själva lådan.

DME-reläet sitter i den bakre raden har jag för mig. Kolla instruktionsboken (eller googla) för säkerhets skull.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#67 Post by Sebastu »

Ja, Patand, varför får han ha ett sånt trådnamn, då ska jag ha det också :D

Jag tror Bobo har tipsat om DME-relät 4-5 ggr bara i oktober/november i år.

Kolla hur man gör här, under emergency repairs: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har numera alltid med en sådan tre-delad kabel med flatstift i handskfacket.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#68 Post by [Bobo] »

Sebastu wrote:Jag tror Bobo har tipsat om DME-relät 4-5 ggr bara i oktober/november i år.
Det är min paradgren...
Har rätt i 9 fall av 10. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#69 Post by Janne J »

[Bobo] wrote:
Sebastu wrote:Jag tror Bobo har tipsat om DME-relät 4-5 ggr bara i oktober/november i år.
Det är min paradgren...
Har rätt i 9 fall av 10. :wink:

Bobo
Resten brukar vara vevaxelgivarna :wink:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#70 Post by Mattias 924 »

[Bobo] wrote:
Sebastu wrote:Jag tror Bobo har tipsat om DME-relät 4-5 ggr bara i oktober/november i år.
Det är min paradgren...
Har rätt i 9 fall av 10. :wink:

Bobo
Ursäkta trådkapningen men nu pekar jag med hela handen åt dig Bobo. LÄR DIG LAGA DOM!

Lika ofta som du har rätt så är det en lödning som spruckit inuti relät. Det tar några minuter att fixa när man väl gjort det en gång.



The main electrical no-fuel problem is the actual Fuel Pump Relay. The green relay is installed on the left side in the car under the dashboard where it can get very hot and causing bad solder joints inside the relay unit, also contact resistance built up over the years may cause extra heat and the ageing of the relay.

The relay is of the plug-in type and can be taken out easily, pop open the plastic casing by prying the case apart so that the end with the connector slides past the retaining wedges. This is a little bit difficult, but can be done without damaging the unit. In most cases the bad solder joints can simply be re-soldered. Even if you do decide to replace the relay it may pay to fix the old relay and keep it in the car as a spare, it could save you a lot of hassle.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#71 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:Ursäkta trådkapningen men nu pekar jag med hela handen åt dig Bobo. LÄR DIG LAGA DOM!
Bara en lödkolv som saknas... :roll:
Ska bara få igång en startmotor först! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#72 Post by matsen »

Blääää.
Nu ringer en filmproduktionsbolag som gör skitcoola skidfilmer o frågar om bilden får vara med. Nu vill jag ha igång den... Nån som är sugen på att åka lite skidor en dag och meka porsche 944 en dag/natt? Jag bjuder på boendet för 2 personer på Åre Bed´n´Breakfast : )

Var ute på långlunchen o försökte få igång den. Byglade DME relät. Antar att man inte kan sätta kablarna fel, satt dem enligt expertis på 30, 87 och 87B istället för 86/87/87B.
Nästa steg tänkte jag ta bort skyddshatten från tändspolen. Men F-n den satt ju rätt krångligt till. Är det bara o dra den gummiskyddet ut med kablar o hela rasket! Tyckte nog jag tog i. Likaså ville jag inte slita sönder tändhatten, är den också bara o dra utåt? (Tänkte kolla om det var fukt i den)

Det som behöver göras nu på bilden innan jul är:
1. Få igång den!
2. Installera tuta.
3. Installera bakre regplåtsbelysning.
4. Spänna handbroms
Besikta och sladda ut på dom snötäckta vidderna!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#73 Post by [Bobo] »

Med 30, 87 och 87b byglade borde du hört att pumpen gick igång i samma stund som u satte dit det sista stiftet...
Om du byglade rätt och inte hörde pumpen så skulle jag gissa på att det är pumpen som lagt av för dig.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#74 Post by matsen »

Tack Bobo. Jag hörde ett surrande när sista stiftet kom på plats. Innan den dog, nån vecka, gick den ibland väldigt svajigt på tomgång.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - Vinterpulkan!!!

#75 Post by [Bobo] »

Ok. Det låter ju verkligen som ett DME-fel, men om pumpen går men bilen ändå inte startar så kan vi utesluta pumpen och reläet. Då verkar det här alltså vara det tionde fallet och min go-to-lösning verkar inte funka den här gången...
Om det är sopparelaterat återstår att byta bränslefilter för att helt utesluta den biten. Om det fastnade något som sögs upp från botten av tanken kanske?
Om det skulle vara något med spridarna så skulle det ju blivit fel på alla spridare samtidigt för att orsaka dina problem, vilket inte känns så troligt.

Är du hundra på att det inte är larmet som jävlas? Startspärr?
Att bilen gick svajigt på tomgång behöver ju inte hänga ihop med att den inte startar...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users