944 turbo -89 - Gatracer

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#16 Post by bbellman »

Erol wrote:
bbellman wrote:Nästa steg nu är att skicka iväg turbon till Svensk Turboserviäce som ska uppgradera den, den kommer att få ett nytt billet-kompressorhjul och större turbinhjul, med dessa uppgraderingar är den specad till 500hk.

När den sen kommer tillbaka ska jag montera tillbaka allt, montera bredbanslamda samt laddtrycksmätare för att kunna hålla koll på de viktiga ;) Förhoppningsvis ska bilen besiktas så tidigt som möjligt så det finns gott om tid till finlir!
Varför så stort aggregat?
Vad har du för planer för motorn?

Anledningen till frågorna är att det är en hel del att byta/kosta på ifall om man skall ta ut 500 hk ur en 951-motor och om man inte har planer på 500 hk så känns det som ett onödigt stort aggregat med dålig respons om man skall köra 300 hk.
Självklart skulle ett annat aggregat passa bättre till effekter runt 300hk, men tanken är att inom ett par år ha en motoruppsättning, med bl.a. mls packning, nya spridare, nytt avgas, kanske bearbetad topp osv och plocka ut ca400hk i motorn. Sedan är 500hk vad turboservice uppger vilket jag tror man kan ta med en nypa salt. Så jag anser att det känns dumt att köra en hybrid som är god för 300-350hk nu, när jag i framtiden har högre effektmål! :)

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#17 Post by bbellman »

Var i garaget en snabbis idag och plockade av skivorna bak för att de skulle behöva svarvas.
Skruvarna som höll fast skivan satt som sten och efter att dom blivit helt rundade så borrades dom ur.

Image

Bakskivorna mäter 300mm och bromsoken är 4-kolvsok.
Image
Image

Var även tvungen att kika lite på frambromsarna bara för sakens skull, dom är så jäkla grova.
330mm borrade och ventilerade skivor från 996RS med 4kolvsok och pagid-belägg.
Image
Image

En annan cool grej som jag märkte idag är att hjulbultarna är magnesium, kändes som om dom var gjorda av plast, helt sjukt lätta!
Image


Men nu är bromsarna bak loss och ska svarvas, det blir lite sånt här småpill nu innan jul, rätt skönt faktiskt!

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#18 Post by bbellman »

Då var det äntligen dags för lite uppdatering, har skickat in turbon för renovering samt uppgradering. Blev lite ändringar i sista hand efter diskussion med turboservice. Blev en storlek mindre på avgashuset för att få tidigare ladd. Så turbon kommer nu att vara god för minst 400hk på e85 (vilket är mitt effektmål) istället för de 500hk den först skulle vara god för. La även en beställning på alla packningar, o-ringar och bultar till turbon. Så nu hoppas jag på snabb leverans så man kan börja plocka ihop bilen igen ! :D

User avatar
BigRickPerformance
NA-Poster
Posts: 44
Joined: 2014-08-12 21:57:49
Telefon: 0704371412
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1986
Location: Knivsta
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#19 Post by BigRickPerformance »

kul ser ut som en rolig bil som först porsche. undrar lite om du köpte den av en kille som heter tobbe i skokloster? en arbets kollega till mej. :mrgreen:
Porsche 951 -86
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner :) )

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#20 Post by bbellman »

BigRickPerformance wrote:kul ser ut som en rolig bil som först porsche. undrar lite om du köpte den av en kille som heter tobbe i skokloster? en arbets kollega till mej. :mrgreen:
De gjorde jag icke! Köpte den av min kusin här i Västerås :)

User avatar
BigRickPerformance
NA-Poster
Posts: 44
Joined: 2014-08-12 21:57:49
Telefon: 0704371412
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1986
Location: Knivsta
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#21 Post by BigRickPerformance »

okej my bad =)
Porsche 951 -86
VW Amarok 2012
Polaris PRO RMK 800 -12
KTM 250 exc Sixdays 2016
Honda CB900F2 -82 "Nuderacer"
(Den som har mest saker när han dör vinner :) )

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#22 Post by bbellman »

Idag trillade det in lite roliga paket. Först kom turbon och strax därefter trillade lite nya packningar och bultar osv. in.

Image

Nu ska det monteras, sen ska bilen få sig en service med ny olja och filter och sedan ska det förhoppningsvis bli en uppstart :)

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#23 Post by bbellman »

Vad vore livet utan motgångar? :D
Efter att ha fått dit turbon lyckades jag dra gängpaj på en av bultarna till oljereturen. skruvade bort DP och X-pipeoch skulle lyfta turbon, då slår en av skruvarna i kompressorhuset i motorfästet och iochmed att bulten i oljereturen var av så gick den ej att vrida. Så fick riva ner hela X-pipen för att sedan kunna lyfta bort turbon, fick ur den avdragna bulten men gängan är paj. Så nu ska jag testa med gängtapp och dunar inte det så blir det att använda sig av helicoil. Mycket onödigt mek men skönt att få göra om och göra rätt, jäklar vad man lär sig snabbt. Nästa gång jag sätter dit turbon blir det att dra bultarna till oljereturen först för att sedan dra de till X-pipe och DP!! :roll:

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#24 Post by bbellman »

Jodå sakta men osäkert börjar saker falla på plats!

Oljetillförsel och banjobulten på sidan på plats.
Image

Värmeplåtar på plats. Lite slangar till expansionskärlet och andra vattenslangar på plats med!
Image

Beställde nya tändstift idag med samt luft- och oljefilter. Ska fortsätta montera ihop i helgen och förhoppningsvis blir det väl ett försök till uppstart i början av maj.
Måste även komma på en lösning för att få dit J-booten på det nu större inloppet på turbon, blir troligtvis en adapter från do88.

Hojta även till om ni har några tips på saker man enkelt missar eller om ni ser något på bilderna som är helt åt helvete. :oops:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#25 Post by Saikko »

Fruktansvärt fin kärra.
Men tycker polarn din fuskar, han har ju dubbelt så stor motor som dig (i stort sett) från början....
Fördelen du har är balansen i bilen ;)
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#26 Post by bbellman »

Saikko wrote:Fruktansvärt fin kärra.
Men tycker polarn din fuskar, han har ju dubbelt så stor motor som dig (i stort sett) från början....
Fördelen du har är balansen i bilen ;)
Haha fast nu har han köpt en motor med samma cylindervolym dock 2 extra cylindrar, M20B25 med 665whp som varvar 9000, den är rätt rapp, men så fort de svänger blir han ifrån åkt :D

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#27 Post by Saikko »

bbellman wrote: Haha fast nu har han köpt en motor med samma cylindervolym dock 2 extra cylindrar, M20B25 med 665whp som varvar 9000, den är rätt rapp, men så fort de svänger blir han ifrån åkt :D
M20B25?
Vad för kärra sitter den i original? känner inte igen den betekningen riktigt.

aja ni har iaf båda riktigt snygga tyska damer i garaget.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#28 Post by bbellman »

M20B25 sitter i bmw e30 och e28 och är föregångaren till M50 som sitter i bmw e36 och e34 :)

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#29 Post by Saikko »

bbellman wrote:M20B25 sitter i bmw e30 och e28 och är föregångaren till M50 som sitter i bmw e36 och e34 :)
Okej där ser man.
Man lär sig nåt varje dag.

låter som nya motorn passar sig bättre i hans kärra då.

Vad är nästa steg i ditt bygge?
Ser man dig på nån träff i sommar?
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 turbo -89 - Gatracer (min första porsche)

#30 Post by bbellman »

Saikko wrote:
bbellman wrote:M20B25 sitter i bmw e30 och e28 och är föregångaren till M50 som sitter i bmw e36 och e34 :)
Okej där ser man.
Man lär sig nåt varje dag.

låter som nya motorn passar sig bättre i hans kärra då.

Vad är nästa steg i ditt bygge?
Ser man dig på nån träff i sommar?
Nu ska jag sätta dit resten efter turbobytet och provstarta, sen blir det en besiktning på det och se hur många 2or man lyckas få.. :roll: . Kommer nog behålla bilen som den är nu under sommaren och åka på en del träffar, känns som att intresset kommer svalna om man börjar trimma direkt innan man börjar köra. Men till hösten/vintern är planen ett PnP sprut från Vems till att börja med, sen får vi se hur långt budgeten räcker eftersom man är student :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users