Page 1 of 1

951 Turbo E85

Posted: 2015-09-18 20:49:31
by tanndal
Det var länge sedan jag hade projekttråd för någon av bilarna men det är väl dags, bra stämning och trevligt folk här så varför inte.

Har länge suktat på 944-bilarna och för lite mer än ett år sedan köpte jag en 944 n/a -88. När jag jobbade med bilen kom jag i kontakt med Harpin här på forumet som väldigt schysst hjälpte mig med lite drivaxelproblem. Fick då se hans blåa rensade 924 och blev väldigt sugen på att lätta och köra bur m.m. Så 944an rensades rätt duktigt och det mesta i inredningsväg såldes.

Men sen såg jag annonsen på Mattias ("bergodalvana" här på forumet) Kiels 951a och en turbomotor blev allt för lockande varför jag beslöt mig att byta. Stack ner till gbg och hämtade bilen någon dag efter. Mattias sa att den stått och var rätt nedgången över telefonen och så var ju också fallet, men jag hade kört för långt för att vända tomhänt. :)
Image

Inredningen var väldigt sliten så den revs ut och fick hamna i 944an istället.
Image

Jag hade sen tidigare köpt en fullbur som gått med vagnbok så halvburen i 951an revs ut. Image

Tanken är plåtrent..
Image

Bakom instrumentbrädan dolde det sig en mindre kul kvällssysselsättning men det blir väl så med en gammal bil och många ägare :)
Image

Efter allt mekande har jag insett hur galet mkt instrumentbrädan väger (måste va 20+?) och eftersom Mattias redan kastat ut fläktpaketet fanns det inte mkt mer än att gå hela vägen. Så det blir helt rent med en egenframtagen racedash kopplat till MS-enheten. Hoppas bilen blir riktigt lätt då Mattias redan hade bytt till plastskärmar, huv osv.

Samlade ihop lite data på bilen:

Motor:
Megasquirt
2.5 liter block från sugmotor
Plenum och tråg i magnesium (cup)
Turbostakar/kolvar
Borttagna balansaxlar med insatser från Lindsey Racing
3" avgas

Drivlina:
Steg 4 Spec-koppling (6 pucks sacs)
Turbo-original låda, transaxel och bakaxlar.
Shortshift från Lindsey Racing
19" fälgar

Upphängning:
Powerflexbussningar
Kapade originalfjädrar fram
Justerbara coilover bak

Bromsar:
Stålomspunna bromsslangar
Porsche turbo originalok

Kaross och inredning:
Glasfiberhuv
Glasfiberframskärmar
Glasfiberfront
Stolar av typen Sparco Sprint
Fullbur från bil som gått med vagnsbok
6-punktsbälten

Just nu står bilen tom i väntan på svetsning av burboxar. Mål innan årsskiftet = en klar inredning.

Re: 951 Turbo E85

Posted: 2015-09-26 01:19:08
by tanndal
Trodde aldrig att jag skulle palla göra om det efter första 944an men det gick rätt fort. Effektiviteten av aceton var ju en trevlig nyhet.
Image

Fanns en del att hämta under den yttersta svarta mattan. Mattorna mot torpedväggen är ju riktigt trevliga också, tunga men lätta att få bort :)
Image
En överproppad svart sopsäck på 25+ kg åkte på tippen idag :#cheers:

Re: 951 Turbo E85

Posted: 2015-10-12 17:55:42
by tanndal
Fick lite mer gjort på bilen i helgen, motorn är ur och nästan alla fästen för buren i bilen är svetsade!

Började med att rulla ut bilen för att byta garage, kul att få ratta den för första gången
Image

Blev inte många mer bilder tyvärr mer än under separationen.
Image

Så nu är jag på jakt efter ett motorstativ. Då jag inte har permanent garage känns det dumt att köpa nytt så är på jakt efter begagnat eller låna/hyra om någon har ståendes?
:#cheers:

Re: 951 Turbo E85

Posted: 2015-10-13 09:58:35
by Roggan
Är inte ens glad för att säga företagets namn men, biltema har ett för 639 pix.
Har ett själv och det funkar riktigt bra.
Har haft en turbofemma från Audi hängandes i den så den står pall :D

Re: 951 Turbo E85

Posted: 2015-10-18 01:03:53
by tanndal
Hehe jo det är ju sant. Fick tag i ett i alla fall :)

Image

Fick isär motorn ikväll och kan konstatera att tvåans lager har gått och spånor har gått runt och repat resterande lager. Så det blir totalrenovering av motorn.
Image
Var visst lite lagerrester i pickupen :roll:

Var inte mkt kvar av lagret..
Image

Image

Har identifierat grejer jag tänkte modda i och med renoveringen.
Vill passa på att borra upp steam-vents i toppen samt borra om hålen som tillför olja till 2an och 3ans vevlager, så att dessa blir genomborrade (två utlopp). Någon som gjort detta?

Sen såg triggerskivan ut att ha kapats ut med typ vinkelkap med ett ovalt och inte centrerat hål.
Image
Undra hur mkt vibrationerna som uppstår av detta påverkar lager?

Något mer man bör passa på att modda nu när motorn är öppen?