951 Turbo E85
Posted: 2015-09-18 20:49:31
Det var länge sedan jag hade projekttråd för någon av bilarna men det är väl dags, bra stämning och trevligt folk här så varför inte.
Har länge suktat på 944-bilarna och för lite mer än ett år sedan köpte jag en 944 n/a -88. När jag jobbade med bilen kom jag i kontakt med Harpin här på forumet som väldigt schysst hjälpte mig med lite drivaxelproblem. Fick då se hans blåa rensade 924 och blev väldigt sugen på att lätta och köra bur m.m. Så 944an rensades rätt duktigt och det mesta i inredningsväg såldes.
Men sen såg jag annonsen på Mattias ("bergodalvana" här på forumet) Kiels 951a och en turbomotor blev allt för lockande varför jag beslöt mig att byta. Stack ner till gbg och hämtade bilen någon dag efter. Mattias sa att den stått och var rätt nedgången över telefonen och så var ju också fallet, men jag hade kört för långt för att vända tomhänt.

Inredningen var väldigt sliten så den revs ut och fick hamna i 944an istället.

Jag hade sen tidigare köpt en fullbur som gått med vagnbok så halvburen i 951an revs ut.
Tanken är plåtrent..

Bakom instrumentbrädan dolde det sig en mindre kul kvällssysselsättning men det blir väl så med en gammal bil och många ägare

Efter allt mekande har jag insett hur galet mkt instrumentbrädan väger (måste va 20+?) och eftersom Mattias redan kastat ut fläktpaketet fanns det inte mkt mer än att gå hela vägen. Så det blir helt rent med en egenframtagen racedash kopplat till MS-enheten. Hoppas bilen blir riktigt lätt då Mattias redan hade bytt till plastskärmar, huv osv.
Samlade ihop lite data på bilen:
Motor:
Megasquirt
2.5 liter block från sugmotor
Plenum och tråg i magnesium (cup)
Turbostakar/kolvar
Borttagna balansaxlar med insatser från Lindsey Racing
3" avgas
Drivlina:
Steg 4 Spec-koppling (6 pucks sacs)
Turbo-original låda, transaxel och bakaxlar.
Shortshift från Lindsey Racing
19" fälgar
Upphängning:
Powerflexbussningar
Kapade originalfjädrar fram
Justerbara coilover bak
Bromsar:
Stålomspunna bromsslangar
Porsche turbo originalok
Kaross och inredning:
Glasfiberhuv
Glasfiberframskärmar
Glasfiberfront
Stolar av typen Sparco Sprint
Fullbur från bil som gått med vagnsbok
6-punktsbälten
Just nu står bilen tom i väntan på svetsning av burboxar. Mål innan årsskiftet = en klar inredning.
Har länge suktat på 944-bilarna och för lite mer än ett år sedan köpte jag en 944 n/a -88. När jag jobbade med bilen kom jag i kontakt med Harpin här på forumet som väldigt schysst hjälpte mig med lite drivaxelproblem. Fick då se hans blåa rensade 924 och blev väldigt sugen på att lätta och köra bur m.m. Så 944an rensades rätt duktigt och det mesta i inredningsväg såldes.
Men sen såg jag annonsen på Mattias ("bergodalvana" här på forumet) Kiels 951a och en turbomotor blev allt för lockande varför jag beslöt mig att byta. Stack ner till gbg och hämtade bilen någon dag efter. Mattias sa att den stått och var rätt nedgången över telefonen och så var ju också fallet, men jag hade kört för långt för att vända tomhänt.


Inredningen var väldigt sliten så den revs ut och fick hamna i 944an istället.

Jag hade sen tidigare köpt en fullbur som gått med vagnbok så halvburen i 951an revs ut.

Tanken är plåtrent..

Bakom instrumentbrädan dolde det sig en mindre kul kvällssysselsättning men det blir väl så med en gammal bil och många ägare


Efter allt mekande har jag insett hur galet mkt instrumentbrädan väger (måste va 20+?) och eftersom Mattias redan kastat ut fläktpaketet fanns det inte mkt mer än att gå hela vägen. Så det blir helt rent med en egenframtagen racedash kopplat till MS-enheten. Hoppas bilen blir riktigt lätt då Mattias redan hade bytt till plastskärmar, huv osv.
Samlade ihop lite data på bilen:
Motor:
Megasquirt
2.5 liter block från sugmotor
Plenum och tråg i magnesium (cup)
Turbostakar/kolvar
Borttagna balansaxlar med insatser från Lindsey Racing
3" avgas
Drivlina:
Steg 4 Spec-koppling (6 pucks sacs)
Turbo-original låda, transaxel och bakaxlar.
Shortshift från Lindsey Racing
19" fälgar
Upphängning:
Powerflexbussningar
Kapade originalfjädrar fram
Justerbara coilover bak
Bromsar:
Stålomspunna bromsslangar
Porsche turbo originalok
Kaross och inredning:
Glasfiberhuv
Glasfiberframskärmar
Glasfiberfront
Stolar av typen Sparco Sprint
Fullbur från bil som gått med vagnsbok
6-punktsbälten
Just nu står bilen tom i väntan på svetsning av burboxar. Mål innan årsskiftet = en klar inredning.