Page 6 of 7

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-09-26 21:15:13
by Freddie_81
Sagan är nog slut för denna bil!
Rosten är alldeles för omfattande och känns som bortom all räddning. Båda sidor på uppfästningen för bakvagnen är för dålig, golvet på förarsidan samt hela sparklådan är skit..


Så det blev så att jag köpte mig ur problemet :)
Image
Bara laga lite rost innan hela den andra bilen ska flyttas över. Men denna kaross är ganska lite rost på och framförallt på ”rätt” ställen. Lätt att komma åt.
Så det blev en kaross med papper. Tanken är att den ändå ska bli Alpinvit... tror jag..
ImageImage

Men det ser trevligt ut i garaget. Plockbilen fick göra plats åt utbyteskarossen.
Image




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-09-27 09:40:28
by NTF
Grattis. Smart lösning! Visserligen är det en hel del jobb med att flytta över en bil till en ny kaross men det är väldigt mycket roligare än att laga massor av rost.

Är det förresten någon skillnad på en NA och en Turbokaross förutom huv och luftintag i fronten?

Ser fram emot fortsättningen.

Fredrik

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-09-27 14:14:46
by Freddie_81
I det stora hela skiljer inte så mycket. Men det finns en del småsaker som fästen mm. Detta var en win/win för mig då det är samma årsmodell, båda är original svensksålda och ingen har taklucka. Slipper byta identiteter då karossen kom med papper mm


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-09-27 22:58:19
by Lau Christophersen
Tillykke med den! Det ville være fedt med flere tomme 931 karosser til os med biler der har for meget rust... det kunne jeg også godt bruge!! ;)

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-03 06:33:41
by Freddie_81
Nu har stor demonteringen börjat så smått. De som sitter på ”rätt” sida just nu i garaget har börjats tagits av. Andra sidan är väldigt tight mot väggen. Image
Även instrumentbrädan har åkt ut. Måste säga att den är i fantastiskt skick för en bil som stått ute under ett träd i 15 år tillskickande från karossen. Två små sprickor finns.ImageImage
Fläktpaket är aven det ute samt att jag börjat kika på att få ut kabelstamm så helt det går. Än så länge fungerar det ganska bra.Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-03 17:50:32
by NTF
Spännande.

Har du några tankar om hur du skall plocka ut motor och drivlina. Komponent för komponent eller typ bakvagn och mellanaxel (och motor?) i ett stycke?

F

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-04 10:26:12
by rstx
NTF wrote:Spännande.

Har du några tankar om hur du skall plocka ut motor och drivlina. Komponent för komponent eller typ bakvagn och mellanaxel (och motor?) i ett stycke?

F
Intressant tanke.

Jag har inte gjort det själv men i teorin borde det inte vara så krångligt att plocka ner motor+kardan+låda+bakvagn i ett paket på dessa bilarna. Lossa motorfästena och tvärbalken samt plocka loss framvagn så bör man ha fritt att plocka allt underifrån.
Det sitter väl ett eller två stag tvärs över kardantunneln dock så dom får man väl kapa loss isåfall om man inte ska plocka loss kardanen på någon av sidorna. Däremot är väl det inget problem eftersom du ändå inte ska använda den karossen längre.

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-04 14:21:12
by Freddie_81
Då bakvagnen och växellåda redan är ute så blir det den vanliga proceduren del för del. Igår fick jag ut nästintill alla kablar hela och fina utan att klippa eller ta genvägar.ImageImageImageImageImage
Återstår att lirka fram bakre kabelstammen. Den är helt lös och alla kontakter är ur. Men måste ner med tanken en bit för att få ur det sista.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 15:40:52
by Freddie_81
Införskaffat fälgar också.. har ju provat detta förr med Turbo telefoner 16” 7”fram och 8” bak på 931. Det funkar precis om man plockar av original spacers bak, och ser riktigt fräckt ut. Originalfälgar finns ju också såklart.
ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 15:47:00
by robedob
Snygga fälgar. Säg till om du ångrar dig och vill bli av med dom ;)

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 16:03:24
by Freddie_81
Tack.
Det är dom på första bilden jag köpt nu. Inte helt perfekta, men med lite jobb så är de som nya..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 16:30:42
by gegge
Tack Bobo för inspirationen. När jag så din silverblå visste jag att det var sådana jag ville ha. Nu har du belyst att de inte passar på en 924S, så jag bytte resolut bakvagnen för att få plats med fälgarna :D

Provade mattsvart och emaljerade mässingscentrum. Lite bling måste man få ha.

195/45-16 och 215/40-16 Zero Nero 8)

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 16:45:44
by Freddie_81
Så de passar inte på 924s? Vad är det som skiljer från turbon? Har den bakvagnen kanske ”fasta” utbyggningar där turbon har spacer?
Är det dom fälgarna du köpte av mig? Då är det ju samma fälgar som på mina bilder med Silverblå.
Hur som ser de riktigt trevliga ut!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 16:46:59
by Freddie_81
robedob wrote:Snygga fälgar. Säg till om du ångrar dig och vill bli av med dom ;)
Jag har ju ett set 16” telefoner från 928 till salu. Högre ET och inte samma djup i fälgarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-10-16 17:03:25
by robedob
Freddie_81 wrote:
robedob wrote:Snygga fälgar. Säg till om du ångrar dig och vill bli av med dom ;)
Jag har ju ett set 16” telefoner från 928 till salu. Högre ET och inte samma djup i fälgarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har en 944 med tidig offset, så vill ju så klart ha fälgarna med den offseten (och djupet!) :wink: