Page 5 of 7

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-02-15 16:35:40
by Freddie_81
Tack för infon. Ska kika närmare på det. Hur får jag mer info ang delar? Art nr? Vet att det sitter en 26/6 turbo på. Men hur är skillnaden på WG?
Mvh

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-02-15 17:08:19
by Freddie_81
Verkar onekligen som det är s2 kolvar. S1 verkar som du säger ha ett större hål som dessutom inte sitter centrerat. Någon som har bilder på någon av modellerna?
Med vänlig hälsning,

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-02-15 17:09:06
by Berand
Troligtvis är det fjädern som skiljer, S1 har 0,7 i turbotryck och S2 har 0,6, om jag minns rätt.

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-02-15 18:53:35
by Berand
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=31733" onclick="window.open(this.href);return false;
Här finns ett par bilder.

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-02-18 21:56:25
by Freddie_81
Kom en liten bit framåt idag också. När toppen ändå är ur så slipar jag in ventilerna.ImageImage
Blir lite genomgång på sakerna.
Så det rullar på i lagom tempo.
Med vänlig hälsning,

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-03-08 07:58:16
by Freddie_81
Fortsatte smått igår. Toppen är tillbaka på plats med ny packning och bultar sen gjordes det jobbiga med att få dit grenrör igen. Hittade en modifierad 13 ringnyckel som hjälpte till att dra de undre bultarna. Sen har jag ju blingat till ventilkåpan. Återstår att se om jag ska slipa fram metallen igen på rillorna.
ImageImage
Och så en bild på vad det var för turbo jag harImage

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-05-14 15:29:03
by Freddie_81
Nu när Silverblå är borta hoppas jag det blir lite nystart med denna. Har insug mm kvar att montera tillbaka men vill passa på att snygga till dessa när det ändå är ur. Just det som gjort att det blivit lite stop just nu. Inte sugen alls på att stå och göra rent alu detaljer. Sen har jag ju ytterligare en familjemedlem på väg inom 3 veckor så det lär ju inte bli mer tid tillövers framöver.
Men som jag skrivit tidigare, "skynda långsamt" får stå ut med att åka 951:a så länge :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-05-15 10:01:51
by Malte
En får allt gratulera tillskottet :) Bara ut med dig och mecka medans du har tid. Vår 7 månaders son och 8 åriga dotter tar det mesta av tiden efter jobb.

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2016-07-27 20:25:09
by Freddie_81
Lite småpill har det blivit. Insug luftvåg och spridare är tillbaka. Sen blir det lite mer rengöring. Ska bli kul att få starta upp bilen igen och se om ventilinslipning och allmän rengöring gjort någon skillnad. Skönt att det inte behövdes ventilbyten i alla fall. Nu har även en liten grabb dykt fram till familjen så tiden är knapp. Men bilen står iaf hemma i garaget så det kan pillas när tid finns. Parallellt pågår även altanbygge.... Så fylla semestern med nyttigheter är inga problem :)
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-08-14 21:11:30
by Freddie_81
Länge sen jag skrev något om denna eller var aktiv på forumet. Grabben som kom förra sommaren har glatt och gjort mig gråhårigare :)
Men nu är jag smått igång igen. Även om mycket tid lagts på att förfina 951:an så har arbetet tagit fart även på denna bil. Motorrenoveringen verkar lyckad även om jag inte kört bilen så startar den och går fint. Sen började jag laga den rost jag visste fanns i golv. Vilket ledde mig vidare.... långt mycket vidare.
Det var inte bara golvet som blivit rostätet. När sparklådan kapades upp visade sig hela infästningen till bakvagnen på vänster sida vara väldigt dålig. Får bli till att plocka ned växellåda och bakvagn för att laga upp :(
Får se det positiva i att förbättra mina svetskunskaper som är något begränsade. Men slip och lack kan jag ju.
Några bilder kan bjudas på..
ImageImageså här blev detImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-08-14 22:30:40
by NTF
Tråkigt med rostfynden efter allt jobb med motorn. Det visar sig nästan alltid att rostangreppen är större än vad man vill tro från början. Imponerad av hur mycket du har hunnit med på bilarna trots begränsad tid. Kämpa på! Någon gång tar rosten slut.

F

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-08-15 16:39:49
by Freddie_81
För säkerhets skull så tas all rostkyddsmatta bort för att säkerställa rost situationen.
Image Detta är ok, men ska prova att pensla på rostomvandlare som är övermålningsbar på ytrosten som blivit innan nytt rostskydd läggs.

Får trösta mig med att det ser hyggligt städat och fint ut här:Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-08-21 22:58:35
by Freddie_81
Skulle tagit ned låda och bakvagn idag.. men hittade inte min xzn hylsa till drivaxlarna. Så typiskt..
Men städade lite i garaget i förhoppning att hitta den men icke.
Hittade annat "spännande" jobb med att skrapa asfaltsmatta på passagerarsidan. Skönt nog var denna sida fin och utan rost..
ImageImage
Får leta vidare efter hylsan och ta lådan en annan dag..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-08-22 23:22:16
by Freddie_81
Så var lådan nere, bara bakvagnen kvar innan rostrenoveringen kan starta..
Passar på att jobba på lite denna vecka när frugan jobbar eftermiddagsskift. Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2017-09-05 21:05:12
by Freddie_81
Så blev det tomt:Image
Bakvagnen nere och rosten har börjat kikats på. Blir eventuellt att byta infästningen på båda sidorna samt plåt ovan infästningen i kaross på vänster sida.
Image
Bakvagnen 931:
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk