Page 3 of 7

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-01 17:25:53
by Freddie_81
Tanken var ju att få ner bilen på en inspirationstvätt idag.. Men kopplingen satte stopp för detta. Den föll rakt ner i botten. Började med att ta bort huvudcylindern för rengöring och genomgång. Och sen ner för att lufta slaven, då går såklart nippeln av. Ok.. Av med slaven för att försöka borra ur nippeln. Men slutade som vanligt med nederlag.. Eller jag har inte helt gett upp. Och den ser mindre vacker ut.
Sen märktes det att något är knasigt i WUR systemet då bilen var svårstartad kall. Men efter 5-10 min så funkade det bra igen på tomgång..om än lite hög tomgång men på lägre vill den gärna missa en cylinder ibland. men ska köpa mig nya stift, tändkablar och rotor så löser det nog sig. Bilen jag ju inte varit igång på 15 år så stift mm är nog mindre bra.. Men den fungerar ju iaf!!
Mvh

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-02 16:24:11
by patand
Kul att den snurrar nu! :D

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-07 21:46:17
by Freddie_81
Någon timme lades på bilen även idag. Nu sitter slavcylinder på och kopplingen "fungerar" men behöver nog luftas lite mer. Svårt när man är ensam. Förslag på bästa lutning procedur mottages gärna. Men blev ingen tvätt idag heller. Bromsarna ligger på alldeles för mycket och ett bromsrör gick när jag höll på. Så imorgon blir det till att motionera ok och eventuellt byta ett bromsrör. Det gick sönder i bak på ena kretsen precis vid bakvägen. Har inte krupit under och kikat hur långt rör jag behöver. Har bara en halvmeter nytt rör liggandes just nu. Annars får det inhandlas i morgon...

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-07 23:14:46
by QV_
924 har 0,5 meter mellan slang och cylinder.

På andra sidan är det läääängre.

/Jan

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-09 14:58:20
by patand
Freddie_81 wrote:Förslag på bästa lutning procedur mottages gärna.
Jag har en variant av denna som jag brukar rekommendera:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000032440/" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir väldigt bra luftat tycker jag, både bromsar och koppling, enda problemet jag brukar ha är att få det helt tätt runt nippel så den suger lite tjuvluft och det blir svårt att se om det är klart eller inte.

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-09 19:21:15
by Freddie_81
Jo en sån har jag av enklare modell.. Har även ett modifierat bromsvätskekärlslock med en ventil i för att trycksätta själva kärlet.. Men har för mig att jag läst en del om problem vid luftning av just koppling.. Tror på att vara två och köra gamla hederliga att en trycker pedal och en ligger under om allt annat inte går..

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-09 19:28:55
by Karl Birgander
Jag har med framgång tryckt upp vätska med en oljakanna nerifrån.
Även lyckats med trycksättning av kärlet, men man får ta ytterst lite i taget, och se till att kärlet är ganska fullt, det är ju delat med en mellanvägg och blir snabbare tomt, eller iaf lägre nivå.
Jag har nu senaste gången kört med vaccumpump och lyckats även med det.
Mina metoder har jag gjort själv, men alla metoder underlättas av att ha någon som har koll på nivån om inte annat.

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-10 09:10:55
by patand
Freddie_81 wrote:Tror på att vara två och köra gamla hederliga att en trycker pedal och en ligger under om allt annat inte går..
Vid de försök jag gjort att lufta koppling har det sättet varit det absolut mest tidskrävande och sämsta.

Med vakumsugen så har det bara tagit någon minut och väldigt lite ansträngning att få det bra och det har aldrig misslyckats.

Inte för att jag luftar koppling varje vecka, men har väl gjort det 5-6 gånger på olika 931:or. :)

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-10 15:59:28
by Freddie_81
Tack.. Bra att veta..

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-10 16:29:09
by patand
Freddie_81 wrote:Tack.. Bra att veta..
Vågar inte lova någonting förstås, bara informerar om hur jag upplevt det. :)

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-10 17:33:55
by Freddie_81
Det är bra att ha alternativ.. Körde ju med vacumsug nu sist. Ska ge det en chans till kanske..?

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-10 20:04:40
by Cédric
I helgen provade jag min fars trick för att lufta när man är ensam, fungerade väldigt bra. Ett vägtest får avgöra om det blev perfekt eller inte.

Det är så enkelt som att man ansluter en silikonslang på nippeln, öppnar nippeln lite på glänt. Sen så går man och pumpar på på pedalen tills man är nöd. Det fungerade förvånansvärt bra..

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-29 21:34:32
by Freddie_81
Har fått fart på koppling och fortsatte idag med bromsar och bromsrör. Det krångliga långa bromsröret är nu bytt och även yttre röret på vänster bak. Har inte satt ihop med originalröret än men snart så.. Monterade även tillbaka de gamla bränsledelarna på min fungerande 931:a och fick det att fungera efter lite justering. Men känns inte helt hundra. Känns lite halvtrött fram tills laddet kommer men då går den bra som den ska. Kanske inte är hundra att köra med Saab bränslehuvudet?
Men på detta vis slapp jag ju demontera det jag lånat från min silverblå till detta skogsfyndet.
Mvh

Re: 931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-29 21:45:46
by Cédric
Det bästa hade ju varit att helt enkelt köra en repa med bredbandslamban, så slipper man gissa :)

931 1979 Alpinvit.

Posted: 2015-11-29 22:37:48
by Freddie_81
Vill ju bara få ner den på tvätt nu i första hand.. Men bredbandslamda på min silverblå senare i vår vore ju toppen. Förresten Cedric. Var inte jag och hämtade upp stift jag köpte av dig uppe vid vakten på "berget" vid Scania? Chansen är överhängande att du får se den silverblå på parkeringen där i vår/sommar. Har börjat jobba på byggnad 106.
Mvh