931 1979 Alpinvit.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#76 Post by Freddie_81 »

Sagan är nog slut för denna bil!
Rosten är alldeles för omfattande och känns som bortom all räddning. Båda sidor på uppfästningen för bakvagnen är för dålig, golvet på förarsidan samt hela sparklådan är skit..


Så det blev så att jag köpte mig ur problemet :)
Image
Bara laga lite rost innan hela den andra bilen ska flyttas över. Men denna kaross är ganska lite rost på och framförallt på ”rätt” ställen. Lätt att komma åt.
Så det blev en kaross med papper. Tanken är att den ändå ska bli Alpinvit... tror jag..
ImageImage

Men det ser trevligt ut i garaget. Plockbilen fick göra plats åt utbyteskarossen.
Image




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#77 Post by NTF »

Grattis. Smart lösning! Visserligen är det en hel del jobb med att flytta över en bil till en ny kaross men det är väldigt mycket roligare än att laga massor av rost.

Är det förresten någon skillnad på en NA och en Turbokaross förutom huv och luftintag i fronten?

Ser fram emot fortsättningen.

Fredrik
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#78 Post by Freddie_81 »

I det stora hela skiljer inte så mycket. Men det finns en del småsaker som fästen mm. Detta var en win/win för mig då det är samma årsmodell, båda är original svensksålda och ingen har taklucka. Slipper byta identiteter då karossen kom med papper mm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#79 Post by Lau Christophersen »

Tillykke med den! Det ville være fedt med flere tomme 931 karosser til os med biler der har for meget rust... det kunne jeg også godt bruge!! ;)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#80 Post by Freddie_81 »

Nu har stor demonteringen börjat så smått. De som sitter på ”rätt” sida just nu i garaget har börjats tagits av. Andra sidan är väldigt tight mot väggen. Image
Även instrumentbrädan har åkt ut. Måste säga att den är i fantastiskt skick för en bil som stått ute under ett träd i 15 år tillskickande från karossen. Två små sprickor finns.ImageImage
Fläktpaket är aven det ute samt att jag börjat kika på att få ut kabelstamm så helt det går. Än så länge fungerar det ganska bra.Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#81 Post by NTF »

Spännande.

Har du några tankar om hur du skall plocka ut motor och drivlina. Komponent för komponent eller typ bakvagn och mellanaxel (och motor?) i ett stycke?

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#82 Post by rstx »

NTF wrote:Spännande.

Har du några tankar om hur du skall plocka ut motor och drivlina. Komponent för komponent eller typ bakvagn och mellanaxel (och motor?) i ett stycke?

F
Intressant tanke.

Jag har inte gjort det själv men i teorin borde det inte vara så krångligt att plocka ner motor+kardan+låda+bakvagn i ett paket på dessa bilarna. Lossa motorfästena och tvärbalken samt plocka loss framvagn så bör man ha fritt att plocka allt underifrån.
Det sitter väl ett eller två stag tvärs över kardantunneln dock så dom får man väl kapa loss isåfall om man inte ska plocka loss kardanen på någon av sidorna. Däremot är väl det inget problem eftersom du ändå inte ska använda den karossen längre.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#83 Post by Freddie_81 »

Då bakvagnen och växellåda redan är ute så blir det den vanliga proceduren del för del. Igår fick jag ut nästintill alla kablar hela och fina utan att klippa eller ta genvägar.ImageImageImageImageImage
Återstår att lirka fram bakre kabelstammen. Den är helt lös och alla kontakter är ur. Men måste ner med tanken en bit för att få ur det sista.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#84 Post by Freddie_81 »

Införskaffat fälgar också.. har ju provat detta förr med Turbo telefoner 16” 7”fram och 8” bak på 931. Det funkar precis om man plockar av original spacers bak, och ser riktigt fräckt ut. Originalfälgar finns ju också såklart.
ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#85 Post by robedob »

Snygga fälgar. Säg till om du ångrar dig och vill bli av med dom ;)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#86 Post by Freddie_81 »

Tack.
Det är dom på första bilden jag köpt nu. Inte helt perfekta, men med lite jobb så är de som nya..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#87 Post by gegge »

Tack Bobo för inspirationen. När jag så din silverblå visste jag att det var sådana jag ville ha. Nu har du belyst att de inte passar på en 924S, så jag bytte resolut bakvagnen för att få plats med fälgarna :D

Provade mattsvart och emaljerade mässingscentrum. Lite bling måste man få ha.

195/45-16 och 215/40-16 Zero Nero 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#88 Post by Freddie_81 »

Så de passar inte på 924s? Vad är det som skiljer från turbon? Har den bakvagnen kanske ”fasta” utbyggningar där turbon har spacer?
Är det dom fälgarna du köpte av mig? Då är det ju samma fälgar som på mina bilder med Silverblå.
Hur som ser de riktigt trevliga ut!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#89 Post by Freddie_81 »

robedob wrote:Snygga fälgar. Säg till om du ångrar dig och vill bli av med dom ;)
Jag har ju ett set 16” telefoner från 928 till salu. Högre ET och inte samma djup i fälgarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#90 Post by robedob »

Freddie_81 wrote:
robedob wrote:Snygga fälgar. Säg till om du ångrar dig och vill bli av med dom ;)
Jag har ju ett set 16” telefoner från 928 till salu. Högre ET och inte samma djup i fälgarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har en 944 med tidig offset, så vill ju så klart ha fälgarna med den offseten (och djupet!) :wink:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users