931 1979 Alpinvit.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#16 Post by Freddie_81 »

Egentligen är det bara inredning som är riktigt dålig.. Jag har en komplett fin liggandes. Och konstigt nog är instrumentpanelen helt sprickfri.... NÄSTAN. En pytte spricka mellan centrumgaller och lufthål.. Motorn är egentligen bara k-jet som behöver ses över. Annars nästan rostfri. Lite på taket ovan vindruta. Ingen targalucka på bilen är det heller.
Håller er up to date när det händer något..
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#17 Post by Freddie_81 »

Blir mer övertygad att jag gjorde ett riktigt kap med denna glömda skatt.. :)
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#18 Post by Freddie_81 »

Nu har det jobbats lite under dagen. Har monterat ett bränslehuvud från en Saab 900. Detta är nästan på pricken lika förutom att det har en extra utgång på "sockeln" mot toppen. Detta pluggades bara och allt kopplades in som sig borde. Fick byta första bränsleslangen från tanken också. byglade relät, satte några välriktade hammarslag på startmotorn då inget hände. Men efter detta så fungerade startmotorn. Motorn tänder till direkt men lägger av. Kommer till slutsatsen att den går på kallstartssoppa. Bilen tänder även till och går om man tvingar bränslevågen att mata fram soppa innan start. Har justerat väldigt grovt och mycket på CO skruven då den redan var feljusterad. Fick ge upp för ikväll. Men har skruvat CO skruven väldigt flitigt medurs skulle säga 5 varv men inga skillnader. Kommer ihåg "left" for lean "right" for rich. I min värd är right medurs? Motorn får helt klart inte bränsle ut till spridarna utan att man tvingar bränslevågen.
Vet att det kan bero på mycket men kan någon ge mig lite råd då jag inte har tillgång till bränsletrycksmätning för tillfället. Någon som kan ge godtycklig referens på CO skruven? Får inte bort den täckskruv som sitter på min andra 931:a.
Kul att vara igång iaf. Och det är nära att den hoppar igång..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#19 Post by patand »

Medurs = right = rich :)

Tvingar du ner vågen så kommer bränsle förstår jag det som? Kanske för stort mottryck från wurren?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#20 Post by Freddie_81 »

Ja, jag har funderat och tror liksom föreslaget att styrtrycket är för högt vilket ger för stort motstånd/tryck för bränsle vågen..
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#21 Post by QV_ »

Jag skall till Örebro imorgon och mäta styrtryck på en 164 K-jet :D
Har inget jobb på G i Nyköping just nu men vi får väl ta en mätning i helgen?
Kom ihåg

Kall motor
Ryck ut motorns elhärva så att förvärningen inte startar.
Mät tryck
koppla i härvan
Mät tryck

Jan

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#22 Post by Freddie_81 »

Just det Janne.. Ska se hur det ser ut i helgen. Bilen står ju på hemmaplan.. Men visst är det så om det är stopp i wurren så blir ju styrtrycket högre. Kan ju vara så att den inte släpper igenom något alls.. Tål ju att kikas på innan man börjar mäta.. Om jag hinner.. Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#23 Post by Freddie_81 »

Rengjorde spridarna men ingen skillnad. Får fram gnista i alla tändkablar men vågar just nu inte ta bort stiften och kika för allt skräp som ligger i hålen till dessa. Och just nu avsaknad av tryckluft för att kunna blåsa bort detta. Kan ju vara taskiga stift då det verkar som den bara tänder på 2 cyl när man tvingar den med bränslevågen.
Spridarna ger ok dimma. Har iaf sett betydligt sämre i mina dagar men någon är halvtaskig..
Får se om jag får tid att ta med min lilla kompressor och prova i morgon..
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#24 Post by Freddie_81 »

Blev att jag bytte den delen där bränsle anslutningarna går in.. Behöll gamla fjädern.

Kamrem stod även den väldigt fel och när jag ändrat den trodde jag den skulle starta. Men fortfarande samma visa. Verkar starta på kallstartssoppan men går nog lite längre nu men då på typ 2 cyl. Ställde den nu som min andra 931 efter markeringen (Z1?) på svänghjulet och pricken på kamdrevet.
Fick även renovera ett lopp till ett tändstift då gängorna var skadade men det gick fint..
Måste ju fortfarande vara bränslefel? Får gnista till alla stift..
Men hur är det med 931 toppen/motorn? Tar ventilerna i kolvarna vid felinställning eller är det som vanliga 924?
Kan ju vara skadade ventiler?? Men set låter inte som den har dåligt komp. Får testa med kompressionsmätaren om de är så..

Bild från insidan av Wurren.
ImageUploadedByTapatalk1444600918.687938.jpg
Mvh
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#25 Post by [Bobo] »

Freddie_81 wrote:Men hur är det med 931 toppen/motorn? Tar ventilerna i kolvarna vid felinställning eller är det som vanliga 924?
Kan ju vara skadade ventiler?? Men set låter inte som den har dåligt komp. Får testa med kompressionsmätaren om de är så..
Mvh
Kolvarna slår i ventilerna om remmen går av. Så inte som på vanliga 924 med andra ord.
Kan ju vara värt att mäta om du har grejerna tillgängliga...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#26 Post by Freddie_81 »

Tackar!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#27 Post by Freddie_81 »

Ska upp och kompmäta idag tänkte jag.. Återkommer med resultat..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 1979 Alpinvit.

#28 Post by Freddie_81 »

Kompmätandet visade aningen ojämna siffror. Men idag provade jag att byta hela bränslevågen och huvud inklusive spridare från min fungerande 931:a. Och efter lite justeringar så går nu bilen för egen maskin. Dock gick den varm efter ett tag och missade någon cylinder ibland. Men det är fin justeringar. nu ska jag skruva ihop den så pass att jag kan köra ner den till brandstationen för en inspirations tvätt i morgon..
Jippi!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#29 Post by Bathory »

Grattis :)
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 1979 Alpinvit.

#30 Post by [Bobo] »

Bra jobbat! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users