924 -83 | Restaurering & trimning
Posted: 2015-08-26 16:27:13
Hej!
Tänkte att jag lägger upp vårt Porsche 924 projekt här. Ni som kanske besöker 924board.org eller Garaget kanske känner igen projektet men Patand tyckte att jag skulle lägga upp en tråd här också.
Allt började med en vit Porsche 924 -79 som vi fick gratis. Men karossen var rutten så den skrotades! Men vi tog motorn och lite annat smått & gott innan den skrotades.
Detta har vi hittills gjort som ni kan se i denna tråd:
- Lyft ur motorn.
- Lättat svänghjulet.
- Planat blocket 1,5mm. Höjt kompressionen.
- Finplanat topplocket.
- Slipat in ventilerna.
- Bytt ramlager, vevlager, kolvringar och alla packningar.
- Bytt bromsledningar.
- Renoverat fram och bakbromsar.
- Installerat en 280° kamaxel.
- Nya lyftare.
- Bytt koppling.


Sen av en slump hittade vi denna 924 ståendes på en parkering bland buskarna.

Vi kollade upp regnumret och tog kontakt med ägaren. Han hade glömt bort bilen och vi kunde köpa den för en riktig struntsumma.
Senast godkända besiktning ägde rum 2007-05-22 så det var ett tag sedan som denna bil var i drift...








Motorn fick sig en motortvätt.











Vi försökte dra igång motorn men det gick inte... Tills att vi hittade ett gammalt Folksam billarm...


Bytte också bränslepump för den var trasig.

Här var första turen vi tog med den. Bromsarna fungerande inte för vi såg att bromsvätskan hade läckt ut via sönderrostade ledningar... Men handbromsen funkade
Fantastiskt att den bara gick igång!
Men motorn gick varm...

Så vi började riva ner hela motorn.

























































Tänkte att jag lägger upp vårt Porsche 924 projekt här. Ni som kanske besöker 924board.org eller Garaget kanske känner igen projektet men Patand tyckte att jag skulle lägga upp en tråd här också.
Allt började med en vit Porsche 924 -79 som vi fick gratis. Men karossen var rutten så den skrotades! Men vi tog motorn och lite annat smått & gott innan den skrotades.
Detta har vi hittills gjort som ni kan se i denna tråd:
- Lyft ur motorn.
- Lättat svänghjulet.
- Planat blocket 1,5mm. Höjt kompressionen.
- Finplanat topplocket.
- Slipat in ventilerna.
- Bytt ramlager, vevlager, kolvringar och alla packningar.
- Bytt bromsledningar.
- Renoverat fram och bakbromsar.
- Installerat en 280° kamaxel.
- Nya lyftare.
- Bytt koppling.


Sen av en slump hittade vi denna 924 ståendes på en parkering bland buskarna.

Vi kollade upp regnumret och tog kontakt med ägaren. Han hade glömt bort bilen och vi kunde köpa den för en riktig struntsumma.
Senast godkända besiktning ägde rum 2007-05-22 så det var ett tag sedan som denna bil var i drift...








Motorn fick sig en motortvätt.











Vi försökte dra igång motorn men det gick inte... Tills att vi hittade ett gammalt Folksam billarm...


Bytte också bränslepump för den var trasig.

Här var första turen vi tog med den. Bromsarna fungerande inte för vi såg att bromsvätskan hade läckt ut via sönderrostade ledningar... Men handbromsen funkade

Fantastiskt att den bara gick igång!
Men motorn gick varm...

Så vi började riva ner hela motorn.
























































