924 -83 | Restaurering & trimning

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#16 Post by jesper »

Fantastiska bilder och filmer. Jättetrevlig tråd!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#17 Post by patand »

När ska nya motorn ner i bilen? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#18 Post by Tanso »

robinkjellstedt wrote:Wow! Häftig tråd! Kul att det är så väldokumenterat! Har ni gjort andra liknande projekt förut? Såg att ni hade inredningen till salu, vad blir det för ny inredning? Blir det race?
Nej, det här är första gången vi utför ett sånt här omfattande projekt. Vi tänkte att det här är perfekta bilen att lära sig med. Enkel 4 cylindrig motor och utan massa elektronik. Vi tar också mycket bilder för vår egen skull så att vi själv ska kunna gå tillbaka och titta hur vi gjorde :)
patand wrote:Oj Vilket "första" inlägg! :D Härligt mycket bilder! Jag blir väldigt insprirerad och önskar jag själv kunde sätta fart och renovera en motor. :d=:

Tack för att du lyssnade på mig och startade en tråd! :#cheers:
Känns kul att höra att du blir inspirerad av vårt projekt :D
patand wrote:När ska nya motorn ner i bilen? :)
Förhoppningsvis om inte alltför lång tid! Under september månad garanterat!
jesper wrote:Fantastiska bilder och filmer. Jättetrevlig tråd!
Tack så mycket :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#19 Post by patand »

En fråga till: Vad har ni gjort åt toppen? Det är flödet i toppen som är den största restriktorn för 924:ans effekt nämligen. Övriga åtgärder ger betydligt bättre resultat om även flödet i toppen förbättras. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#20 Post by Cédric »

patand wrote:En fråga till: Vad har ni gjort åt toppen? Det är flödet i toppen som är den största restriktorn för 924:ans effekt nämligen. Övriga åtgärder ger betydligt bättre resultat om även flödet i toppen förbättras. :-)
Rätt kam kan man komma en bra bit med, även på en orginalmotor. Se länk:

https://youtu.be/jVs4PDd6a6s" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om en enkel portning definitivt är trevligt..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#21 Post by patand »

Intressant! Byta kam är ju inte så svårt. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#22 Post by Henka_E »

Ah men... Nu börjar det suga i 924-tarmen...

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -83 | Restaurering & trimning

#23 Post by Natanael »

Otroligt väldokumenterad och kul tråd att följa! Väldigt lärorikt för en annan också att se hur allt är uppbyggt och hur ni går tillväga. Följer med stort intresse :)

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#24 Post by Tanso »

patand wrote:En fråga till: Vad har ni gjort åt toppen? Det är flödet i toppen som är den största restriktorn för 924:ans effekt nämligen. Övriga åtgärder ger betydligt bättre resultat om även flödet i toppen förbättras. :-)
Ingenting är gjort åt toppen när det gäller flödet. Vi har endast finplanat och slipat in ventilerna. Vet att flödet är det största problemet och vi hade antagligen behövt lämna in toppen till någon men det kostar ju pengar :roll: Bara nya ramlager kostade 2000kr!
Cédric wrote:
Rätt kam kan man komma en bra bit med, även på en orginalmotor. Se länk:

https://youtu.be/jVs4PDd6a6s" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om en enkel portning definitivt är trevligt..
Intressant! Ska verkligen bli kul att pröva nya kammen vi har köpt!
Natanael wrote:Otroligt väldokumenterad och kul tråd att följa! Väldigt lärorikt för en annan också att se hur allt är uppbyggt och hur ni går tillväga. Följer med stort intresse :)
Vi tänkte att det kunde vara lärorikt för många att se mycket bilder! Det hade underlättat för oss om det fanns mycket bilder att se :D

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#25 Post by Tanso »

UPDATE

Nu har vi fått vår 280° kamaxel och de ny lyftarna! Dags att installera! :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vi måste ta de gamla justeringsskruvarna för de ingick inte.

Image

Image

Image

I med lyftarna.

Image

Image


På med kamaxeln.

Image

Image

Image

Image

Vi roterar kamaxeln för att ställa in ventilspelet.

Image

Image

Image

Vid första mätningen så fick vi 3 ventiler rätt. Insuget ska vara 0,20 och avgas 0,25.

Image

Bara att lossa allt igen och justera skruvarna.

Image

På med kamaxelsmörjröret.

Image

Ny plastvinkel såklart :)

Image

Image

Image

Vi måste laga en bult som har gått av på grenröret vi ska använda.

Image

Image

Image

Image

Image

Fräschar upp motorfästena.

Image

Installerar insuget och monterar dit en ny kamrem.

Image

Image

Ny termostat.

Image

Lite kluriga vattenslangar.

Image

Image

Generatorn på plats

Image

Massa kablar...

Image

Image

Motorfäste på.

Image

Snart är motorn redo för att lyftas i igen :D

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#26 Post by Henka_E »

..och så ett riktigt grenrör och en 123Tune fördelaren på det där så blir det kanon!

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#27 Post by Tanso »

Henka_E wrote:..och så ett riktigt grenrör och en 123Tune fördelaren på det där så blir det kanon!
Ah ett riktigt grenrör vore trevligt. Men det är ganska dyrt och jag har hört att de flesta grenrören på marknaden spricker lätt! Förutom märket Stahl från Mittelmotor som kostar typ 8000kr.....

Hur enkel är 123Tune fördelaren att använda? Vi har en MSD 6a tändbox liggande som vi tänkte installera sen :D

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -83 | Restaurering & trimning

#28 Post by Natanael »

Så snyggt! Vill ha :)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#29 Post by Henka_E »

Tanso wrote:
Henka_E wrote:..och så ett riktigt grenrör och en 123Tune fördelaren på det där så blir det kanon!
Ah ett riktigt grenrör vore trevligt. Men det är ganska dyrt och jag har hört att de flesta grenrören på marknaden spricker lätt! Förutom märket Stahl från Mittelmotor som kostar typ 8000kr.....

Hur enkel är 123Tune fördelaren att använda? Vi har en MSD 6a tändbox liggande som vi tänkte installera sen :D
Inkoppling och uppkoppling och rita tändkurva....busenkelt. Testa olika kurvor on the fly eller mappa, lite yxigt men görbart. Begränsningarna är väl att man inte har så många datapunkter att leka med och att man bara kan varva 8000rpm. Eller - det inbyggda varvstoppet går bara att sätta till 8000, det går dock att varva mer men den tändning du satt vid 8000 är den som gäller upp i varv...

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#30 Post by gtBen »

kul tråd :d=:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users