924 -83 | Restaurering & trimning

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#61 Post by Tanso »

UPDATE

Nu var det länge sedan som det var en uppdatering! Men vi har inget garage och det har inte vart bra väder utomhus men nu kan vi äntligen sätta igång igen! :D

Vi har inte startat motorn ännu... Vi har nämligen beställt ett Weber 45 förgasarkit!!! 8) Orkar inte hålla på med den mekaniska insprutningen.

Det vi har gjort iallafall är att vi har bytt bromsskivor! De såg alldeles för ruttna ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Riktigt fult!

Image

Lite snabblack med svart färg!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bättre :)

Image

Men en annan mycket intressant grej. Vi fick nämligen möjligheten att hämta en GRATIS Porsche 924. Det kan man ju inte tacka nej till. Vi misstänkte såklart att det skulle vara en rostholk.

Såhär såg den ut när vi hämtade den!

Image

Image

Men vi fick en liten chock. Riktigt fin i karossen för att vara en 77-a! Även undertill så ser den fin ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Motorn är komplett och ska enligt förra ägaren fungera perfekt.

Image

Men varför fick vi den gratis? Jo... Det har hänt en liten grej inuti...

Image

Image

Image

Image

Hela instrumenthuset har brunnit och det är aska i hela bilen. Synd med en så rostfri kaross. Tankarna har gått om vi ska ta reservdelar och skrota den eller fixa den för att sedan sälja och finansiera vårt huvudprojekt!

Vi bestämde oss för att montera bort allt för att se hur illa det verkligen är och om det går att rädda.

Image

Det är väldigt mycket stereoprylar installerade som vi misstänker är orsaken....

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vi har ett gammalt tändlås över från den första vita Porsche 924an som vi skrotade! Vi monterar dit det och skarvar om alla brända kablar! Vi har ingen aning vart det mesta ska sitta men först drar vi det som behövs för att starta motorn!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Innan start gör vi en standardservice. Byter olja, filter, kylarvätska. Samt installerar en termostat som var borttagen!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Efter några körningar med startmotorn så startar den upp wohoo! :D Och den går till och med stabilt på tomgång efter en stund. Film från första starten nedan:

https://www.youtube.com/embed/UuzVg0JH1wU

Då kan kan man ju lätt säga att detta är ingen bil man kan skrota bara sådär! Vi behöver nu lista ut vart alla kablar ska sitta. Ett problem vi har är att det är typ 1000 kablar som ska in i tändningslåset och det är inte märkt på något sätt!

En annan grej är att bränslepumpsreläet blir kokhet och ryker lite. Vi har ett annat bränslepumpsrelä men den som sitter i bilen har en inbyggd säkring men den andra har inte det...

Vi måste också hitta en ny framruta för den sprack när det brann.

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#62 Post by Tanso »

UPDATE

Nu sätter vi igång med att fixa all el!

Vi har bestämt att bruna inredningen åker in i den gråa. Eftersom den gula porschen ska rensas ur helt ändå :D Vi kan på samma gång se hur kablarna är dragna!

Så vi börjar med att montera ur allt!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Men det var rätt så bökigt att ta bort mattan, vi försöker istället fixa till den befintliga svarta mattan! Får bli en liten mix av brunt & svart.

En och annan råtta har väl bott här...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vi byter ut hela säkringsdosan till en annan som inte har brunnit :lol:

Image

Image

Image

Det är en hel del kablar att dra...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kopplingsschema är till bra hjälp :)

Image

Image

Nu monterar vi dit den bruna inredningen!

Imageupload pic

Imageupload pic

Imageupload pic

Imageupload pic

Det var en annan ventilationslösning med den bruna mittkonsolen så vi sätter in den svarta.

Image

Image

Så färdigt! :D

Image

Före!

Image

Efter!

Image

Vi måste fixa en ny framruta, ljuddämpare bak och finjustera motorn så allt går bra och självklart kolla så att alla elektriska funktioner fungerar! :)

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#63 Post by balansaxel »

Du ska ha en eloge' för dina detaljerade uppdateringar.
Bra jobbat!!! Snygg inredning :#cheers:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#64 Post by Tanso »

balansaxel wrote:Du ska ha en eloge' för dina detaljerade uppdateringar.
Bra jobbat!!! Snygg inredning :#cheers:
Kul att du gillar uppdateringarna! :D

Ja inredningen blev bra tillslut! Ingen trodde att vi nånsin skulle få till det haha.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 -83 | Restaurering & trimning

#65 Post by Freddie_81 »

Kul att ni räddar bilen. Och bra detaljerad tråd! Keep on the good work!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#66 Post by Tanso »

Freddie_81 wrote:Kul att ni räddar bilen. Och bra detaljerad tråd! Keep on the good work!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja eftersom att den är så rostfri så kan man ju inte bara skrota den!! Och vi har noterat att det faktiskt är den 5 växlade audi-lådan som sitter i! Märkligt att förra ägarn har satt dit en 4 växlad växelsspaksknopp. Nu blev bilen ännu mera värd att göra i ordning :D

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#67 Post by Tanso »

UPDATE

Nu är det dags att köra ut med den grå 924an för första gången!

Först byta bränslefilter.

Image

Image

Löder fast anslutningen till vakuumgrejen på fördelaren som var helt av.

Image

Byter också till en ny kondensator.

Image

Image

Ställer in brytarspetsen till 0,4mm. Stod på 0,2mm.

Image

Image

Kopplar in en tändinställningslampa.

Image

Image

Image

Image

Ställer inte så att tändningen står på 10 BTDC på tomgång 900rpm.

Sen kör vi in en CO testare.

Image

Justerar så att vi hamnar på runt 1,5 CO.

Image

Image

Film från första turen! All elektronik fungerar nästan. Tankmätarn fungerar inte och helt plötsligt så varje gång man slår på helljuset så går också tutan igång! :lol:

Och så fungerar inte hastighetsmätarn....

Motorn är inte helt hundra heller. Den går riktigt fint på låga varv men den vill inte alls från 4000 varv... Vad kan det bero på? Något med bränslet eller att det är någonting med tändningen?


User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#68 Post by Natanael »

Alltid lika lärorikt att läsa er tråd. Grymt jobbat verkligen! Har ni kollat så att det är bra kontakt mellan kontakterna på självaste tanken till tankmätaren (eller är det tankarmaturen jag menar kanske), när min mätare inte ville var det bara dålig kontakt vid självaste tanken.

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#69 Post by Tanso »

UPDATE

Dags för installering av Weber-förgasare i den gula Porschen :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bränsleledningar och så är draget men måste fixa gasvajer etc.

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

#70 Post by Natanael »

Läckert! Vad blir skillnaden i effekt tror ni med detta system?
Återigen, så gött med alla bilder !

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re:

#71 Post by Tanso »

Natanael wrote:Läckert! Vad blir skillnaden i effekt tror ni med detta system?
Återigen, så gött med alla bilder !

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Det är svårt å säga vilken effektvinst detta medför men jag vill verkligen tro att tillsammans med den vassare kammen så kan dessa förgasare verkligen få motorn att andas ordentligt. Dock såklart är ju fortfarande toppen skit men ändo.

Sen är det ju skönt att ha enkla förgasare som man kan ställa in själv utan att behöva hantera den komplicerade k jet tronic enheten :shock:

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#72 Post by Janne J »

Och sedan så låter Webrar så gött också 8)
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#73 Post by Freddie_81 »

Var har ni hittat förgasarkittet? och var det komplett med rördelarna mot toppen?
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#74 Post by Cédric »

Freddie_81 wrote:Var har ni hittat förgasarkittet? och var det komplett med rördelarna mot toppen?
Mvh

Har legat ett set till salu på 924board.org rätt länge, vet inte om det finns kvar..

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 924 -83 | Restaurering & trimning

#75 Post by balansaxel »

Fränt, weber är härligt
Fixa en film på ljudet sen :#944burn: 8)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users