924 Som skall fixas till

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

924 Som skall fixas till

#1 Post by Gunnargg »

Som rubriken lyder så har jag en 924 i allmänt risigt skick.
Den skall först och främst göras körbar och besiktigas vilket låter lättare sagt än gjort.

Men motor och växellådan är renoverade och inte helt inkört än vilket känns bra om jag bara får allt att lira.

Sedan skall jag göra iordning den invändigt och utvändigt men det är nog tyvärr långt borta.
Ganska hög prio har iaf en radio!

Såhär ser den ut idag lite dåliga bilder dock men lägger in dem iaf.
IMG_2013-1.JPG
IMG_2060-1.JPG
IMG_2045.JPG
Min tanke är att försöka uppdatera om det jag gör om det finns intresse!

Kalle
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#2 Post by Lilja »

Gillar sånna här grejer, önskar jag hade plats och tid för något liknande :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 Som skall fixas till

#3 Post by Natanael »

Gött att någon tar hand om den! Var och kikade på den men det var för mycket att göra för min del. Lycka till! Ska bli intressant att följa.

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#4 Post by Gunnargg »

Jovisst är det en hel del att göra för att få den i någorlunda skick men en polering gjorde utsidan hyggligt okej utvändigt.
Tyvärr går den inte så bra, o jag pluggar i Norrland hade egentligen tänkt att köra upp den hit och göra iordning den men verkar som att jag får fixa så att den går ordentligt nästa sommar. Så det kommer nog inte hända så mycket i det närmaste tyvärr.
Lyckades iaf besiktiga den med två små anmärkningar bara, så man får köra med den när den går!

Kalle

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 Som skall fixas till

#5 Post by Natanael »

Det var ju bra ändå. Sånt gör en motiverad!

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#6 Post by Gunnargg »

Nu har jag skruvat lite igen och mer eller mindre skruvat till mig ett problem, jag har egentligen inte skruvat med motorer mer än enkla servicar. Så är en total amatör och det har lett att bilen inte startar och då har jag börjat skruva lite här och var för att få igång den och det blir aldrig bra...

Mitt problem var att bilen på ca 3 mil tappade cylinder efter cylinder, den gick fortfarande att köra ett tag men gick riktigt dåligt.
Efter ca 1 mil så gick den bara på 3 cylindrar och efter ca 2 mil gick den på 2 för att till slut lagom till att man var framme gick den inte längre eller typ på en cylinder men då är den helt o körbar.
Ställer man den ett par timmar och byter tändstift så startade den igen.

Då fick jag ett tips om att kolla så att kamremmen satt rätt och nu gick det käpprätt åt helvete.

Tanken var då att kolla så att kamremmen sitter rätt så lossade lite på den för att flytta ett hack o plötsligt sa det ritch så var den långt ifrån sin första position som funkat hyggligt och då en tidigare motorrenoverar som kanske hade lite mer kunskap än mig men ändå långt ifrån tillräckligt hade monterat svänghjulet fel så finns det inga markeringar att ta hjälp av där.

Så för att ta reda på tdc så har jag stoppat in en bult som stoppade kolven för att sedan dra runt motorn ett varv åt andra hållet tills den tog imot igen och mitt imellan där skall tdc vara om jag fattat rätt. På det lilla hjulet som driver generator remmen fanns det faktiskt ett litet jack som passade mot en markering på blocket där jag mätt fram att tdc skall vara, så nu tror jag i alla fall att jag hittat tdc.

Då kommer jag till nästa fråga hur kamaxelns läge skall vara i förhållande till vevaxeln? Jag har förstått det som att den skall vara i ett läge där den inte ligger mot ventilerna på cylinder 1, men att cylindern längst bak tror det är nr 3 skall den ligga så att både avgas- och insugsventil är i lika mycket öppna.
IMG_2531.JPG

Allt detta är gjort med ögonmått har varken verktyg eller kunskap än för att kunna mäta med några instrument men så noggrant jag förmådde.

Sen kommer vi till nästa grej som behöver lösas och det är tändningen, så den ställde jag så att när cylinder 1 är i tdc så pekade rotorn mot tändkabeln till cylinder 1.

Men till på köpet har jag i ren desperatione varit och pillat på bränslemängsskruven i k jeten som jag faktiskt lyckats ställa in tidigare på ren känsla/ tur så att co blev bra.

Summan av detta är att motorn mer eller mindre inte startar överhuvudtaget längre, men skam den som ger sig ;) Den har tänt lite och gått några sekunder men inte på alla cylindrar tror jag.

Tacksam för alla tips och ideer jag borde testa, vet att det finns riktigt mycket kunskap här!


Men har ändå börjat skruva ur lite delar för att påbörja det kosmetiska började med mittenkonsolen och armstödet
IMG_2574.JPG
Mittenkonsolen är i bedrövligt skick syns kanske inte på bilderna eftersom jag hade alldeles för dålig lampa, men den skall antingen målas eller klås i skinn/vinyl vilket man nu använder är det någon som gjort något liknande och vad använde ni isåfall?
Armstödet är egentligen i hyggligt skick men eftersom jag har väldigt svårt för den fruktansvärda bruna färgen så kommer jag göra iordning den med nytt skinn/vinyl som kommer matcha resten av bilen
Sen tänkte jag även fixa till den lilla delen som mätarna sitter i, just nu är det en plåtbit klädd med kolfiber plast som riktigt fult ut, funderar just nu på om den skulle bli i trä som jag lackar så det blir riktigt blankt men har inte bestämt mig än annars målas den nog i samma färg som hela konsolen.

Någon som vet hur man enklast tar bort hela instrumentbrädan?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#7 Post by Freddie_81 »

Nu är det lite trångt på 924:an. men tdc kan du ju ta reda på genom att stoppa in något lite längre i 1:ans tändstifthål. Alltså cylindern närmast fronten. ´Närdenna kolv är i topp och vänder har du TDC. Eventuellt så kan motorn stå ett varv fel. Då får man snurra på veven ännu ett varv för att hitta igen där kolven vänder. Sen har du ju en prick på insidan mot ventilkåpan på kamhjulet som då ska lira med pilen/spetsen på ventilkåpan. Nu är det ju ganska lugnt att laborera med kamrem på denna motor då inga ventiler tar i kolvarna fast remmen är av eller borta. Hoppas det hjälper lite..
Med vänlig hälsning
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#8 Post by QV_ »

Man behöver inga skruvmejslar även om det fungerar...

Det finns en markering nere vid vevaxeln. Det tog några minuter innan jag hittade den trots bilder i Haynes.
Är vevaxeln i denna pos och så vrider man kammen så att pricken på drevet stämmer mot markeringen så står delarna rätt för montering av kammen.

Man behöver i detta läge inte vrida runt motorn ett varv till eftersom kammen inte är inkopplad förens man lägger dit remen. Motorn går ju två varv när kammen gör ett (fyrtaktare)

Bränslefilter? Denna ständiga fråga på K-jet. Filter är finmaskigt. Är det bytt.
När det gäller skruvar på insprutningen så behöver man en bränsletrycksmätare för att kolla allt annat innan man rör denna. Just denna skruv som folk är på i tid och otid är sista steget i inställningen.

Problemet är ju att en 3mm insex har folk hemma men inte en tryckmätare!

/Jan

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#9 Post by Gunnargg »

Nu har jag påbörjat lite kosmetiska små grejor till bilen!

Har monterat ut mitt konsolen samt armstödet för att byta/sätta på nytt skinn i bilen nya inredningsfärger som blir svart och rött. Tanken är att sätta i någon hygglig radio, satte i en gammal biltema pryl som jag nog inte kommer behålla där även om det såg rätt diskret ut.
Lite förebilder
IMG_2574.jpeg
IMG_2575.jpeg
Lite lagning/förberedelser för iordningfixning av mittkonsol, ska lägga igen 2 hål ett för 12v uttag som jag tänkt placera på något annat ställe mindre synligt.
IMG_2602.jpeg
IMG_2601.jpeg
Har använt glass pinnar som jag limmat som skall agera mothåll för spacklet.

Jag har även gjort färdigt armstödet såsom det kommer bli till en början

lite bilder från det arbetet
IMG_2590.jpeg
IMG_2592.jpeg
Jämförelse bild med gamla skinnet upp till och nya på sidorna
IMG_2594.jpeg
IMG_2596.jpeg
IMG_2597.jpeg
Det två första bilderna är steg ett för att testa, hade egentligen tänkt att ha svart skinn på över delen men hittade inget snyggt svart skinn nu så börjar så här så får jag göra om det senare.
Visst man ser att det inte proffs gjort men är rätt nöjd ändå ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#10 Post by Sebastu »

Hej! Vad härligt att du tar så bra hand om en fin bil!

Det blir väldigt rött, men det kanske blir nedtonat med mer svart i konsolen sen? Tror det kommer bli jättesnyggt!

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#11 Post by Gunnargg »

Sebastu wrote:Hej! Vad härligt att du tar så bra hand om en fin bil!

Det blir väldigt rött, men det kanske blir nedtonat med mer svart i konsolen sen? Tror det kommer bli jättesnyggt!
Jo det blir väldigt rött men tanken är att så småningom om jag någonsin får bilen till att starta igen, så att motivationen ökar skall jag klä om den övre delen till svart. Sen är jag inte helt nöjd med den röda färgen (beställde på nätet) så det finns risk att allt kläs om igen någongång när jag hittar rätt färger/kvalité på skinnet skulle egentligen velat haft den lite mörkare röd.

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#12 Post by Gunnargg »

Jag har kommit fram till att jag inte klarar av att lösa mina motor problem så min tanke är att försöka hitta någon mek som tar imot en 924 i göteborgs området.
Någon som har förslag på någon duktig och gärna inte allt för dyr? (Har kollat med sandén men han tar inte imot 924)

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#13 Post by Saikko »

Jag vet en grym och billig meck ute på tjörn.
Känner han dock inte personligen men en polare i götet lämnar alltid in sina bilar där och är alltid toppen nöjd både med pris,tid och resultat.
Enda dock är att jag inte har någon som helst koll på om han kan nåt om porsche specifikt..

Kan jaga tag i nummret om de skulle vara av intresse.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#14 Post by Bathory »

Har du bilen i garage? (värme)
Kan hjälpa dig att felsöka om du vill.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#15 Post by Gunnargg »

Saikko wrote:Jag vet en grym och billig meck ute på tjörn.
Känner han dock inte personligen men en polare i götet lämnar alltid in sina bilar där och är alltid toppen nöjd både med pris,tid och resultat.
Enda dock är att jag inte har någon som helst koll på om han kan nåt om porsche specifikt..

Kan jaga tag i nummret om de skulle vara av intresse.
Det blir nog lite långt att bogsera till tjörn men tack ändå!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users