924 Som skall fixas till

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#16 Post by Gunnargg »

Bathory wrote:Har du bilen i garage? (värme)
Kan hjälpa dig att felsöka om du vill.

Mvh
Sven
Tyvärr inte, står ute i det kalla och rostar.
Hade varit jätte schysst, men är tyvärr knappt i Göteborg eftersom jag pluggar i Luleå. Så denna gången får jag nog tyvärr lämna bort den.

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#17 Post by Gunnargg »

Nu går bilen igen!

Men måste byta vänster fram hjullager som har ett hyggligt glapp...

SÅ det jag funderar på är om det finns någon guide?
Har väll ett hum om hur det ska gå till men har aldrig gjort eller sett någon göra det.

Kalle

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#18 Post by gegge »

Hissa upp framhjulet. Plocka av plåtkoppen som sitter över navet. Lossa muttern med en insexnyckel. Kolla om du kan spänna muttern så att glappet försvinner först. Skruva sedan tillbaka/ut muttern ett halft varv. Då ska man precis kunna flytta låsbrickan bakom med en skruvmejsel. Skruva år insexskruven. På med koppen. Klar.

Fungerar inte det får du lossa bromsoket och skruva av navmuttern. Av med skivan och kvar är lager. Tänk på att lagerbanan sitter i bromsskivan. Så både lager och bromsskiva kan behöva bytas.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#19 Post by Gunnargg »

Kanon tack för hjälpen har fixat det nu.

Men till det tråkiga som jag funderar över är att jag måste "värma upp" i ca 5 min, släpper man gasen så dör den men när den blivit lite varm så fungerar den hyggligt någon som har några idéer?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#20 Post by Gunnargg »

När jag kollar runt så låter det som att styrtrycksventilen är dålig, kan den bli bättre utav att jag kör med bilen?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#21 Post by Gunnargg »

Jaha då dog bilen under körning igen...

Jag var inne och körde i Göteborg igår och efter att tag kände jag hur bilen tappade kraft men gick fortfarande hyggligt jämt för att tillslut dö helt och hållet och när jag rullat av vägen (hade sån tur att jag hade en avfart precis bredvid) testade jag att försöka starta och då lät bilen precis som den gör när man inte har några tändstift precis som att det inte var något motstånd i cylindrarna.

Någon som har några idéer?

Känns inte relaterat till mina andra problem, men om någon bara några idéer vore jag evälldigt tacksam!
Hade precis börjat lite smånöjd över att bilen gick även om jag har vissa problem kvar, men nu blev jag fruktansvärt trött.

Kalle

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 Som skall fixas till

#22 Post by Freddie_81 »

Låter som du inte har något komp på din beskrivning. Då är det eventuellt topplockspackningen :(
Kika om oljan är gråaktig i tråget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#23 Post by Borken »

Kamrem som kuggat över kanske?

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#24 Post by Gunnargg »

Har inte orkat kolla på bilen förrens idag och kollade olje stickan och den såg ut som vanligt så antar att topplockspackningen är hel.

Kamremmen sitter där den ska så det verkar helt rätt där med.

Någon som har fler idéer?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#25 Post by Gunnargg »

Nu håller jag på igen!

Läste igenom tråden och insåg att jag lärt mig massor och framförallt slutat spekulera (allt för mycket) i vad som kan vara fel.

Men hade inne bilen på en verkstad som justerat in tändning och bränsle (med co mätare), så allt var hyggligt okej förutom att tomgången var obefintlig utan man hela tiden fick hålla stöd gas för att den inte skulle dö. Så körde omkring så för att få bilen till att rulla och hoppas på att det skulle släppa, vilket det inte gjorde.

Men innan jag hann kolla närmre på detta så behagade bilen att total dö när jag var ute och körde det var nästan 30 grader i stadstrafik/kö, därefter blev bil livet blev allmänt miserabelt en stund och bilen ignorerades nästan helt tills idag nästan ett år senare.

Men har nu kollat bränsle, genom att kolla trycket efter bränsle filtret där jag hade ca 5.3 bar (Vet inte vad det skall vara). Därefter plockades spridarna ur och sattes i pet flaska och sedan lyftes luftvågen och det kommer bränsle med en hyggligt fin dusch. Så den bränsle delen känns ok enligt mig men har haft fel många gånger tidigare...

Därefter tänkte jag göra ett kompressions test (kall motor eftersom den inte startar) så gjorde det och enda cylindern som hade kompression var ettans cylinder som hade 7.5 bar. Så det känns som att jag hittat ett stort fel och nu behöver jag bara undersöka vad detta kan bero på, de idéer jag har är strul med ventiler (ser visuellt bra ut när jag har lyft på locket och ventil "hattarna" som ligger mot kamaxeln verkar ligga tätt an mot axeln) den andra tanken är topplockspackningen (eftersom det var väldigt varmt när motorn dog så tycker jag att det är ett argument för denna, även om bilen inte kokade innan).

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#26 Post by Gunnargg »

Eftersom jag fått lite slut på idéer och inte hade möjlighet att göra ett leakdown down test så beslutade jag mig för att montera ner motorn, för att undersöka om man kan se något visuellt fel. Jag beslutade mig för att undersöka hur det såg ut under topplocket och började därför skruva ner allt för att ta av toppen. Som bilen stod så var den ändå mer eller mindre skrot så nyfiken som jag är så tänkte jag att även om jag inte hittar något visuellt fel så kanske man kan lära sig ett och annat ;), tyvärr kom jag inte så långt så det får bli nästa gång helt enkelt.

Jag tog av kamremmen sist av allt (lagt ner otaliga timmar på att ta bort allt för att få toppen fri) och då hittade jag felet (eller iaf ett fel) hjulet som sitter på vevaxeln hade skruvat loss sig självt och slitit sönder pinnen som håller det i rätt läge, så kamremmen har inte rört sig när jag tagit kompressions testen. Då kamaxeln stod i läge för tdc på ettans cylinder var det därför jag endast hade kompression på ettans cylinder tidigare, nu har jag iaf kompression på två cylindrar så troligtvis på alla, hann inte mäta mer ikväll.

Så nu hoppas jag att jag kan montera tillbaks allt igen och att den startar.

Jag har dessvärre kvar en del av pinnen i vevaxeln som inte går att få ur, någon som har någon idé på hur man löser det utan att skruva bort kylaren för att kunna borra bort den? Samt hur hårt skall bulten dras?

MVH En aningen nöjadare porsche ägare :D

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 Som skall fixas till

#27 Post by Freddie_81 »

Manar du styrpinnen för kamdrevet? Den behöver du väl för att styra in drevet rätt? Finns i och för sig motorer där dreven endast sitter med kraften från muttern/bulten som håller den (Renault)
Hoppas det löser sig nu då!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#28 Post by Gunnargg »

Nej, om det nu inte så att vi menar samma hjul och att jag inte riktigt har koll på vad dem heter ;) Men det är hjulet längst ner på motorn, jag har satt in en av klippt spik för att kunna kolla om den fick kompression, innan jag gör mycket så jag inte längre vet vad jag skruvat på.

Nu har jag testat och satt ihop allt igen och bilen tänder iaf och går att starta även om den inte går på några lägre varv, behöver insugspackningen bytas när jag skruvat isär det?

Tror att antingen drar det tjuvluft eller så funkar inte min snabba lösning med spiken, den bak tände också men det kanske kan ha att göra med tändningen?

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#29 Post by Borken »

Kolla att tändningen står rätt.
Spiklösningen låter för övrigt inte helt ideal.

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: 924 Som skall fixas till

#30 Post by Gunnargg »

Ska försöka få till tändningen men har tyvärr inga markeringar på svänghjulet, så får testa mig fram lite vilket är svårt när motorn inte går utan att man lyfter lite i luftvågen och och ger gas samtidigt. Spik lösningen var bara för test, finns det någon original del som kan köpas eller någon som har någon idé på vad man kan stoppa dit. Funderar på en tillkapad och infilad insex nyckel?

Vad säger ni om insugspackningen?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]