Page 1 of 6

996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-01 21:56:02
by Rikard
194112-2473508.jpg
Ibland ska man ha tur! Jag visste precis vilken modell jag ville ha, årsmodell och viss utrustning. Tyvärr fanns ingen sådan tillgänglig i Sverige och de som fanns i övriga Europa var alldeles för dyra. Jag skickade därför ett PM via ett forum till en som jag visste hade en sådan bil och frågade om han var intresserad av att sälja sin bil och fick ett positivt svar!
Fick återigen hjälp av Sven (Bathory) som alltid är hjälpsam och ställer upp - Tack Sven! som körde mig till Skåne i onsdags då jag hämtade bilen.

Bilen är utrustad enligt följande:
6-växlad, 450HK original, X50 Power Kit inkl hårdvara, Shortshift, PCM II med Navigation och Telefon, Svart Fulläderklädsel, Sportstolar, 6-skivors CD-växlare, Parktronic, Bakrutetorkare, Toning i rutans överkant, Farthållare, Fälgcentrumkåpor med Porschevapen i Färg, Stolsvärme, Läderklätt innertak, Utökat läder på: baksidan av stolarna / instegslister / mittkonsoll fram och bak / stolssidor / telofonen / PCM-ramen osv, BOSE Soundsystem, Färddator, ABS, PSM, BI-Xenon, Strålkastarrengöring samt all övrig serieutrustning. Utöver denna originalutrustning är bilen försedd med Techart fjädrar och dämpare (Bilstein), Eibach krängningshämmare och har komplett sportavgassystem i rostfritt stål, inklusive racekatalysatorer. Då det är bättre flöde i sportavgassystem är motorstyrningen optimerad, effekt över 500HK (enligt bänkningsdiagram cirka 550 hk). Sachs Performance koppling för 1050Nm. Fälgar och däck: originalfälgar 18" för gata och OZ 18" med MPSC2 för bana.

Bilen går otroligt bra, de som tycker att en GT3 är bra på bana har nog aldrig provat en preppad turbo! Största skillnaden är att turbon är så stabil och snäll så man vågar stå på ordentligt. Motorn har ett otroligt vrid (ca 760 Nm) och accelerationen är brutal. Acc 100 - 200 km/t tar cirka 7 sekunder!

Tyvärr sitter det en sinterlamell i bilen och den är därför mycket svår att köra med i stadstrafik samt att det öppna avgassystemet ger kraftiga resonanser i kupén mellan 2000 och 3000 varv. Vet ej heller om bilen klarar 95 dB vid bankörning.
Innan nästa bankörning ska förhoppningsvis rejsigare bromsbelägg och en skalstol på förarplats monteras. Nya topplagringar (Tarrett) fram som medger mera camber ska också på plats.
20150729_205505.jpg

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-01 22:22:40
by patand
Härligt! :-D

För mig som kan föga om de Porschar som har motorn bak: Varför är Turbon stabilare än GT3:an?

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-01 22:40:13
by Rikard
patand wrote:Härligt! :-D

För mig som kan föga om de Porschar som har motorn bak: Varför är Turbon stabilare än GT3:an?
Tror främst det beror på 4-hjulsdriften, mjukare bussningar och bredare spårvidd. Styrningen är inte lika direkt och det är mindre servoverkan i turbon.

Rikard

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-02 08:18:06
by Björn Nilsson
Grattis! Den har jag åkt några ggr under den korta tid som Herr Åberg ägde den. Går finfint :#cheers:

/Björn

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-02 09:23:18
by Malte
grattis till en trevlig bil

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-06 19:15:56
by Rikard
Nu har bilen varit på verkstad och fått AC:n påfylld då det fattades lite köldmedium. Den har även varit hos Sven (Bathory) och fått nya Tarett topplagringar monterade fram för att få lite mera camber samt bli av med flexande gummi. Nästa vecka ska bilen in på hjulinställning samt få en omgång nya bromsbelägg (Ferodo DS 2500) innan det är dags för Anderstorp. Ska bli spännande att se hur fort den går i slutet av rakan, borde bli närmare 270 km/t!

Accade till 305 km/t (mätarfart) häromdagen och då drog den fortfarande på bra, otroligt imponerande :twisted:

Supernöjd så här långt men måste göra något åt avgassystemet för att få bort resonansljudet i kupén samt att jag vill lämna in bakre stötdämpare och fjädrar tills nästa säsong då jag tycker att den är för mjuk i bakvagnen.

Rikard

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-06 22:29:57
by patand
Det är tur att du bor nära autobahn och har fri tillgång till diverse flygfält via jobbet. Annars hade man kunnat misstänka hastighetsöverträdelse på allmän väg... :#944burn:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-07 08:21:07
by FredrikÅ
Rikard wrote: Supernöjd så här långt men måste göra något åt avgassystemet för att få bort resonansljudet i kupén samt att jag vill lämna in bakre stötdämpare och fjädrar tills nästa säsong då jag tycker att den är för mjuk i bakvagnen.
Jag tror du behöver kika på dämpare/fjädrar även fram.
Den kändes för mjuk där när jag körde Mantorp.

Och visst känns GT3 som en moped i jämförelse! :wink:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-07 20:56:51
by Rikard
patand wrote:Det är tur att du bor nära autobahn och har fri tillgång till diverse flygfält via jobbet. Annars hade man kunnat misstänka hastighetsöverträdelse på allmän väg... :#944burn:
Patrik

Skulle aldrig köra så fort på allmän väg :roll:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-07 21:06:40
by Rikard
FredrikÅ wrote:
Rikard wrote: Supernöjd så här långt men måste göra något åt avgassystemet för att få bort resonansljudet i kupén samt att jag vill lämna in bakre stötdämpare och fjädrar tills nästa säsong då jag tycker att den är för mjuk i bakvagnen.
Jag tror du behöver kika på dämpare/fjädrar även fram.
Den kändes för mjuk där när jag körde Mantorp.

Och visst känns GT3 som en moped i jämförelse! :wink:
Fredrik

Visst borde jag byta även fram, vi får se hur långt pengarna räcker. Tanken är att jag ska prata med Forza och se vad de tar för att bygga om dämparna och vilken set-up det går att få.

Helt klart är i alla fall att de rejäla kraftresurserna ger en extra dimension till körupplevelsen och jag tycker den är roligare att köra än GT3;an som var lite för extrem för min smak. Denna är även givande att vardagsköra med och grabbarna tycker det är roligt att åka en sväng ibland. För mig är den ett perfekt komplement till 944:an även om jag misstänker att 944:an inte kommer att rulla speciellt mycket framöver.

Rikard

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-08 19:49:14
by Rikard
Idag var det slalomtävling i PCS region väst. Körde de första två tävlingsåken med 944:an och hade en behaglig ledning då inga av de snabbaste åkarna var på plats idag. Åkte därför hem och bytte bil och tog 996:an istället.

Tog det ganska lugnt och gjorde vändningarna på tvåans växel - var sedan väldigt förvånad när jag bara var 0.04 sekunder efter bästa tiden med 944:an! Körde med PSM på och när jag väl lärt mig bilen finns det mera att hämta när man kan köra lite mer på sladd! Nu är jag än mer sugen på att byta till ett hårdare chassi!

Mer och mer nöjd med bilen :#944burn:

Rikard

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-08 19:59:58
by MattiasA
Fantastiskt fin bil du skaffat. :#pray: . Inte lite avundsjuk... :lol:

Rikard wrote:Tog det ganska lugnt...
- jodå - den tror jag på.... :wink: :roll:

/Mattias

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-09 10:20:46
by martenheller
Kul att du är nöjd med bilen, ser fram emot att se den någon kommande körning!
Kunde tyvärr inte närvara igår.

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-15 07:23:41
by Rikard
Blev lite panik innan bandebuten på Anderstorp då jag upptäckte att de nya beläggen inte passade varken fram eller bak! Ringde runt lite och kollade vad olika firmor hade i lager då jag behövde leverans inom två dagar.
Fick hjälp av Per Stacke på PEAN Sweden som fick mig att tänka om och satsa på belägg mer anpassade för racing än vad jag tänkt från början. Valet föll på PFC 08, kostade en slant men ska enligt uppgift ha lång livslängd. Nu efter bankörningen kan jag konstatera att de funkar fantastiskt bra, både på bana och till vardags!
Gjorde även en hjulinställning innan körningen men den är jag inte riktigt nöjd med då firman satt för mycket camber på bakhjulen, lite drygt -3 grader. det gör att bilen blir lite "vinglig" vid landsvägskörning och däcken blir väldigt varna på insidan. Detta måste ändras så fort som möjligt.

Nu till själva bankörningen som skedde på Anderstorp. Kan enklast beskrivas så här:
:#pray: :#944burn: :D :shock: :twisted: :#pray: :lol: :#pray:
Var inte i toppform själv så jag körde med goda marginaler men det gick ordentligt fort ändå! Chassibalansen är helt perfekt och den har ett otroligt grepp i kurvorna. Bromsarna funkade perfekt hela dagen men bilen var nervös vid kraftig inbromsning i slutet av rakan (255 km/t) så jag släppte oftast av lite i slutet av rakan och bromsade lite tidigare.
Däcken funkade också otroligt bra, har hört att vissa inte är nöjda med Cup2-däcken och att de överhettar lätt. Visst, nu körde jag inte på full attack hela tiden men en del varv tryckte jag på bra och trots att det var 25 grader varmt ute så höll däcken mycket bra med den tunga bilen - supernöjd!
Även Porsches original sportstol funkade bättre än väntat och nu vet jag inte om jag verkligen behöver sätta in en skalstol?
En sak jag inte var nöjd med när jag köpte bilen var stereon. Kunde inte förstå hur man kan misslyckas med att få till bra ljud i en liten kupé med så många högtalare? I går morse när jag startade bilen fick jag ett meddelande: System error - CD-changer, amplifier and phone not available. Efter första passet funkade allt igen och då var det betydligt bättle ljud i stereon än tidigare! Hoppas att det håller i sig och att felet inte kommer tillbaks!
Bilen har överraskat mig gång efter gång och är bättre än vad jag förväntat mig! Extra roligt igår var att jag skjutsade runt ett antal personer varav två GT3-ägare och reaktionen från samtliga var "en sådan här bil vill jag ha!"
Enda negativa är att bensintanken bara rymmer 64 liter och att det tar slut så fort :roll:

Nu blir det två dagar på Rudskogen nästa vecka!

Rikard

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

Posted: 2015-08-15 20:46:44
by Ragnar Joensen
Vadå "CD-changer, amplifier and phone not available"?

Köp en sån grej, som jag skaffade till GT3:an.

Den ger med garanti inga fel-meddelanden. Och väger som en CD-skiva, typ.

Runt 400:- spänn hos The main man, Peter U.
Fack.jpg