996 turbo -03 Svarta monstret
Posted: 2015-08-01 21:56:02
Fick återigen hjälp av Sven (Bathory) som alltid är hjälpsam och ställer upp - Tack Sven! som körde mig till Skåne i onsdags då jag hämtade bilen.
Bilen är utrustad enligt följande:
6-växlad, 450HK original, X50 Power Kit inkl hårdvara, Shortshift, PCM II med Navigation och Telefon, Svart Fulläderklädsel, Sportstolar, 6-skivors CD-växlare, Parktronic, Bakrutetorkare, Toning i rutans överkant, Farthållare, Fälgcentrumkåpor med Porschevapen i Färg, Stolsvärme, Läderklätt innertak, Utökat läder på: baksidan av stolarna / instegslister / mittkonsoll fram och bak / stolssidor / telofonen / PCM-ramen osv, BOSE Soundsystem, Färddator, ABS, PSM, BI-Xenon, Strålkastarrengöring samt all övrig serieutrustning. Utöver denna originalutrustning är bilen försedd med Techart fjädrar och dämpare (Bilstein), Eibach krängningshämmare och har komplett sportavgassystem i rostfritt stål, inklusive racekatalysatorer. Då det är bättre flöde i sportavgassystem är motorstyrningen optimerad, effekt över 500HK (enligt bänkningsdiagram cirka 550 hk). Sachs Performance koppling för 1050Nm. Fälgar och däck: originalfälgar 18" för gata och OZ 18" med MPSC2 för bana.
Bilen går otroligt bra, de som tycker att en GT3 är bra på bana har nog aldrig provat en preppad turbo! Största skillnaden är att turbon är så stabil och snäll så man vågar stå på ordentligt. Motorn har ett otroligt vrid (ca 760 Nm) och accelerationen är brutal. Acc 100 - 200 km/t tar cirka 7 sekunder!
Tyvärr sitter det en sinterlamell i bilen och den är därför mycket svår att köra med i stadstrafik samt att det öppna avgassystemet ger kraftiga resonanser i kupén mellan 2000 och 3000 varv. Vet ej heller om bilen klarar 95 dB vid bankörning.
Innan nästa bankörning ska förhoppningsvis rejsigare bromsbelägg och en skalstol på förarplats monteras. Nya topplagringar (Tarrett) fram som medger mera camber ska också på plats.