996 turbo -03 Svarta monstret

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#61 Post by Rikard »

Är inne i en period då det mesta känns tungt och svårt. Såg fram mot säsongspremiären men det blev verkligen inte vad jag hoppats på. Började redan på morgonen att trilskas då jag vaknade med rejäl feber (åkte på en förkylning i torsdags). Efter att ha dopat mig med lite koffein, taurin och Alvedon åkte jag i alla fall till slalomen.

Det var kallt och mycket halt så under provåket körde jag rakt över en kon om kilade fast sig rejält under bilen och var svår att få bort. I första tävlingsåket tog jag det försiktigt, gjorde vändningen på 2:ans växel och missade en tempoväxling i slutet vilket innebar att jag var cirka 1,5 sekund efter. Visste dock att jag lätt kunde ta in den tiden med bättre vändning och utan missar. I andra åket fick jag till vändningen betydligt bättre, tryckte i ettan och när jag växlade upp small det till och jag förlorade drivningen.
Som tur var fanns gott om hjälpsamma personer på plats som kunde hjälpa mig med bärgningen så att bilen kom till verkstad.
Ett extra tack till Pontus (TUX) som både lånade ut sin fina Cayman till mig så att jag kunde köra sista åket och som dessutom skjutsade mig hem efteråt!

Efter att inspekterat bitarna som låg på asfalten bakom bilen där den gick sönder är det bara en drivknut som gick sönder så bilen ska nog snart vara frisk igen!
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#62 Post by patand »

Tråkigt när något pajjar! Men skönt att konstatera något så enkelt som en trasig drivknut!

Nästa slalom är säkert både du och bilen tillbaka i full vigör! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#63 Post by Cédric »

Så du käkar drivknutar även med nya kärran :) hoppas du kommer på banan snabbt igen. Hur kändes bilen i övrigt?

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#64 Post by Rikard »

Cédric wrote:Så du käkar drivknutar även med nya kärran :) hoppas du kommer på banan snabbt igen. Hur kändes bilen i övrigt?
Cedric

Tyngden på högerfoten är ju densamma! Det är klart att påfrestningen blir mycket hög med det stora vridet och sinterkoppling. Blev ändå lite förvånad att det gick sönder vid växling till 2:an och med inkopplad anti-spinn.

Bilen går mycket bra! Tycker att responsen i chassit blivit bättre med de nya dämparna och bättre hjulvinklar. Styrprecisionen har också blivit bättre. Mycket nöjd så här långt!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#65 Post by Rikard »

Efter lite strul att få fram delar fixades bilen och allt var frid och fröjd ända tills 2 timmar innan avfärd mot Stockholm för Porsche Club Sverige festival då kraftiga missljud hördes från drivlinan. Orytmiskt dunkande som ibland övergick till mera vanligt drivknutsoljud. Fick hjälp av Mekonomen i Skövde att hissa upp bilen och lyssna men vi lyckades inte helt identifiera vart ljudet kom från. Efter ett tag försvann det och jag chansade och åkte i alla fall. Dagen efter kom ljudet tillbaks för att sedan försvinna igen. Ska bli spännande att se hur länge det dröjer innan det kommer tillbaks!

Under festivalen Körde jag slalomtävlingen och trots att det var en mycket knixig bana lyckades jag få till ett bra och som var snabbast men återigen touchade jag en kon vilket innebar en 4:e plats i tävlingen, något som jag ändå är nöjd över med tanke på konkurrensen.
På hemvägen stannade jag till i Laxå och hälsade på gänget som körde slalom på flygplatsen. Fick köra tre åk i banan som var mycket rytmisk och fick till ett ganska bra åk. Tack Mårten!

I torsdags var jag instruktör på Åke Nybergs förarkurs på Kinnekulle och då hade jag chansen att prova det nya chassit på bana för första gången. Jag är väl inte helt 100% nöjd men ganska nära. Bilen är perfekt balanserad och väldigt lättkörd. Det grymma vridet gör att man kan åka större delen av banan på 4:ans växel! En kanondag i perfekt väder med många Porschar och mycket bra stämning!

Nu står bilen på Maxxtuning i Vrigstad för montering av nytt sprut och mappning. De ska samtidigt felsöka och försöka hitta källan till det borttappade laddtrycket. Ska bli spännande att se vad det innebär för effektsiffror och ändrad karaktär på motorn.

Fortsättning följer.............
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#66 Post by Rikard »

I år verkar det som att inget går smidigt eller blir som man tänkt sig.

Det har visat sig att de som trimmade bilen antingen inte hade koll på vad de gjorde eller så har de snålat med prylar och åtgärder. Att bilen inte laddar fullt beror troligtvis på att man inte modifierat wastegate och dumpventiler vars fjädrar inte orkar hälla emot det ökade laddtrycket. Nu är det tur att inte laddtrycket är högre då spridarna är nära sin maxkapacitet så det finns inte bränsle för några högre effekter.

Planerar därför att i vinter byta till större bränslepump, bränsletrycksregulator, dumpventiler och wastegatefjädrar. Siktar ju inte på några högre effekter med bilen utan kommer att lägga laddtrycket på 1.2 Bar och då behöver jag inte byta spridare eller turboaggregat.

Bilen ger i alla fall, trots lågt laddtryck, 530 hästar och 720 Nm i vrid och det tyder på en mycket bra mappning!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#67 Post by Rikard »

Körde bilen på Såtenästräffen men var inte i form så det blev inte så mycket kört som jag hoppats på. Som vanligt strulade det en del, denna gång var det en bromssköld som fick sig en smäll och låg mot skivan och förde ett ordentligt oväsen.

Sedan blev det lite stressigt att få bilen färdigt tills nästa evenemang som var på Rudskogen. Sven hjälpte mig att byta bakre bromsskivor och att ta bort bromsskölden som strulade. Bakdäcken visade sig vara kraftigt snedslitna så jag fick lägga på andra fälgar. Vädret under de två dagarna var inget vidare med tidvis kraftigt regn och jag körde knappt någonting men lyckades i alla fall få ca 20 minuter med torrt underlag!

Nu ska bilen återigen in på hjulinställning då bakvagnen troligtvis står fel. Jag hoppas också att få tid att montera skalstolen. På lördag är det slalom med PCS och ev. tar jag 996:an. Ev. kan det även bli lite banåka med SSJ på Kinnekulle nästa torsdag, mår lite bättre och är rejält körsugen!
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#68 Post by Joakim.S »

Tråkigt med vädret på Rudskogen men roligare att du mår bättre.
Hade själv funderingar på att åka dit men det kändes lite stressigt samt en bit att åka, så det känns lite bättre för min del när jag inte missade så mycket.

Måste även tillägga att din bil gick himla fint, tack för den lugna provturen :roll:
Mvh Joakim

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#69 Post by chrix »

Bra att Du och Bilen mår bättre.
Då ses vi nog i Hasslösa i morgon.. :-)
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#70 Post by Rikard »

Får börja med det positiva! Körde i början av augusti med Sportvagnssällskapet i Jönköping. Blev ombedd att vara instruktör och köra "ring-taxi" på Kinnekulle. Hade problem med understyrning som delvis beror på de nya framdäcken men även på konstiga hjulvinklar. I övrigt gick det bra och det blev många varv. Fick tillfälle att köra en Alfa 4C och det var en kul bil vars snabba styrning kräver tillvänjning då det får bilen att verka hypernervös vid första intrycket. En kanondag!

Strulet fortsätter! Denna gång är det inte bara bilens fel. Var slarvig när jag lyfte bilen och domkraften gled undan vilket resulterade i en buckla på tröskeln samt trasig sidokjol. I övrigt har inte mycket hänt med bilen och jag planerar att lämna in bilen på ett läckagetest för att se om vi kan hitta orsaken till det borttappade laddtrycket.
Då bilen är låg har verkstaden svårt att få till hjulvinklarna så nästa vecka ska den tillbaks för tredje gången i år.
Planerar att köra på Gelleråsen med PCS instruktörer innan bilen ställs in för vintern.

Vilka modifieringar och åtgärder det bli inför nästa säsong beror mycket på om jag säljer 944:an eller inte, svårt att få ihop budgeten med två entusiastbilar!

Fortsättning följer...........
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#71 Post by Rikard »

Som tur är slutade säsongen bättre än den startade! Körde höstslalomen med Sportvagnssällskapet i Jönköping och vi hade varmt och soligt trots att det var i slutet på september. Troligtvis gjorde vädret att det blev rekorddeltagande, 38 tävlande. Tidigare har de lätta Seven-bilarna varit oslagbara och så var det även denna gång med 4 Seven-bilar bland de 10 bästa. Jag blev 2:a och det var jag mycket nöjd med!

Sedan blev det körning på Gelleråsen med PCS instruktörer och även där hade vi sol och hyfsat varmt senare på dagen. På morgonen var det dock minusgrader och det var en ganska rolig syn att se på Loka brunn när ca 15 Porschar stod på tomgång för att få bort isen på vindrutorna då ingen hade någon isskrapa!

Jag har inte tyckt att Gelleråsen har varit någon rolig bana - tills nu! Med denna bil ändrade banan karaktär fullständigt och blev mera utmanande samtidigt som bromsningarna blev lättare. Trots lite fegande ut ur sista sväng hade jag 20km/t högre slutfart på rakan jämfört med 944:an. Däremot var det mycket tydligt att jag behöver en diff.broms då bakhjulen spinner loss hela tiden.

Ev säljer jag 944:an inom kort och då blir det pengar över till denna. Att göra listan ser ut så här:
- Nya bromsskivor fram
- Fixa luftkonditioneringen
- Renovera turboaggregaten
- Ny luftmassemätare
- Läcakgetest
- Nya wastegates
- Nya dumpventiler
- Ny bränsletrycksregulator
- Nya skenor till skalstolen

Fortsättning följer..................
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#72 Post by Rikard »

Rikard wrote: Att göra listan ser ut så här:
- Nya bromsskivor fram
- Fixa luftkonditioneringen
- Renovera turboaggregaten
- Ny luftmassemätare
- Läcakgetest
- Nya wastegates
- Nya dumpventiler
- Ny bränsletrycksregulator
- Nya skenor till skalstolen

Fortsättning följer..................
Jag har bestämt mig för att ha bilen påställd en månad till för att fixa en del av ovanstående. Nästa vecka Får Supramannen Rickard ta hand om bilen och då byts bränsletrycksregulator, dumpventiler och wastegates samt att han gör ett läckagetest. Igår bytte jag luftmassesensorn men den rycker fortfarande lite under acceleration så nu ska en bränsleslang vid pumpen kollas då ett läckage där kan ge samma symptom.

Fortsättning följer-----------------------
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#73 Post by Joakim.S »

Välkommen till huvudstaden, behöver du sova någonstans så har jag gästrum förstås
Mvh Joakim

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#74 Post by Rikard »

Joakim.S wrote:Välkommen till huvudstaden, behöver du sova någonstans så har jag gästrum förstås
Mvh Joakim
Tackar för erbjudandet! Är dock i huvudstaden på tjänsteresa och bor på hotell. Om du kommer förbi Ariadne så bjuder jag på något i baren!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 996 turbo -03 Svarta monstret

#75 Post by Rikard »

Bilen har varit på översyn hos SMR och glädjande nog är det inga fel på turboaggregaten utan det tappade laddtrycket berodde på läckande tryckslangar. När läckaget väl var lagat blev det problem då bränslet inte räcker till. Nödlösningen blev att montera svagare fjädrar i wastegate.

Bilen rycker fortfarande under acceleration och det beror troligtvis på någon eller några dåliga tändspolar. Jag chansar inte utan byter samtliga och när de byts ska även stiften bytas till kallare Iridium-stift.

För att råda bot på bränslebristen ska en kraftigare bränslepump samt större spridare monteras. Detta innebär att bilen måste mappas om och helst vill jag ha SMR programvara men är osäker om jag vill lägga de extra pengar det innebär. 15000 kr är i mesta laget då det egentligen bara är bränslemappen som behöver ändras.

Om vädret tillåter kommer felsökning på AC:n att göras nästa vecka.

Fortsättning följer.....................
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users