944 turbo -86 | Såld
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Mycket tjusig bil!
Är inredningen rensad från stolarna och bakåt? Vore trevligt att se lite bilder på det isf
Är inredningen rensad från stolarna och bakåt? Vore trevligt att se lite bilder på det isf
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Tack! Nej, sittdelen av baksätet samt mattan finns kvar bakom stolarna.
Kanske ett framtida projekt att även ta bort kvarstående halvan av baksätet men jag vet inte hur mkt man tjänar på det? Dessutom vill man ju ha någon snygg matta där istället, kan man köpa typ "RS matta" till 944?
Kanske ett framtida projekt att även ta bort kvarstående halvan av baksätet men jag vet inte hur mkt man tjänar på det? Dessutom vill man ju ha någon snygg matta där istället, kan man köpa typ "RS matta" till 944?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Du tjänar ingenting på det, väger kanske 1,5-2kg
Tycker det är rätt snyggt, annars kan man ju göra som på CS...kostar flis dock....
Tycker det är rätt snyggt, annars kan man ju göra som på CS...kostar flis dock....
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Tyckte bilen såg så tom ut genom baklyset, men det kanske bara var att bagagerumsmattan saknades.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Japp, bara tillfälligt urplockad vid tillfället.jockes wrote:Tyckte bilen såg så tom ut genom baklyset, men det kanske bara var att bagagerumsmattan saknades.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Gav mig på servot idag då det är lite tungstyrt att köra utan. Eftersom det inte varit inkopplat på ett tag så var jag inställd på det värsta. Har tidigare monterat ny servobehållare och kortat av slangen i anslutningen något då den inte såg helt frisk ut.
Idag lyfte jag upp bilen och provade att snurra på pumpen. Kunde inte höra några missljud och den verkade snurra fint. Släppte på spännaren (mkt bra instruktioner kring detta fann jag på 944mektips.se ) och krängde på en ny kilrem och spände upp den.
Därefter fyllde jag på Castrol ATF Dexron III klassad olja samt Redline Seal Saver (för att mjuka upp ev. torkade omringar/packningar) och startade upp motorn. Lät den bara gå en kort stund och därefter kollade jag behållaren som nu skummade av luft. Fyllde upp med mer olja och luftade systemet genom att svänga fulla rattutstlag höger/vänster ett tiotal gånger (och hålla den i ändlägena 1-2 sekunder).
Släppte sedan ner bilen och körde en sväng, testade att svänga runt några varv på en parkering och servot verkar fungera bra, inga hugg eller missljud alls. När jag kom tillbaka till garaget så behövdes det dock fyllas på lite så det är helt klart att den släpper servokolja - får undersöka detta närmare framöver.
Avslutningsvis har jag lärt mig att det kan vara lite spännande att köra 944an på blött underlag - bakhjulssläpp på både tvåan och trean när turbon laddar på.
Idag lyfte jag upp bilen och provade att snurra på pumpen. Kunde inte höra några missljud och den verkade snurra fint. Släppte på spännaren (mkt bra instruktioner kring detta fann jag på 944mektips.se ) och krängde på en ny kilrem och spände upp den.
Därefter fyllde jag på Castrol ATF Dexron III klassad olja samt Redline Seal Saver (för att mjuka upp ev. torkade omringar/packningar) och startade upp motorn. Lät den bara gå en kort stund och därefter kollade jag behållaren som nu skummade av luft. Fyllde upp med mer olja och luftade systemet genom att svänga fulla rattutstlag höger/vänster ett tiotal gånger (och hålla den i ändlägena 1-2 sekunder).
Släppte sedan ner bilen och körde en sväng, testade att svänga runt några varv på en parkering och servot verkar fungera bra, inga hugg eller missljud alls. När jag kom tillbaka till garaget så behövdes det dock fyllas på lite så det är helt klart att den släpper servokolja - får undersöka detta närmare framöver.
Avslutningsvis har jag lärt mig att det kan vara lite spännande att köra 944an på blött underlag - bakhjulssläpp på både tvåan och trean när turbon laddar på.
Last edited by Jim Profit on 2016-01-03 11:49:59, edited 1 time in total.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Snart är det dags att fira friheten! (Om några timmar blir bilen skattebefriad..)
Har beställt renoveringssats servopump samt ny slang mellan servopump och behållare (med uppdaterad koppling istället för banjobulten). Kostade ca tusenlappen med frakt. Tyvärr var slangen restad till februari men jag får fixa med detta så fort delarna kommer, skall bli spännande att se om den håller tätt därefter.
Har beställt renoveringssats servopump samt ny slang mellan servopump och behållare (med uppdaterad koppling istället för banjobulten). Kostade ca tusenlappen med frakt. Tyvärr var slangen restad till februari men jag får fixa med detta så fort delarna kommer, skall bli spännande att se om den håller tätt därefter.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Någon som vet vad den långa guldfärgade bulten i servopumpskittet är till?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2011-06-13 19:16:45
- Bilmodell: 944 n/a targa
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Till infästning/upphängning av själva pumpen väl?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Ok, misstänkte det men har inte tagit loss den ännu så jag har inte sett hur det ser ut. Tack för info!Freddan_82 wrote:Till infästning/upphängning av själva pumpen väl?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Idag har jag äntligen fått tummen ur och renoverat servopumpen.
Arbete pågår:
På väg tillbaka, lite oljigt efter att typ 1 liter servoolja rann ur förra året:
Passade även på att byta slangen mellan servobehållaren, ny anslutning till den (på pumpen), nya kopparbrickor, och ny justerskruv.
Arbete pågår:
På väg tillbaka, lite oljigt efter att typ 1 liter servoolja rann ur förra året:
Passade även på att byta slangen mellan servobehållaren, ny anslutning till den (på pumpen), nya kopparbrickor, och ny justerskruv.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Nystart
Listen passade PERFEKT och tätade 100%. Köpte på Autotjänst litis men funkar säkert med Swedol.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users