944 -84 | Ersättaren
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Man ska inte köra spraybody, utan just med munstycke och tryckluft. Men testa på något innan. Allt hänger på lufttryck och avstånd. Men hitta rätt så blir det riktigt bra..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Glömde säga att jag har dåliga erfarenheter med Biltemas body. Körde den på någon bil men det härdade aldrig, kör på Hagmans. Ett säkert kort..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Strukturen försvann ju från det jag provsprayade så fort det hade torkat när du var med igår...fälgen wrote:Det konstiga var att det inte blev någon struktur med min, det blev det ju när vi testade hos dig. Ringde Biltemas support och snackade med en kille som trodde de bytt leverantör. De har bytt burk men samma artikelnummer.[Bobo] wrote:Trist att det inte funkade med bodyn...
Men samtidigt skönt att få bekräftat att det inte var mig det var fel på utan själva produkten.
Har heller aldrig lyckats få någon struktur med deras body.
Bobo
Köpte en annan som jag precis sprayat på, uppdaterar ikväll.
Tror inte att du ska hoppas på för mycket med den nya burken tyvärr.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Det blev en sprayburk trots att jag hade bestämt mig för att köpa en spruta, ångrade mig när jag såg att sprutan kostade 500kr. Finns kanske billigare på biltema, men jag har varit där och på mekonomen så mycket sista tiden att jag inte orkade åka dit igen.
Har inte granskat resultatet så noga än, gick in och drack kaffe istället, men jag tror det blev ok. Det blev mindre struktur än original, men ändå lite struktur så det gömmer lite av spacklingen iallafall. Tyvärr spottade den lite så det blev en del droppar eller klumpar.
Jag gör ju ingen originalrenovering så jag är nog nöjd. Men om jag ska göra detta igen någon gång blir det med spruta.
Nu ska jag ut och plasta upp ett litet lackbås och testa att lacka takluckan och stötfångaren.
Har inte granskat resultatet så noga än, gick in och drack kaffe istället, men jag tror det blev ok. Det blev mindre struktur än original, men ändå lite struktur så det gömmer lite av spacklingen iallafall. Tyvärr spottade den lite så det blev en del droppar eller klumpar.
Jag gör ju ingen originalrenovering så jag är nog nöjd. Men om jag ska göra detta igen någon gång blir det med spruta.
Nu ska jag ut och plasta upp ett litet lackbås och testa att lacka takluckan och stötfångaren.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Jag har också testat Biltemas body med samma deprimerande resultat, alldeles för slätt och försöker man lägga på lite mer blir det sprickor i den, min burk åkte i soporna blixtfort.
Hagmans är hyfsad men är underlaget skiftande ser det ut som skit ändå.
Den där original liknande strukturen kommer bara ur en tryckluftsspruta, dessutom blir det ett betydligt tjockare skikt = bättre stenskottskydd.
Lycka till med lackeringen
Hagmans är hyfsad men är underlaget skiftande ser det ut som skit ändå.
Den där original liknande strukturen kommer bara ur en tryckluftsspruta, dessutom blir det ett betydligt tjockare skikt = bättre stenskottskydd.
Lycka till med lackeringen
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Jag sprayade som sagt på med burk. Använde den här
Resultatet blev ok, inte som original som sagt, men det döljer de slipade ytorna. Angående rostskydd så är ju original-bodyn kvar under, den är bara slipad så den blev jämn. Bilderna är ifrån de två ställen där jag spacklat.
Borde förmodligen sprayat på detta efter jag förberett allt annat, det blir kanske lite knepigt att slipa precis ovanför.
Slipade lite på sargarna runt lyktorna och lade på filler som sen slipadades. Hade egentligen behövt spackla något stenskott, men jag tänker att jag snart får nya så jag lämnar lite
Satt upp plast för att kunna lacka lösa delar samtidigt som jag slipar på bilen.
Har fått låna två lacksprutor av Bobo och skulle lagt på färg ikväll, men blev inte överens sprutorna. Den ena sprayade konstant, dvs gick inte att stanna och den andra testade jag med thinner i men tyckte spraybilden var ojämn. Det är säkert bara att rengöra eller köra lite mer med den, men utan manual kände jag mig ändå vilsen på inställningarna. Vill inte heller skruva för mycket på något som inte är mitt, så kommer nog köpa en egen imorgon istället.
Idag kändes det roligare med lackjobbet, har inte haft någon lust för det innan.
Resultatet blev ok, inte som original som sagt, men det döljer de slipade ytorna. Angående rostskydd så är ju original-bodyn kvar under, den är bara slipad så den blev jämn. Bilderna är ifrån de två ställen där jag spacklat.
Borde förmodligen sprayat på detta efter jag förberett allt annat, det blir kanske lite knepigt att slipa precis ovanför.
Slipade lite på sargarna runt lyktorna och lade på filler som sen slipadades. Hade egentligen behövt spackla något stenskott, men jag tänker att jag snart får nya så jag lämnar lite
Satt upp plast för att kunna lacka lösa delar samtidigt som jag slipar på bilen.
Har fått låna två lacksprutor av Bobo och skulle lagt på färg ikväll, men blev inte överens sprutorna. Den ena sprayade konstant, dvs gick inte att stanna och den andra testade jag med thinner i men tyckte spraybilden var ojämn. Det är säkert bara att rengöra eller köra lite mer med den, men utan manual kände jag mig ändå vilsen på inställningarna. Vill inte heller skruva för mycket på något som inte är mitt, så kommer nog köpa en egen imorgon istället.
Idag kändes det roligare med lackjobbet, har inte haft någon lust för det innan.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Nu har jag lagt på färg!
Var inte beredd på att det skulle bli riktigt så mycket färg överallt som det blev. Skorna klibbade fast i plasten och jag rev ner några delar av "väggarna". Så jag gick lite damm på takluckan, men i övrigt tycker jag det blev ok för att vara första gången. Fick någon rinning också, hur länge behöver jag vänta innan jag kan testa att slipa på det?
Tror även det blev lite apelsinskal, tips på hur jag undviker det?
Jag hade inte gjort "lackboxen" tillräckligt tät så mitt gula golv är ganska rött på några ställen, får se om det går att tvätta sen. Den var även lite för liten, eller snarare att jag hade för mycket delar inne på en gång så det var lite svårt att komma åt.
Nedan tror jag lite damm syns, det är ett lysrör och plast som reflekteras.
Färgen skulle blandas 2-1-1, men jag har ingen info om hur viskositeten skulle vara. Om jag lyfte blandstickan så rann det kanske en sekund och sen droppade det ytterligare en eller två sekunder. Nån som har en känsla för om det var ok?
Engångsoverall och handskar var en bra investering! Billig thinner från biltema för att rengöra allt med var också bra, det gick åt en hel del!
Var inte beredd på att det skulle bli riktigt så mycket färg överallt som det blev. Skorna klibbade fast i plasten och jag rev ner några delar av "väggarna". Så jag gick lite damm på takluckan, men i övrigt tycker jag det blev ok för att vara första gången. Fick någon rinning också, hur länge behöver jag vänta innan jag kan testa att slipa på det?
Tror även det blev lite apelsinskal, tips på hur jag undviker det?
Jag hade inte gjort "lackboxen" tillräckligt tät så mitt gula golv är ganska rött på några ställen, får se om det går att tvätta sen. Den var även lite för liten, eller snarare att jag hade för mycket delar inne på en gång så det var lite svårt att komma åt.
Nedan tror jag lite damm syns, det är ett lysrör och plast som reflekteras.
Färgen skulle blandas 2-1-1, men jag har ingen info om hur viskositeten skulle vara. Om jag lyfte blandstickan så rann det kanske en sekund och sen droppade det ytterligare en eller två sekunder. Nån som har en känsla för om det var ok?
Engångsoverall och handskar var en bra investering! Billig thinner från biltema för att rengöra allt med var också bra, det gick åt en hel del!
Last edited by fälgen on 2015-08-05 14:50:53, edited 1 time in total.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Man kan säga vad man vill om vissa av Biltemas produkter, men kundservicen är det inget fel på. Chansade och tog med mig tröskelmassan och fick faktiskt pengarna tillbaka
Istället köpte jag en färgspruta och en regulator med vattenavskiljare. Monterade vattenavskiljaren direkt på sprutan, det var inte så klumpigt som det ser ut faktiskt.
Spillde färg på manometern och torkade med thinner när jag tvättade grejerna, det löste upp glaset(det är förmodligen plast) så jag behöver nog en ny om det inte går att putsa upp.
Istället köpte jag en färgspruta och en regulator med vattenavskiljare. Monterade vattenavskiljaren direkt på sprutan, det var inte så klumpigt som det ser ut faktiskt.
Spillde färg på manometern och torkade med thinner när jag tvättade grejerna, det löste upp glaset(det är förmodligen plast) så jag behöver nog en ny om det inte går att putsa upp.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Idag har jag fortsatt med att ta bort lim och den gamla lacken som är lagd över originallacken. Bakre stötfångaren är nedslipad till originallacken och spacklad en gång. Likaså höger bakskärm. Hittills har nog ca 80% av tiden jag lagt på lacken haft med limmet att göra. Men nu återstår bara bakpartiet och lite på vänster bakskärm. Om den tiden kunde lagts på riktigt lackjobb istället hade det kunnat bli hur bra som helst, skönt att jag inte har den ambitionen
Här är stötfångaren, med originallack (röd), lim och den lacken (orange) som verkar lösts upp till viss del av limmet.
Bästa metoden jag hittat är en kombination av slipmaskin med 80-papper, stålspackel för att hyvla bort lim och färg och massor av limborttagningsmedel. På det sättet kommer jag ner till originallacken utan att skada den för mycket, känns bra att ha den som grund.
Limmet sätter igen slippappret väldigt snabbt, det är därför jag skrapar bort så mycket det går.
Hålen för gummilisten var redan igenlagda så det krävdes inte så värst mycket spackling. Tydligen har bilen haft en extra spoiler eftermonterad någon gång i tiden. Hålen stör inte så de får vara kvar.
Tog bort stenskottsdkyddet på bakskärmen, även den genom att hyvla med en stålspackel, originallacken tål förvånansvärt mycket och såg fin ut efteråt.
Andra sidan visserligen, men bilden visar hur lätt det limmet rullade upp sig. Mer än man kan säga om det folien satt med.
Såhär lämnade jag bakskärmen idag, finns lite lack kvar att ta bort innan det bara är originallack eller spackel kvar.
Här är stötfångaren, med originallack (röd), lim och den lacken (orange) som verkar lösts upp till viss del av limmet.
Bästa metoden jag hittat är en kombination av slipmaskin med 80-papper, stålspackel för att hyvla bort lim och färg och massor av limborttagningsmedel. På det sättet kommer jag ner till originallacken utan att skada den för mycket, känns bra att ha den som grund.
Limmet sätter igen slippappret väldigt snabbt, det är därför jag skrapar bort så mycket det går.
Hålen för gummilisten var redan igenlagda så det krävdes inte så värst mycket spackling. Tydligen har bilen haft en extra spoiler eftermonterad någon gång i tiden. Hålen stör inte så de får vara kvar.
Tog bort stenskottsdkyddet på bakskärmen, även den genom att hyvla med en stålspackel, originallacken tål förvånansvärt mycket och såg fin ut efteråt.
Andra sidan visserligen, men bilden visar hur lätt det limmet rullade upp sig. Mer än man kan säga om det folien satt med.
Såhär lämnade jag bakskärmen idag, finns lite lack kvar att ta bort innan det bara är originallack eller spackel kvar.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Bra jobbat!
Kommer bli bra det där.
Bobo
Kommer bli bra det där.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Igår fick jag bort det sista av limmet! Känns som en milstolpe, nu är det "bara" vanlig förberedelse kvar inför lack, dvs spackla och slipa.
Bakre stötfångaren grundad.
Tog bort baklysena för att komma åt ordentligt. Några skruvar var av sedan tidigare och en fick jag såga av nu, får se om det går att lösa på något sätt (tar gärna emot tips), annars har jag två andra lysen liggandes.
Lite ytrost runt nummerplåtsbelysningen som ska slipas bort och fixas.
Vänster bakskärm fri från lim och omlack, är spacklad över hjulhuset och en liten fläck vid lyktan.
Jobbar med allt på en gång, så det känns inte som att något blir klart, men alla framsteg är bra
Nästa omgång med lack blir nog andra lösa delar, stötfångaren, tanklocket, listerna vid taket/vindrutan och elefantöronen.
Bakre stötfångaren grundad.
Tog bort baklysena för att komma åt ordentligt. Några skruvar var av sedan tidigare och en fick jag såga av nu, får se om det går att lösa på något sätt (tar gärna emot tips), annars har jag två andra lysen liggandes.
Lite ytrost runt nummerplåtsbelysningen som ska slipas bort och fixas.
Vänster bakskärm fri från lim och omlack, är spacklad över hjulhuset och en liten fläck vid lyktan.
Jobbar med allt på en gång, så det känns inte som att något blir klart, men alla framsteg är bra
Nästa omgång med lack blir nog andra lösa delar, stötfångaren, tanklocket, listerna vid taket/vindrutan och elefantöronen.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -84 | Ersättaren
Ang lackeringen så låter viskositeten rätt enligt din beskrivning. Jag blandar efter anvisning från tillverkare men ibland blir det på känsla och då är det liknande vad du skriver. Sen borde du nog vänta några veckor 2-3 innan du kan gå på med fint papper. För du körde ju med härdare? Och det var väl inte vattenbaserat? Men just rinningar brukar ta ganska lång tid innan de genomhärdar. Hellre att du är försiktig och accepterar lite apelsinskal eller torrsprut som är mycket lättare att slipa till efteråt. Och även om set ser lite vågigt ut när du lägger lacken brukar det sträcka ut sig lite när det härdar..
Dammet kan du också gå på med fint slippapper efter, brukar gå att få nästan osynligt..
Det ser lovande ut. Bara kämpa på!!
Dammet kan du också gå på med fint slippapper efter, brukar gå att få nästan osynligt..
Det ser lovande ut. Bara kämpa på!!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Vill man skynda på så kan man slipa lite lätt på toppen av rinningen, vänta en dag, slipa lite mer osv
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Tack för det Freddie, skönt att få viskositeten bekräftad. Lacken är med härdare.
Rinningen jag hade fått var på undersidan av stötfångaren märkte jag sen, så eventuellt kan den vara kvar eller så kan jag öva på den innan jag ger mig på någon mer synlig om/när jag får fler. Fick rinningen för att jag trasslade in mig och stötte armbågen i magen så rörelsen på sprutan stannade
Rinningen jag hade fått var på undersidan av stötfångaren märkte jag sen, så eventuellt kan den vara kvar eller så kan jag öva på den innan jag ger mig på någon mer synlig om/när jag får fler. Fick rinningen för att jag trasslade in mig och stötte armbågen i magen så rörelsen på sprutan stannade
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 -84 | Ersättaren
Fantastiskt jobb du lägger ner på bilen
Blir ju riktigt fint.
Blir ju riktigt fint.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users