944 -84 | Ersättaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#226 Post by fälgen »

Torkade bort kletet på bilden och har kört bilen hela veckan utan att det blivit mer, det blir en del fukt men det gissar jag är normalt i det här vädret. Bilen går korta sträckor och står i varmt garage. Funkar även att lufta nu så det verkar inte vara något trasigt.

Förra helgen hämtade jag även nya styrstag ifrån utzon, ni vet de jag köpte i augusti som inte passade. Nu fick jag äntligen ett par som var nedsvarvade så att styrstoppen passar.

Dessa var väldigt tröga i inte leden, kunde inte få inre leden att röra sig med styrstaget i händerna, men med den korta änden fastsatt gick det. Så kanske nya brukar vara, men så tröga har inga av de andra (två uppsättningar) jag monterat förut varit.

På inre styrleden är det ett nyckeltag som är 32mm så det går att dra åt en mutter, på ena sidan var det några tiondelar för stort så nyckeln gick inte på. Det löste sig ju enkelt med en skiftnyckel, men jag undrar över kvalitén om de misslyckas med en så enkel sak.

Monterade och ställde upp grejerna för hjulinställning. En väldigt massa mätande att få till två linor parallella med bilen, måste fixa något sätt så att det går att finjustera lättare. En förbättring den här gången är att jag gjorde en stoppskruv till styrväxeln (lösningen är tagen av mr.b på forumet)
Image

När jag hade gjort hjulinställningen och tänkte att jag var klar skulle jag bara montera dit damaskerna som legat på styrstagen (eftersom leden var så trög ville jag hålla emot så den inte gängade upp sig mot styrväxel) men då visade det sig gummigrejen som man sätter damasken på var alldeles för stor!

Inte annat att göra än att plocka bort styrstagen igen och plocka gummiprylen ifrån ett par gamla stag och sen återmontera och göra om hjulinställningen igen, vid det här laget var humöret inte på topp, minst sagt.

Blir så besviken när man köper en del (där det inte framgår att det är piratdel) som inte passar och när det flera månader senare kommer en annan så passar det ändå inte. Hade jag velat köpa en biltemadel till någon VW eller liknande hade jag kunnat göra det betydligt billigare och snabbare.

Jaha, nu har jag nog klagat klart för idag. Nu har jag iallafall styrningen fixad och snart ska jag åka till Värmland och kolla på wrc!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#227 Post by gtBen »

Det är surt med dåliga delar, men trägen vinner. Du kommer snart att ha flera vinnarbilar ...nu känner jag att jag måste lätta minst 100kg :shock:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#228 Post by fälgen »

Nu har jag anmält mig till Mantorp med pcs i april och det blir med den här bilen :D

Den har gått bra hela vintern och nu känns det som att sommardäcken snart kan åka på.

Innan bankörningen ska bilen ses över lite smått, bromskylningen ska dit och ny bromsvätska, antagligen 968cs-krängarna igen så att däcken inte tar i framskärmarna så mycket. I övrigt tror jag den är redo.

Sen ska den besiktas också, har skjutit på det för att jag vill kolla inställningen av lyset. Känns som det var nyss den besiktades trots att det snart var två år sen.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#229 Post by fälgen »

Fixade lite med lyset ikväll, den vänstra lyktan har kunnat vibrera lite och det visade bero på ett litet glapp där justerskruvarna sitter fast i själva lyktan. Löstes genom att bocka till dem lite. Sen gjorde jag en grovjustering av ljusbilden mot garageväggen. Hoppas det är ok eller att jag får skruva under besiktningen.
Image

Impulsköpte en matta till instrumentbrädan för ett tag sen, men kan inte bestämma nig vad jag tycker om den. Tror den säljs vidare snart.
Image

Slutligen lyfte jag bilen och kände på bakhjulen eftersom jag tyckt det har låtit lite höger bak. Det resulterade i att jag gick in och beställde nya hjullager till båda sidorna. Så nu har jag mer jobb innan bankörningen. Ska se om jag hinner ge mig på ena muttern imorgon.
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#230 Post by fälgen »

Båda muttrarna släppte utan större problem med lite hävarm och 3/4" verktyg.
Image

För en gångs skull kom jag även ihåg att lossa drivknutarna innan jag demonterade bromsarna, skruvarna hade jag ju loss för inte så länge sen så de släppte också utan problem. Så långt var allt bra, värre var det med bromsröret/nippeln.
Image

Tycker ofta röret sitter fast i nippeln så den här gången bestämde jag mig för att dra av röret. På så vis blir jag tvungen att köpa verktyg och grejer för att kunna göra egna bromsrör. Vet någon om det är 3/16" rör och m10x1 på gängorna?

Kvarstår att slå ut lagren och tvätta allt ordentligt. De nya lagren är skickade.
Image
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#231 Post by fälgen »

Mantorp om 5 dagar känns lite tight men det ska nog gå.

Har bytt lager på ena sidan och plockat loss allt på andra sidan. Nästa sida blir imorgon efter jag köpt mer fett. Ikväll ska jag byta krängningshämmare fram och montera bromskylningen, ev byta olja om det skulle bli tid över.

Efter en del problem med att få bort bromsrören (rostat och runddraget) förra veckan är nu två nya bromsrör gjorda och det ena monterat.
Image

Kom inte ihåg hur fästet på bakre bärarmen ska sitta, någon som kan påminna mig? Fick inget tryck på det nu, kanske är den nya nippeln längre.
Image
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#232 Post by fälgen »

Fick dit 968cs krängaren och bromskylningen. Gissar att jag visat det förut, använder bromskylningen från 968, fast med en del modifiering eftersom jag inte har några av originalfästena på min tidiga 944.
Image
Image

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#233 Post by jockes »

fälgen wrote: Monterade och ställde upp grejerna för hjulinställning. En väldigt massa mätande att få till två linor parallella med bilen, måste fixa något sätt så att det går att finjustera lättare. En förbättring den här gången är att jag gjorde en stoppskruv till styrväxeln (lösningen är tagen av mr.b på forumet)
Bra kämpat med bilen! Här har du ett alternativ till dina linor: Trackace
Är själv sugen på en :) Finns på Rallyshop och Ebay.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#234 Post by fälgen »

jockes wrote: Bra kämpat med bilen! Här har du ett alternativ till dina linor: Trackace
Är själv sugen på en :) Finns på Rallyshop och Ebay.
Köp dig en sån och utvärdera :D Det jobbiga med linorna är att de är fästa i två plankor med hål som passar i pallbockar, så finjusteringen av linorna görs genom att flytta på pallbockarna, vilket är lite klumpigt.

Fick ihop bilen i lördags och var på Mantorp idag (söndag), kul att träffa likasinnade igen :#cheers:

Packad och redo på lördagskvällen.
Image
Vi hade bra raceväder idag och bilen funkade helt ok. Körde i R1 och tycker man hänger med bra förutom på de två rakorna. Blev ofta omkörd på start/målrakan för att sedan få hålla igen lite tills bilen framför försvann på nästa raka. Vi var fem (?) frontmotorbilar men jag såg inte någon annan på de 3x20min körtid vi hade. Förutom sista rakan då jag blev frånåkt av en 968cs, blev lite glad för jag tänkte jag kunde jaga men i slutet av rakan blev det målflagg.

Image

Tyvärr är det fortfarande glapp i bakhjulen trots nya lager, så jag antar att stubbaxel är lite sliten. Får se om jag får tag i andra någon gång, annars går det som det är för det känns inte när man kör. Blev mindre oljud med nya lager iallafall.

Sista två varven luktade det lite bränt, vilket visade sig bero på ett nytt oljeläckage någonstans vid oljefiltret. Har precis bytt olja, så det kan vara något med filtret. Annars är det kanske oljekylaren. Körde hem och ställde in bilen rykandes i garaget. Den får nog stå och skämmas en stund innan jag tar tag i det.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#235 Post by fälgen »

Lossade oljefiltret igår och drog åt det igen.
Image
Gjorde rent och idag var det inga droppar. Har precis kört några mil och fortfarande inget läckage, så förhoppningsvis hade jag dragit åt för lite eller oljat in packningen för dåligt. Har inte hänt förut, men någon gång ska vara den första...
Image

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Ersättaren

#236 Post by fälgen »

Man ska inte ropa hej....

Nu läcker det massor med olja, mer än förut, men det märks bara när man står still..

Det är inte oljekylen utan kamkåpan som läcker framme vid främre/nedre bulten och sen ner på oljekylen. Den packningen bytte jag ju för inte länge sen. Behöver man efterdra de bultarna?

Har varken tid eller lust att skruva med den här bilen nu.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#237 Post by fälgen »

I eftermiddags tyckte jag bilen skämts klart och det var dags att se över oljeläckaget vid kamkåpan.

Framme till höger/nere läckte det. Ytorna på toppen och kamkåpan verkar ok men packningen var skadad.
Image
Image
Upptäckte att någon bytt till 12.9 bultar istället för 8.8, missade det förra gången jag hade loss kamkåpan. Ska beställa nya originalskruvar istället.

Har även köpt packningar till vevaxeln och balansaxlarna då bilen alltid droppat lite i framkant. Tog bort alla drev och all plast och det var ingen rolig syn.
Image
Har läckt ifrån övre balansaxeln och antagligen även ifrån veven.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#238 Post by fälgen »

I väntan på de nya skruvarna till kamkåpan är packningarna till vevaxeln och balansaxlarna fixade och motorn tvättad lite.
Image

Upptäckte även det här,
Image
ena skruven till insuget hade backat ur, även här var det bytt till 12.9 bultar så jag tänkte att jag byter dem och insugspackningarna. Men några skruvar satt så hårt att jag gav upp, får ta det någon gång då det verkligen behöver lossas. Det kan varit anledningen till min hoppiga tomgång när den ställs ner, hoppas det blev tätt nu.

Med lite tur kommer skruvarna imorgon, annars får bilen vänta tills efter midsommarhelgen.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#239 Post by fälgen »

Hämtade skruvarna igår och monterade kamkåpan och remmarna.

Innan montering
Image

Tyvärr fick jag med mig lite gänga när jag drog åt ena skruven, såg framför mig att det var dags att riva toppen och sätta i nya gängor, men testade att sätta i en längre skruv och den drog så jag chansar på att de håller.

Ikväll monterade jag det sista och har varit ute på en provtur.
Försökte ta en bild på all rök när oljan på grenröret brändes, men det syns inte riktigt.
Image

Än så länge har jag inga läckage, får köra lite och hoppas på det bästa.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 -84 | Ersättaren

#240 Post by fälgen »

Två år går fort, för det var tydligen dags för besiktning igen.
Image
Helt ok värden med tanke på att bilen stått sen i början av maj och jag hade grabben med mig så jag ville inte "bromsa rent" på väg till besiktningen.

Trevlig besiktningsman vars enda synpunkt på de grövre krängningshämmarna och bromskylningen var " Aa det här är ju bra".

Min ena drivknut knäppte som bara den på väg till besiktningen, men jag drog lite i drivaxeln på parkeringen och det hjälpte för den knäpper bara i vissa lägen verkar det som. De ska ändå bytas.

Nästa besiktning 2019 och den årliga kostnaden om 50kr istället för vägskatt betaldes igår. Alla borde köra veteranbilar :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users